Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Santa01
13.02.2024 kl 17:34
5719
Ikke tvil om at det å reise…eller fly er høyt prioritert.
Tui knuste derimot inntjeningsestimatet. Analytikerne hadde sett for seg et underskudd på 102 millioner euro, men i stedet kom et overskudd på 6 millioner euro. Reisebyrået økte omsetningen med 15 prosent fra samme kvartal året før, grunnet både volumvekst og prisøkninger. Ledelsen ser skyhøy etterspørsel, tross renteoppgang og inflasjon. I regnskapsåret 2024 skal driftsresultatet stige med minst 25 prosent, ifølge Tui.
Tui knuste derimot inntjeningsestimatet. Analytikerne hadde sett for seg et underskudd på 102 millioner euro, men i stedet kom et overskudd på 6 millioner euro. Reisebyrået økte omsetningen med 15 prosent fra samme kvartal året før, grunnet både volumvekst og prisøkninger. Ledelsen ser skyhøy etterspørsel, tross renteoppgang og inflasjon. I regnskapsåret 2024 skal driftsresultatet stige med minst 25 prosent, ifølge Tui.
Redigert 13.02.2024 kl 17:37
Du må logge inn for å svare
Strategi
14.02.2024 kl 07:25
5512
Norwegian-fly krasjet inn i annet fly på Gardermoen
Ingen er skadet etter at to fly traff hverandre på bakken. Flere passasjerer begynte å le da de skjønte hva som hadde skjedd.
Dårlig reklame for sikkerheten.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dwygAJ/norwegian-fly-krasjet-inn-i-annet-fly-paa-gardermoen
Sist uke havnet visstnok et fly fra NAS inn i et gjerde.
Skjerpings til Norwegian.
Ingen er skadet etter at to fly traff hverandre på bakken. Flere passasjerer begynte å le da de skjønte hva som hadde skjedd.
Dårlig reklame for sikkerheten.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dwygAJ/norwegian-fly-krasjet-inn-i-annet-fly-paa-gardermoen
Sist uke havnet visstnok et fly fra NAS inn i et gjerde.
Skjerpings til Norwegian.
Ransen
14.02.2024 kl 07:40
5517
Det er aldri bra med slike uønskede hendelser.
Faktum er at Norwegianflyene har stilt opp for kanselleringer hos andre selskap(sas). Det får aksjonærene på sikt igjen for.
Faktum er at Norwegianflyene har stilt opp for kanselleringer hos andre selskap(sas). Det får aksjonærene på sikt igjen for.
Ransen
14.02.2024 kl 08:25
5447
Normalt sett så vil kursen stige frem mot fredag og resultatfremleggelse.
Et fint utgangspunkt å bygge videre på er 15 kroner.
Time vil sjå
Et fint utgangspunkt å bygge videre på er 15 kroner.
Time vil sjå
Når 2 fly kolliderer og aksjekursen stiger, da går selskapet godt. 20 kr i mai kommer lett
Ransen
14.02.2024 kl 09:32
5448
Selskapet går godt. Det er en milliardbedrift. Spørsmålet er hva de sier om veien videre på fredag.
Tror det blir good good
Tror det blir good good
Ransen
14.02.2024 kl 12:01
5265
Man kan bare tenke seg reaksjonen når det begynner med virkelige storkjøp. Til nå er de bare 0,5-1% av aksjene som er i spill.tror ikke 20 holder.
Dagens aksje:
Norwegian Air Shuttle (NAS) Kurs 14.78, 13. feb 2024 Norwegian Air Shuttle viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 13.30 kroner. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for Norwegian Air Shuttle. Spesielt i store aksjer kan imidlertid høy RSI være tegn på at aksjen er overkjøpt, og at det er fare for en reaksjon ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt. Anbefaling: Kjøp
Dagens aksje:
Norwegian Air Shuttle (NAS) Kurs 14.78, 13. feb 2024 Norwegian Air Shuttle viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 13.30 kroner. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for Norwegian Air Shuttle. Spesielt i store aksjer kan imidlertid høy RSI være tegn på at aksjen er overkjøpt, og at det er fare for en reaksjon ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt. Anbefaling: Kjøp
Strategi
14.02.2024 kl 13:37
5200
Nye Norwegian kommer til å overaske stort på inntjening fremover, vi vet en del, men en " Annual Report" med Guiding er noe helt annet.
