PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 431691

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
henrik9
02.01.2024 kl 15:30 5949

MM blir aldri ferdig med å selge før tjenesten blir oppsagt. Mulig det er dem som hele tida følger etter kjøperne nedover for å holde handelen i gang. Gjør det fint og forutsigbart for småtraderne.
E Desperados
02.01.2024 kl 17:05 5831

Idag var det noen som skulle dumpe drøye 100 000 aksjer på kort tid som var årsaken til nedgangen og ikke MM. Har aldri vært likviditet i PNOR til å ta imot så store volum på kort tid uten at det går sørover.
Flodhest82
02.01.2024 kl 17:33 5820

Blir spennende å se hvem det var da, håper de ble ferdig. Dette er ikke aksjen som tåler at større eiere skal selge seg ned over børs
Makrobaronen
02.01.2024 kl 22:23 5613

Det var en post på over 200k aksjer som var på selgersiden på 8.20,- så helt ferdig er vedkommende trolig ikke. Håper på vedvarende høyere volum fremover. SÅ blir man kvitt selgerne som vil ut en gang for alle.
Flodhest82
03.01.2024 kl 10:04 5274

En dag til bed dette salgspresset, så er vi tilbake til der vi startet fredagen, er dessverre alltid noen som vil ut når anledningen byr seg i denne aksjen
E Desperados
03.01.2024 kl 10:08 5279

Salgspress? Det er solgt rett i underkant av 3 000 aksjer etter at børsen har vært åpen en time.
Flodhest82
03.01.2024 kl 10:35 5404

Sant nok, mer mangel på kjøpere. Men poenget er at selgerne flytter postene lengre nedover i boken, så da blir det et slags salgspress
Makrobaronen
03.01.2024 kl 11:08 5327

Ikke en pang åpning på året nei, har man litt horisont så tror jeg man får veldig igjen. Skal øke med 10k aksjer i februar/mars.
nkamok
03.01.2024 kl 11:49 5240

Ja det skal jeg også omkring 4. februar, så den må hellere end gerne forblive her nede indtil da 😎🤩🙏🏻
Slettet bruker
03.01.2024 kl 11:59 5205

Tror nok du bare skal holde kruttet ditt tørt nkamok. Nå er det vel ingen nyheter i vente og markedet er generelt råttent. Oljeprisen er nedadgående også. I tillegg snudde jo PNOR ned godt under forrige topp på rundt 8.6 også så vi kan jo fort havne på lav 7 igjen. Om vi ser 6 tallet kommer helt an på markedet fremover. Det som er helt sikkert er at intet endres i handlingsmønstret i denne aksjen på gode nyheter... Alt her dreier seg nok om utbytte og om det kommer... Så her er det ingen vits å sitte på aksjer før det er avklart er min mening. Bedre å komme inn på 8 kroner på vei opp enn på vei ned... Og det blir aldri trangt i døra oppover. Det har vel historien vist gang på gang. Om aksjen er verdt 4o kr er uvesentlig. Fortsatt mange som får høydeskrekk på 20-30 øre her.... Og enda flere angrende syndere som heiv seg på når den gikk opp siden de trodde at nå! Endelig! Men så ble de ikke millionærer på studielån og kredittkortfinansierte aksjekjøp denne gangen heller og må selge til høystbydende.
Dette er fortsatt en aksje for folk med lite penger og store drømmer dessverre. Det er de som styrer kursen...
The Observer
03.01.2024 kl 12:47 5095

Pnor er super lønnsomt ut fra trådens overskrift. Pen er på en måte tvillingen og storebror mht oljeproduksjon. Hvilken aksje har størst potensial et års sikt?
Bsingh
03.01.2024 kl 13:06 4999

Jeg vil tro PNOR. Rett og slett fordi at vi ligger så langt bak en fair prising. PEN har fra 2017 og frem til nå gått ganske mye, så de har allerede fått uttelling ville jeg ha sagt, og kommet seg opp på et fair nivå. Det sies også at PEN har enda mer å gå på. Jeg håper og tror at PNOR blir en reprise av PEN historien. En ting er hvertfall tydelig, og det er at PEN er et solid selskap og er godt likt blant investorer. Så langt tyder alt på at PEN er "vinneren", men samtidig må PNOR også få muligheten sin her. Når vi er på et litt mer fair nivå kursmessig for PNOR, så vil man nok se hvem som hadde størst potensial, inntil den tid blir alt sammen ren gjetting.
E Desperados
03.01.2024 kl 13:12 4975

PNOR:
Aksjekurs: 7,8
Net cash per 31.12: ca 6 kr/aksje
P/E 2024: ca 1,6 gitt dagens olje og dollar