Det kommer sikkert også informasjon om Widerøe og muligvis også noe om synergiene her.
Noe informasjon om Strawberry samarbeidet og Strawberry bank samt fremdrift kan komme, dette er av stor betydning og kommer til å skape store inntekter fremover.
Tror det er bare å kose seg som aksjonær fremover.
Sånn er det når man har inntekter og penger på bok.
Det kommer sikkert også informasjon om Widerøe og muligvis også noe om synergiene her.
Noe informasjon om Strawberry samarbeidet og Strawberry bank samt fremdrift kan komme, dette er av stor betydning og kommer til å skape store inntekter fremover.
Tror det er bare å kose seg som aksjonær fremover.
Sånn er det når man har inntekter og penger på bok.
NASLover
14.02.2024 kl 17:11
4990
Qube holder på med å leke øke og minke shorten sin. I dag er det minket ned til 1.77% fra 1.83%
Strategi
14.02.2024 kl 17:28
5001
I mitt hode kan dette muligens være starten på en reell start på inndekk, i så fall er det godt nytt.
Tror det er på høy tid å komme seg ut av shorten nå og ta evt. tap da dette øker på uke for uke.
Eller så er det vel nå og fremover vi vil se reelle stigninger i Norwegian.
i mitt hode starter det i morgen og ....senest på fredag.
Tror det er på høy tid å komme seg ut av shorten nå og ta evt. tap da dette øker på uke for uke.
Eller så er det vel nå og fremover vi vil se reelle stigninger i Norwegian.
i mitt hode starter det i morgen og ....senest på fredag.
Redigert 14.02.2024 kl 17:29
Du må logge inn for å svare
Ransen
14.02.2024 kl 18:01
5144
Tenker at det har startet. Over 2 % opp i dag. Positiv teknisk analyse, gode kursmål osv.
NASLover
14.02.2024 kl 21:11
4947
Hvilke tanker har dere i morgen i forhold til kursbevegelse. Ser vi 15.5 før kvartalstall?
Eqnrqec
14.02.2024 kl 21:57
4993
Det kan fort skje, ikke så viktig tenker jeg. Men hvor langt kan denne kan gå egentlig? 30, 40, 50??
Ransen
14.02.2024 kl 21:57
4994
Man vet aldri, men det ville vært rart om den går motstrøms før tallene. Med sterke tekniske signaler, liten/ingen motstand og kursmål på 20 kroner så går det rett vei. Kommer det ytterligere positive signaler , f.eks strawberrysamarbeidet som ikke er medregnet i kursmålene, så tror jeg 20 ryker ila året.
Bare en tanke. Jeg kjøper hvis den dipper men selger ingen ting…
Bare en tanke. Jeg kjøper hvis den dipper men selger ingen ting…
Strategi
14.02.2024 kl 21:58
4992
Annal report og guiding legges frem på fredag.
Tror det er veeeldig god strategi å gå inn tidlig i morgen.
I stor grad vet vi hva som kommer , men bekreftelse fra selskapet er det som trigger oppgangen, slik er det alltid.
Hør på analytikerne er mitt råd- jeg tipper Nye Norwegian blir en sykt sterk aksje å sitte i gjennom hele 2024 og også videre frem.
Kursmål vil bli gruset flere ganger.
A live webcast will be available at : www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/.
Ellers tar jeg med denne som du la ut i går, det ligger mye mellom linjene her.
RE;Hans Jørgen sin favoritt hos lavprisselskaper er Norwegian, Ryanair, Easy jet
Norwegian står topp på listen
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/02/13/8096219/luftfartsanalytiker-arets-inntjening-vil-gruse-fjorarets
Luftfartsanalytiker: – Årets inntjening vil gruse fjorårets
Winair-sjef Hans Jørgen Elnæs tror europeiske lavprisaktører og flyselskaper med store globale rutenett vil gjøre det særlig bra i 2024.
Tror det er veeeldig god strategi å gå inn tidlig i morgen.
I stor grad vet vi hva som kommer , men bekreftelse fra selskapet er det som trigger oppgangen, slik er det alltid.
Hør på analytikerne er mitt råd- jeg tipper Nye Norwegian blir en sykt sterk aksje å sitte i gjennom hele 2024 og også videre frem.
Kursmål vil bli gruset flere ganger.
A live webcast will be available at : www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/.
Ellers tar jeg med denne som du la ut i går, det ligger mye mellom linjene her.
RE;Hans Jørgen sin favoritt hos lavprisselskaper er Norwegian, Ryanair, Easy jet
Norwegian står topp på listen
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/02/13/8096219/luftfartsanalytiker-arets-inntjening-vil-gruse-fjorarets
Luftfartsanalytiker: – Årets inntjening vil gruse fjorårets
Winair-sjef Hans Jørgen Elnæs tror europeiske lavprisaktører og flyselskaper med store globale rutenett vil gjøre det særlig bra i 2024.
NASLover
14.02.2024 kl 22:18
4951
Og ikke minst, widerøe synergier er også ikke beregnet i dagens kursmål....tror etter Q4 tall analytiker må ta med både strawberry og widerøe inntjening
Tror snart er det tid å finne frem kalkulatoren. GK kommer til å si det, garantert
Tror snart er det tid å finne frem kalkulatoren. GK kommer til å si det, garantert
Redigert 14.02.2024 kl 22:20
Du må logge inn for å svare
Singa
15.02.2024 kl 08:58
4583
Tror de har ett betydlig ant aktier ved siden av shorten, det betyr at de er også med på oppturen og på så sett øker ikke tapet vesentlig ettersom aktien stiger. Mulig jeg tar feil men om de ikke hadde "backup" hadde de hvert ute for lenge siden,17mil aktier + og ca 5 kr opp fra shorten, endel penger. Mulig jeg tar feil, men noe er det som holder de inne.
Ransen
15.02.2024 kl 09:08
5027
Det kan også være at de låner ut til seg selv. På OB går alt an bortsett fra hvis en skarve småaksjonær prøver seg på noen «lure» stunt. Da kommer telefonen fra nettmegler nokså kjapt.
Strategi
15.02.2024 kl 14:09
4749
Limer inn 2 innlegg hvor jeg har prøvd å summere opp på en nøytral måte basert på info som foreligger.
Re; Det vi ser er at flere av oss som har sittet lenge fortsatt sitter, hvorfor???
Fordi vi har snust i alle kriker og kroker i selskapet og ser hva som kommer.
De kursmålene som er satt i Norwegian kommer til å bli fullstendig gruset, det er jeg sikker på.
Vi er ute av usikkerhets området kursmessig det har til tider vært slitsomt, det vi nå ser er et helt annet bilde.
Norwegian har kjøpt Widerøe og skapt Nye Norwegian, dette er nå et helt annet selskap.
Jeg mener Widerøe kjøpet på ingen måte er priset inn i likhet med mange andre svært fordelaktige ting som har skjedd og som kommer fremover.
På bakgrunn av dette har analytikerne våknet og nye investorer er på vei inn.
Dette stabiliserer kurs bildet fremover på en måte vi ikke har sett tidligere og dette vil eskalere.
Vi får nå fremover mer informasjon om Strawberry avtalen hvor Nye Norwegian er 50\50 % partner med Stordalen, dette kommer til å tiltrekke seg massivt med reisende.
Det blir også mer enn spennende å følge "Bank" delen i dette hvor tidligere direktør i bank Norwegian "Tine Wollebekk" nå har gått over til den nye Bank satsningen i Strawberry. Som kjent gikk verdien av Bank Norwegian til himmels på kort tid når den ble lansert. Bank Norwegian kan nå ikke lenger bruke Norwegian logoen på sine produkter og kort, det blir svært spennende å se designet på det nye kortet i dette samarbeidet.