PEN:
Aksjekurs: 26,7
Net debt per 31.12: ca 2 kr per aksje
P/E 2024: 2,3

Selvfølgelig en grov forenkling, men kun ut ifra matematikk så kommer PNOR best ut. Hvordan aksjekursen oppfører seg er jo en helt annen sak. PEN skal borre på Akeng Deep i 2024, det kan jo gi aksjekursen en god boost. I tillegg er det vel snakk om tilbakekjøp som også bør hjelpe på kursen. Så går vel kursen litt når man får løst ESP-problematikken. For PNOR sin del så er det jo utbyttenyheter, farmout A4, treff på farmout i GB og rask oppstart på PNGF Bis som eventuelt kan flytte kursen.

Jeg eier aksjer i begge, men har ca dobbelt så stor post i PNOR som i PEN.
Fluefiskeren
03.01.2024 kl 13:23 4914

Jeg vil si at begge har stort potensial for 2024, men at PEN sitt er størst. De arbeider nå med en meget høy økning i produksjonen på sitt felt Dussafu i Gabon. De har boret fire produksjonsbrønner pluss en letebrønn som skal omgjøres til produksjonsbrønn. BWE er operatør og det har vært store problemer med flunkende nye ESPer (pumper), men dette må man regne med blir fikset. Da får man en pen økning i produksjonen. De skal videre bore en letebrønn på et nytt prospekt om ikke alt for lenge. Anslag 29 mmbbl i prospektive ressurser (17,5 % eierandel)

Videre skal det bores letebrønn i Ekvatorial-Guinea om noen måneder. Anslag 180 mmbbl i prospektive ressurser (12 % eierandel).

Poengterer at vi snakker om potensial. Virkeligheten kan bli en annen.
Fluefiskeren
03.01.2024 kl 13:32 4883

He-he. Ser du var før meg. Da får jeg bare legge til at jeg er aksjonær i begge og at jeg har ca 5,5 ganger større post i PEN.

Hyggelig om du ville skrevet litt på PEN-trådene også E. Desperados. Relativt liten aktivitet der nå.
Bsingh
03.01.2024 kl 13:48 4792

Ser uten tvil poenget ditt her E, og er inneforstått med at dette er en grov forenkling. Selvom PNOR matematisk sett kommer best ut, så er det ikke noe tvil om hvem som er "vinneren" pr. nå. PEN har virkelig fått uttelling for innsatsen sin, mens ingen gidder å ta i PNOR. At PNOR matematisk sett kommer best ut har tydeligvis ikke hjulpet mener nå jeg. Tilføyer også at jeg i dag ikke har noe PEN, og nærmere 70-80% PNOR aksjer i porteføljen. Den dagen vi får uttelling, så er det mulig at PNOR blir "vinneren". Skal ikke glemme at vi kanskje er litt tidligere i løypa, så å plukke "vinnere" er egentlig litt feil. Jeg hører også det du sier rundt alle kvartalstall, produksjon, fremtid, utbytte og alt som er bra med PNOR E Desperados, men er veldig uenig i at kursen ikke er så viktig. Jeg er enig i at kursen ikke er viktig sett på kort sikt, men jeg er ikke enig i at kursen ikke er noe viktig. Den er kanskje noe av det viktigste, kombinert med gode tall og et selskap som presterer bra. Man vil jo ha et bra selskap i porteføljen, som presterer bra på flest mulige parametere, siden man ser for seg at man skal få igjen kursmessig for alle de gode tallene. Jeg mener også at et selskap plikter å gi tilbake til aksjonærene sine, og i flere selskaper er aksjonærene øverst på lista over stakeholders man skal holde fornøyde og prioritere.

Håper at vi er ferdig med å utsette, og at aksjonærene er de som står øverst på PNOR sin liste i 2024. Vi kan også si at det ikke er noe garanti for utbytte i 2024, det kan også ryke. Hva om vi sitter uten utbytte, og med et nytt oppkjøp (Som trolig vil koste)? Sett opp mot kursutviklingen vi har nå med såpass mange gode meldinger, kan et nytt oppkjøp også bety at kursen ikke beveger på seg, kombinert med 0 kroner i utbytte. Ja, jeg vet jeg er negativ, men som aksjonær fra 2017-2018, så er det ikke så voldsomt rart heller. Til slutt, ingen aksjer i dette selskapet selges før jeg får noe igjen for det. Vil også si til deg E at jeg leser alle innlegg, og syntes du gjør en veldig god jobb her, og ser på deg som en veldig god kandidat å stille spørsmål mot og diskutere med. Man vet alltid at du kommer tilbake med gode og utfyllende svar, og det holder PNOR tråden i live.
Bsingh
03.01.2024 kl 13:50 4782