Man kan skrive side opp og side ned om Nye Norwegian, dette får holde for i dag, en ting er jeg sikker på; Geir Karlsen kommer til å sterk status i Norges historien.
Litt gammel artikkel, mye har skjedd siden den tid.
https://www.dn.no/marked/norwegian/bank-norwegian/avida-finans/norwegian-gar-sammen-med-celina-midelfart-og-co-til-kamp-mot-gamlebanken/2-1-1506265
Det kan være lurt å ta noen lodd i "Nye Norwegian", her kommer det til å skje mye fremover.
---------
Re: Det vi i realiteten investerer i er vel fremtidsutsiktene som i stor grad handler om volum på flyreiser innenfor selskapet.
Innen for dette kommer vurderingen om andre forhold og fremtidsutsikter innen for drivstoff - valuta - div avgifter.
Videre kommer vurderingen av verdien av diverse inngåtte avtaler og verdien av disse på kort og lang sikt.
Et annet viktig aspekt er tillit til ledelsen og ansatte i nøkkelposisjoner om de har ekspertisen/kompetansen og viljen som skal til for å drive selskapet fremover på en effektiv modell som også tar sterkt hensyn til bruker opplevelsen/ kunde tilfredshet.
Videre er det viktig at selskapet tjener penger og har en god egenkapital og lav gjeld.
Norwegian ser nå på muligheten for fremtidig utbytte og er i dialog med staten , et alternativ er å slette gjelden, ett annet er å starte tilbakekjøp av aksjer (en modell jeg ikke er så glad i ).
Dette var et veldig enkelt oppsett og det er mye som ikke er tatt med, altså utelatt.
Poenget er at Norwegian tilfredsstiller de fleste parametere og bør på bakgrunn av dette og tilliten fra de fleste analytikerne bli sett på med nye briller.
Vi går nå mot presentasjon av års regnskap om få dager og høysesong ligger rett foran oss med gode booking tall.
Det som er i mot er historikken til Norwegian, det har vært store svingninger i kursen, noe som har tiltrukket seg stor short andel, fra flere store aktører.
De har etter hvert dekket seg inn i tur og orden og sistemann er nå Qube som fremdeles henger med, det vi kan se er at kursen nå er mer stabil og forutsigbar.
Det er også slik at en rekke av de mest solide selskapene på OSE har short posisjoner mot deg, dette er den nye normalen.
Jeg personlig har lagt Norwegian Air Shuttle bak meg, og jeg ser det for min del nå som en investering i "NYE Norwegian Air Shuttle" inklusive Widerøe og en helt ny
status som investering.
Norwegian 2023
Geir Karlsen kåret til årets leder, Grand Travel Awards 2023
Årets europeiske flyselskap, Grand Travel Awards 2023
Årets flyselskap innenriks, Grand Travel Awards 2023
Flybransjens beste fordelsprogram, Freddie Awards
Flybransjens beste kampanje, Freddie Awards
Flybransjens beste kundeservice, Freddie Awards
https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/priser-og-utmerkelser/
Noen tanker en lørdags morgen for hvorfor jeg personlig synes "Nye Norwegian" er et spennende case.
I morgen får vi fasit og den tror jeg leverer så det holder.
A live webcast will be available at : www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/.
Re; Det vi ser er at flere av oss som har sittet lenge fortsatt sitter, hvorfor???
Fordi vi har snust i alle kriker og kroker i selskapet og ser hva som kommer.
De kursmålene som er satt i Norwegian kommer til å bli fullstendig gruset, det er jeg sikker på.
Vi er ute av usikkerhets området kursmessig det har til tider vært slitsomt, det vi nå ser er et helt annet bilde.
Norwegian har kjøpt Widerøe og skapt Nye Norwegian, dette er nå et helt annet selskap.
Jeg mener Widerøe kjøpet på ingen måte er priset inn i likhet med mange andre svært fordelaktige ting som har skjedd og som kommer fremover.
På bakgrunn av dette har analytikerne våknet og nye investorer er på vei inn.
Dette stabiliserer kurs bildet fremover på en måte vi ikke har sett tidligere og dette vil eskalere.
Vi får nå fremover mer informasjon om Strawberry avtalen hvor Nye Norwegian er 50\50 % partner med Stordalen, dette kommer til å tiltrekke seg massivt med reisende.
Det blir også mer enn spennende å følge "Bank" delen i dette hvor tidligere direktør i bank Norwegian "Tine Wollebekk" nå har gått over til den nye Bank satsningen i Strawberry. Som kjent gikk verdien av Bank Norwegian til himmels på kort tid når den ble lansert. Bank Norwegian kan nå ikke lenger bruke Norwegian logoen på sine produkter og kort, det blir svært spennende å se designet på det nye kortet i dette samarbeidet.
Man kan skrive side opp og side ned om Nye Norwegian, dette får holde for i dag, en ting er jeg sikker på; Geir Karlsen kommer til å sterk status i Norges historien.
Litt gammel artikkel, mye har skjedd siden den tid.
https://www.dn.no/marked/norwegian/bank-norwegian/avida-finans/norwegian-gar-sammen-med-celina-midelfart-og-co-til-kamp-mot-gamlebanken/2-1-1506265
Det kan være lurt å ta noen lodd i "Nye Norwegian", her kommer det til å skje mye fremover.
---------
Re: Det vi i realiteten investerer i er vel fremtidsutsiktene som i stor grad handler om volum på flyreiser innenfor selskapet.
Innen for dette kommer vurderingen om andre forhold og fremtidsutsikter innen for drivstoff - valuta - div avgifter.
Videre kommer vurderingen av verdien av diverse inngåtte avtaler og verdien av disse på kort og lang sikt.
Et annet viktig aspekt er tillit til ledelsen og ansatte i nøkkelposisjoner om de har ekspertisen/kompetansen og viljen som skal til for å drive selskapet fremover på en effektiv modell som også tar sterkt hensyn til bruker opplevelsen/ kunde tilfredshet.
Videre er det viktig at selskapet tjener penger og har en god egenkapital og lav gjeld.
Norwegian ser nå på muligheten for fremtidig utbytte og er i dialog med staten , et alternativ er å slette gjelden, ett annet er å starte tilbakekjøp av aksjer (en modell jeg ikke er så glad i ).
Dette var et veldig enkelt oppsett og det er mye som ikke er tatt med, altså utelatt.
Poenget er at Norwegian tilfredsstiller de fleste parametere og bør på bakgrunn av dette og tilliten fra de fleste analytikerne bli sett på med nye briller.
Vi går nå mot presentasjon av års regnskap om få dager og høysesong ligger rett foran oss med gode booking tall.
Det som er i mot er historikken til Norwegian, det har vært store svingninger i kursen, noe som har tiltrukket seg stor short andel, fra flere store aktører.
De har etter hvert dekket seg inn i tur og orden og sistemann er nå Qube som fremdeles henger med, det vi kan se er at kursen nå er mer stabil og forutsigbar.
Det er også slik at en rekke av de mest solide selskapene på OSE har short posisjoner mot deg, dette er den nye normalen.
Jeg personlig har lagt Norwegian Air Shuttle bak meg, og jeg ser det for min del nå som en investering i "NYE Norwegian Air Shuttle" inklusive Widerøe og en helt ny
status som investering.
Norwegian 2023
Geir Karlsen kåret til årets leder, Grand Travel Awards 2023
Årets europeiske flyselskap, Grand Travel Awards 2023
Årets flyselskap innenriks, Grand Travel Awards 2023
Flybransjens beste fordelsprogram, Freddie Awards
Flybransjens beste kampanje, Freddie Awards
Flybransjens beste kundeservice, Freddie Awards
https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/priser-og-utmerkelser/
Noen tanker en lørdags morgen for hvorfor jeg personlig synes "Nye Norwegian" er et spennende case.