Og godt nyttår til alle sammen, inklusive deg FF, godt å se deg her på tråden igjen :-)
nkamok
03.01.2024 kl 13:54 4767

Jeg har også aktier i begge, men forholdsmæssigt 10x så meget i Pnor.
For mig er det en “No brainer” at Pnor har klart det største potentiale fra dagens kurs. 3 x dagens kurs må være inden for skiven, når (hvad jeg tror) økokrim henlægger sagen, partner i Gambia, øgning i produktion og udbetaling af 2 kr i udbytte 2024. Alt dette vil vi efter min mening have svar på i løbet af 2024, og Pen går IKKE 3 x fra nuværende kurs, men nu må vi se 😉😇😎
Flodhest82
03.01.2024 kl 14:44 4678

Eg tror at markedet kommer til å reagere negativt om pnor bruker alle pengene sine på et oppkjøp, og spesielt om de da utsetter utbyttene til fremtiden. Kanskje det kan generere en bedre kontantstrøm om 3-5 år, men hvorfor sitte i en aksje i nye 3-5 år som ikke gir deg noe tilbake ? Eg tror at fremtidens oljepris er for usikker til at de kommer til å kjøpe seg inn i nye dyre felt. De har nok med de feltene de holder på med. De skal vel borre noen nye brønner i år, og så starter kanskje arbeide med Aje feltet i slutten av året eller i begynnelsen av neste år. Men eg er positiv for pnor sin del og tror 2024 blir et veldig bra år. Man snakker bare noen mnd frem i tid før de har mer penger på bok en selskapet blir verdsatt på børsen.
The Observer
03.01.2024 kl 14:50 4652

Ja, spørsmålet er hvor mye vekt man skal legge i presentasjonstall for lønnsomhet når man vurderer forholdsvis små selskaper. Overfor finansmarkedet har nok begge selskapene en negativ føling av Afrika syndromet som det tar vinter og flere år å riste av seg. Så litt på Finansavisens presentasjon for selskapene og der fremkommer Pnor med P/E 3,72 og Pen med P/E 12,92. Dette går jeg ut fra er tall fra siste presentasjoner fra selskapene.
Fluefiskeren
03.01.2024 kl 14:51 4688

Men vi skulle jo opp til 30 000 bopd. Skulle vel vært der nå.

Man kan jo kjøpe seg inn i produserende felt. Det koster penger, men man får økt produksjon og inntjening fra første dag. Det er nok fortsatt aktuelt hvis det oppstår en god mulighet til en god pris.
Makrobaronen
03.01.2024 kl 15:06 4627


Jeg er helt enig. Matematikken ser lovende ut, og jeg er også tungt vekta på PNOR aksjer i forhold til andre investeringer, veldig tungt. Det er skuffende at kursen ikke stiger. Jeg foretrekker en økende kurs og moderat inntjening fremfor å låne bort pengene mine til et selskap som tjener godt, men kursen forblir uendret. Som aksjonær er det viktigste for meg økningen av mine verdier, ikke bare selskapets fortjeneste, selv om det vanligvis er en sammenheng der. PNOR har en stor oppgave med å øke kursen, og de har ikke gjort det bra så langt. Det er imponerende at de har klart å tjene seg selv til profitt på litt over et år, men like imponerende er det at de ikke har klart å markedsføre seg effektivt. Noen bør gi dem tilbakemelding om at markedsføringen deres er svært svak, kanskje til og med en terningkast 1.
Flodhest82
03.01.2024 kl 15:08 4662

Det er nok en av tingene som gjør at markedet ikke stoler på Pnor, for pr no ligger de bare på 20% av de 30 000. Så eg skjønner at investorene er skeptisk når de leverer så til de grader feil på egne tall. Økokrim saken hjelper nok heller ikke på et lite selskap i Afrika. Så å få en PE på lik linje med europeiske oljeselskaper får vi nok aldri. Ser pr no at det ligger 20 000 aksjer til kjøp i boken og 150 000 til salgs. Så det med at vi falt i før jul for alle ville ta tapet på skatten treffer dårlig syntes eg. Ellers er det alltid artig å lese her inne at folk vil at aksjen skal falle så man kan kjøpe mer. Alltid et positivt syn her inne
E Desperados
03.01.2024 kl 15:52 4577

Jeg kjøpte mine første aksjer i PNOR i mai 21, så jeg vet veldig godt hvem som er vinneren tilbake i tid :p Har heldigvis snittet meg ned til under 8,5 blant annet ved å selge en del PEN på 33-35 kr for å kjøpe PNOR, så lever fint med et 6-sifret papirtap i PNOR per dags dato.