I morgen får vi fasit og den tror jeg leverer så det holder.
A live webcast will be available at : www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/.
NASLover
15.02.2024 kl 14:17
4760
Hva som har skjedd, hva er årsaken til til jævla stor dropp
Redigert 15.02.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
Strategi
15.02.2024 kl 14:22
4846
Kun shorte eller gevinst taking , kursmålene kortsiktig ligger vel på ca-18-i snitt.
At kursen går 1-2 kr i morgen ser jeg ikke bort i fra.
At kursen går 1-2 kr i morgen ser jeg ikke bort i fra.
Ransen
15.02.2024 kl 14:24
4910
Er et mønster dette. Folk kommer hjem fra jobb og oppdager at at aksjen har gått opp litt og må selge.
Disse vet ikke hva en kvartalsrapport eller årsrapport er, men har fulgt kollegaen i sin investering og trodd at det var lurt..
Disse vet ikke hva en kvartalsrapport eller årsrapport er, men har fulgt kollegaen i sin investering og trodd at det var lurt..
Strategi
15.02.2024 kl 15:11
4831
7 Feb 2024 19:48 EST
Updated On
08 Feb 2024 05:22 EST
Norwegian Air Shuttle has seen a significant surge in stock value, outperforming key indexes. Despite economic pressures, the airline's strong financial management has led to a 68% growth in EBITDAR and more than doubling of operating profit.
Maintaining a buy rating for Norwegian Air Shuttle, the author forecasts a roughly 50% upside to the stock price. The airline's prudent management and cost-effective operations are cited as key drivers of this continued optimism.
_____
Disse analytikerne vet ikke engang hva "strawberry avtalen er", ei heller andre svært positive forhold, de ser kun på tall.
Guidingen i morgen blir mer enn spennende.
Updated On
08 Feb 2024 05:22 EST
Norwegian Air Shuttle has seen a significant surge in stock value, outperforming key indexes. Despite economic pressures, the airline's strong financial management has led to a 68% growth in EBITDAR and more than doubling of operating profit.
Maintaining a buy rating for Norwegian Air Shuttle, the author forecasts a roughly 50% upside to the stock price. The airline's prudent management and cost-effective operations are cited as key drivers of this continued optimism.
_____
Disse analytikerne vet ikke engang hva "strawberry avtalen er", ei heller andre svært positive forhold, de ser kun på tall.
Guidingen i morgen blir mer enn spennende.
Redigert 15.02.2024 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
Strategi
15.02.2024 kl 17:59
4608
Da får vi se i morgen om markedet er fornøyd eller ikke.
Jeg tror sterkt på at markedet blir "strålende fornøyd".
Jeg tror sterkt på at markedet blir "strålende fornøyd".
KanonBra5
15.02.2024 kl 18:10
4606
Tror også Norwegian kommer med godt nytt rund utbytte. Det blir nok kraftig for året 2023 (+ ekstraordinært pga. den store kontantbeholdningen) Dette blir meget bra. Uansett om det må settes i fond først (utbetaling i 2026) eller utbetales senere i år. Spennende blir det uansett😀😀👍👍🍾🚀💰
Octagon
15.02.2024 kl 18:21
4586
Vanskelig å si hvor kursen går i morgen.
Det klassiske er jo "sell on news" som kan gi en tilbakegang (om enn kortvarig).
Så jo litt trenden i dag, med begynnende gevinst sikring selv om flyaksjer var solid opp i USA i går, så var det bare Norse som gikk "nord" over her i dag. Og de tenderer til å følge hverandre noenlunde.
Ser pent ut for Dow Jones Airlines Indeks p.t. også med +1,04% kl. 18,21 etter solid byks på + 2,67% i går.
Det klassiske er jo "sell on news" som kan gi en tilbakegang (om enn kortvarig).
Så jo litt trenden i dag, med begynnende gevinst sikring selv om flyaksjer var solid opp i USA i går, så var det bare Norse som gikk "nord" over her i dag. Og de tenderer til å følge hverandre noenlunde.
Ser pent ut for Dow Jones Airlines Indeks p.t. også med +1,04% kl. 18,21 etter solid byks på + 2,67% i går.
Redigert 15.02.2024 kl 18:22
Du må logge inn for å svare
Ransen
15.02.2024 kl 21:26
4438
Full fræs på wall street i dag. Kombinert med gode tall blir det nok en pen stigning i morgen.
Tross gevinstsikring og nedsalg så er det langt til de beste kursmålene. Å gevinstsikre i et selskap i stigende trend med masse ventende nyheter er det dummeste man kan gjøre. I morgen får vi se flokken kommer løpende etter flyet 10-15 minutter for sent(%)
Tross gevinstsikring og nedsalg så er det langt til de beste kursmålene. Å gevinstsikre i et selskap i stigende trend med masse ventende nyheter er det dummeste man kan gjøre. I morgen får vi se flokken kommer løpende etter flyet 10-15 minutter for sent(%)
Strategi
16.02.2024 kl 06:58
4165
Spennende dag for oss som har Norwegian som en prioritert investering.
Snart kommer fasit, med en sannsynligvis "fantastisk" guiding rett i etterkant.
Lykke til.
Snart kommer fasit, med en sannsynligvis "fantastisk" guiding rett i etterkant.
Lykke til.
Strategi
16.02.2024 kl 07:15
4110
Dette er meget sterkt, sterk videre opptur må forventes mot høyere kursmål.
16.2.2024 07:00 • Oslo Børs •
Kopier link
Norwegian today reported its fourth quarter and preliminary full-year results
for 2023. For the full-year of 2023, Norwegian delivered an operating profit
(EBIT) of NOK 2,232 million, the highest operating profit in company history.
The liquidity position improved through the quarter to NOK 9.5 billion at
year-end. The figures demonstrate Norwegian's ability to deliver strong results
by reducing capacity when moving into the quieter winter period. The airline
remained among the best carriers in Europe on punctuality and regularity.
For the full year of 2023, the operating margin was 9 percent, also a record
high for the company. For the fourth quarter of 2023, the company delivered an
operating profit (EBIT) of NOK 328 million. Profit before tax (EBT) amounted to
NOK 1,804 million for the full-year of 2023 and NOK 208 million for the quarter.
The Norwegian fleet comprised 87 aircraft at year-end, of which 20 aircraft were
latest technology 737 MAX 8 aircraft.
"I am thrilled to announce that Norwegian achieved all-time high profits for
2023. Our loyal customer base continued to grow, and we are grateful for their
trust in us. Colleagues across the entire company have worked tirelessly to
ensure operational excellence, ranging from the planning of our network and
services to everyday execution," said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
More passengers, higher load factor
Norwegian had 4.7 million passengers in the quarter, up from 4.6 million
passengers in the fourth quarter of 2022. Production (ASK) was 7.1 billion seat
kilometres, while passenger traffic (RPK) was 6.0 billion seat kilometres.
Compared to the previous quarter, capacity was down 32 percent as the company
reduced its production to match seasonally lower demand during the winter
period. The quarterly load factor was 84.4 percent, up three percentage points
from the same period the previous year.
Punctuality, share of flights departing on schedule, was 81.5 percent, down from
82.3 percent in the same period the previous year. While punctuality fell in
December as winter weather condition impacted operational performance at key
airports, the airline managed through relentless efforts to ensure that close to
all passengers made it home for the festive period. Cirium, the global aviation
consultancy named Norwegian Air Shuttle (DY) Europe's most on-time airline in
October and the fifth most punctual airline for 2023. It also ranked the airline
as Europe's top performer on regularity.
Widerøe acquisition completed
In January, Norwegian completed the acquisition of Widerøe, a regional carrier
in Norway with a fleet of 48 aircraft, predominately turboprops. The acquisition
of Widerøe will enable the linking of complementary route networks, create
significant operational synergies, and provide Norwegian with additional
diversification through Widerøe's substantial public service obligation (PSO)
operations.