Sitatet mitt med at kursen ikke er viktig er jo ment som en slags motpol til en viss debattant her inne som kun prater om kurs og aldri om selskapets drift. Hadde aksjekursen vært 40 som enkelte her drømmer om hadde jeg solgt hele beholdningen min umiddelbart, så selvfølgelig er ikke aksjekursen uten betydning. Men jeg er aksjonær i PNOR mtp fremtidige utbytter (som forhåpentligvis ikke lenger er så fremtidige) så om kursen er 8, 10 eller 14 spiller ikke noe særlig rolle for min del. Selger ikke på noen av de nivåene uansett. Har brukt året i år til å øke beholdningen med 80 000 aksjer og da er det jo triveligere å kjøpe til 8 enn til 14 ;)

Når det gjelder PEN mot PNOR et år frem i tid så er det jo umulig å spå. Jeg mener allikevel at det er både mindre nedside og større oppside i PNOR. Det betyr derimot ikke at PNOR kommer til å ha en bedre kursutvikling enn PEN det neste året. Dårlig kursutvikling er jo ofte selvforsterkende selv om jeg mener det er begrenset hvor lenge denne kan prises lavt. Nedsiden i PNOR begrenser seg pga at net cash nærmer seg MCAP. Det betyr at med mindre de investerer alle pengene i prosjekter som plutselig blir ulønnsomme pga at oljeprisen kollapser så får man igjen pengene sine her. Det samme kan ikke sies om PEN som fortsatt har gjeld som må håndteres selv om den begynner å nærme seg null der også.

Begge selskaper er uansett i mine øyne priset for lavt, men jeg mener PNOR er mest feilpriset og har derfor mer penger der.
Makrobaronen
03.01.2024 kl 16:09 4519

Oljeprisen flyr litt!
Flodhest82
03.01.2024 kl 16:46 4463

Og de aller fleste oljeselskpene ende i pluss
smaa
03.01.2024 kl 16:58 4785

Men vi fortsetter som i 2023, hadde trodd det skulle løsne litt nå, men NEI☹️
Men riktig godt nytt år til alle her inne, positive som negative, det er jo mye annet man kan glede seg over her i livet👍🍀🏃🫐🌹☃️⛷
og så 🧗 vi nok etter hvert.
polion
03.01.2024 kl 18:37 4908

Det er klokkeklart at PNOR er mer underpriset enn PEN (mcap i forhold til inntjening, cash, m.m.). Over hodet ikke bekymret for at PNOR senest innen 1-2 år ikke skal bli kraftig repriset. Har sagt det mange ganger før, men kommer ikke reprisingen så er løsningen at selskapet slaktes til mangegangen av dagens kurs. Regner med at de største aksjonærene hadde bifalt en sådan lukrativ PNOR-utgang. Eks.vis så er Kina særdeles interessert i både Afrika og i olje, og nevnte hadde betalt rimelig godt (skal vi si min. NOK 4-5 mrd.) for PNOR’s Kongo-produksjon + alt annet som selskapet besitter.

Tålmodighet lønner seg ikke alltid i aksjemarkedet, men så lenge PNOR drives såpass grandiost er verdiene før eller siden nødt for å komme til syne.
The Observer
03.01.2024 kl 19:33 4861

Ja, Pnor har mye høyere driftsmargin og høyere avkastning på egenkapitalen enn Pen. Alle tallparametere tilsier foreløpig at Pnor er et bedre kjøp enn Pen. Det blir som å jakte på banken med høyest rente på innskudd. Bortsett fra at Pnor foreløpig ikke betaler ut rentemulighetene. At Pnor henger etter har antakelig mye å gjøre med likviditet og omsetningsvolum i aksjen. Men, samtidig som selskapet bygger seg opp på økt oljeproduksjon og lønnsomhet, så styrker de sin attraktivitet som oppkjøpskandidat. For egen del satser jeg på en synliggjøring at en beiler som største trigger for aksjekursen i løpet av dette året.
Kvike11
04.01.2024 kl 04:05 4592

Kurs ikke under kurs 30 lyder rimeligt.
Gambia kan blive en trigger, der trækker kursen opad.
Udbytte på 2 x 1 nkr pr halvår, ikke usandsynligt, men bliver nok kun nkr1 i år, udbetales i 2 halvår.
Men vi kan blive overrasket, for pengekassen bugner af dollars, som de måske vil dele mere ud af.
2024 bliver et super år for os aktionærer i PNOR
Flodhest82
04.01.2024 kl 09:07 4309

Fredagens liste da vi fikk en fin oppgang
1. MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL +104 712
2. SKINSTAD, PER IVAR (f. '57) +60 000
3. BUVIKTIND AS +50 000
4. BNP PARIBAS +29 271
5. HESTHOLM, ARVE (f. '55) +29 000
6. HYLLAND, ODD (f. '67)+25 000
7. MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. +17 243

Største salg i selskapet

1. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -165 338
2. SPAREBANK 1 MARKETS AS, MARKET-MAKING -50 586
3. WAARDAL, KIM (f. '72) -26 845
4. BYGGMESTER KARL BEKKEN AS -25 000
5. NORDFRØYVEIEN INVEST AS -20 000
6. RISBERG, STIAN (f. '95) -19 036

Lurer på hvorfor MM skal selge på en dag med så stor omsetning ?


Redigert 04.01.2024 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
E Desperados
04.01.2024 kl 09:39 4306

MM selger når det er stor omsetning og kjøper litt når det er ingen omsetning. Er sånn den holder beholdningen sin stabil.
Makrobaronen
04.01.2024 kl 09:52 4301

Håper selskapet kjøper tilbake så mange aksjer de har lov til og prioriterer dette. Er alltid selgere her som lemper ut etter noen få øres oppgang. Equinor og gigantene stiger vesentlig mer enn PNOR på gode grønne oljedager:

Vurderer å starte dugnad får å spise opp 8kr posten :D
Tm3P
04.01.2024 kl 10:07 4300

Ser på aksjonærlistene at Nor Energy fortsatt sitter med samme antall aksjer som de har gjort lenge. Det er jo litt rart siden det kom en børsmelding 22.12 om at de solgte aksjene til eierne?
Fluefiskeren
04.01.2024 kl 11:16 4183

Kanskje det er greit å ikke ha navnene til to korrupsjonsmistenkte så tydelig som storaksjonærer i selskapet?
Tm3P
04.01.2024 kl 11:26 4148

Lurer ikke så mye på intensjonen. Men bare det tekniske.

Nor Energy AS har den 22. desember 2023 solgt, til sine eiere, 10 677 222 aksjer i PetroNor
E&P ASA («PetroNor»). Etter transaksjonen eier Nor Energy AS 2 274 665 aksjer (1,60%)
direkte og 13 876 364 (9,75%) gjennom sitt heleide datterselskap Symero Ltd. Nor Energy
AS kontrollerer etter dette 16 151 029 aksjer tilsvarende 11,35 % av aksjene og stemmene i
PetroNor. Transaksjonen gjør at Nor Energy AS sitt direkte antall aksjer har kommet under
5% terskelen som gir flaggeplikt og at det samlede antall aksjer og stemmer som Nor Energy
kontrolerer har har kommet under 15% terskelen som gir flaggeplikt.

Men når jeg sjekker aksjonærlistene nå så sitter Nor Energy AS fortsatt med 12,2m aksjer, 8,62%. Og de er oppdatert pr 29.desember.
Ser det var et salg på 681k fra Nor Energy AS til Sjøvollen AS den 22.12, men ikke noe mer enn det.
Redigert 04.01.2024 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
04.01.2024 kl 12:26 4039

Den høyeste registrerte kursen i fjor var vel litt over 9kr? det tror jeg vi kommer til å fly forbi så fort kjøperne kommer. Tror det er flere triggere denne våren som kan få fart på den sovende kjempen. Kjøpe noe i dag og skal gå inn med full bonus i februar!
viduka
04.01.2024 kl 12:39 4158

Flodhest 82 - er dette hentet fra topp 50 listen? Hva er i så fall nødvendig antall aksjer for å komme inn på listen? Hvor mange aksjer mat Morgan Stanley nå?

På forhånd takk!
E Desperados
04.01.2024 kl 12:58 4141

176 100 aksjer for å komme på topp 50.

Morgan Stanley eier bare de de kjøpte den dagen da de svært ofte figurerer på listen etter å ha enten kjøpt eller solgt ca 100 000 akjser.
Redigert 04.01.2024 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
viduka
04.01.2024 kl 13:35 4055

Takk for info!

Tar gjerne link til siden hvor disse endringene legges ut om den er åpent tilgjengelig. Jeg har ikke vært klar over at det kan hentes ut en slik oversikt over ukesvise(?) endringer. Jeg kjenner til flere av de som nevnes i siste oversikt.