"We are now in the process of onboarding Widerøe as part of the Norwegian group.
I very much look forward to exchange decades of experience between the two
airlines. This will enable us to go to the market with an improved and more
comprehensive offering to our customers," said Karlsen.
Dividend and outlook
The Board of Directors intends to propose a dividend of NOK 0.60 per share for
2023 to the annual general meeting in 2024. Distribution of the dividend is
subject to approval from holders of the company's debt instruments. If such
approval is not obtained, the Board proposes to set aside the dividend amount in
a fund for later distribution.
Current booking trends are encouraging, and the duration of the booking curve
has improved compared to the two previous years, giving improved visibility. For
the full-year of 2024, Norwegian forecasts an overall production (ASK) of around
36,000 million seat kilometres, corresponding to a growth of approximately 12
percent from 2023. The company projects profits for 2024 to improve and is
currently expecting an operating profit (EBIT) to be in the range of NOK 2.5 to
3.2 billion, given certain assumptions.
Norwegian's customers highly value the airline's strong punctuality and the
attractive and growing route network. The acquisition of Widerøe will further
ensure that Norwegian remains a preferred travel partner throughout the Nordics.
For the remainder of the winter season, Norwegian will keep a reduced capacity
level that matches the seasonally lower demand. From March and onwards, the
company will ramp-up capacity into the busy travel season. The company is
growing its fleet to approximately 90 aircraft for the peak summer 2024 season.
For detailed information, please see attached report and presentation.
For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA Tel: +47
906 64 401
https://www.nordnet.no/overview
Følg med på kommende webcast, det er der guidingen for fremtiden kommer klart frem, og dette ser mer enn bra ut.
16.2.2024 07:00 • Oslo Børs •
Kopier link
Norwegian today reported its fourth quarter and preliminary full-year results
for 2023. For the full-year of 2023, Norwegian delivered an operating profit
(EBIT) of NOK 2,232 million, the highest operating profit in company history.
The liquidity position improved through the quarter to NOK 9.5 billion at
year-end. The figures demonstrate Norwegian's ability to deliver strong results
by reducing capacity when moving into the quieter winter period. The airline
remained among the best carriers in Europe on punctuality and regularity.
For the full year of 2023, the operating margin was 9 percent, also a record
high for the company. For the fourth quarter of 2023, the company delivered an
operating profit (EBIT) of NOK 328 million. Profit before tax (EBT) amounted to
NOK 1,804 million for the full-year of 2023 and NOK 208 million for the quarter.
The Norwegian fleet comprised 87 aircraft at year-end, of which 20 aircraft were
latest technology 737 MAX 8 aircraft.
"I am thrilled to announce that Norwegian achieved all-time high profits for
2023. Our loyal customer base continued to grow, and we are grateful for their
trust in us. Colleagues across the entire company have worked tirelessly to
ensure operational excellence, ranging from the planning of our network and
services to everyday execution," said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
More passengers, higher load factor
Norwegian had 4.7 million passengers in the quarter, up from 4.6 million
passengers in the fourth quarter of 2022. Production (ASK) was 7.1 billion seat
kilometres, while passenger traffic (RPK) was 6.0 billion seat kilometres.
Compared to the previous quarter, capacity was down 32 percent as the company
reduced its production to match seasonally lower demand during the winter
period. The quarterly load factor was 84.4 percent, up three percentage points
from the same period the previous year.
Punctuality, share of flights departing on schedule, was 81.5 percent, down from
82.3 percent in the same period the previous year. While punctuality fell in
December as winter weather condition impacted operational performance at key
airports, the airline managed through relentless efforts to ensure that close to
all passengers made it home for the festive period. Cirium, the global aviation
consultancy named Norwegian Air Shuttle (DY) Europe's most on-time airline in
October and the fifth most punctual airline for 2023. It also ranked the airline
as Europe's top performer on regularity.
Widerøe acquisition completed
In January, Norwegian completed the acquisition of Widerøe, a regional carrier
in Norway with a fleet of 48 aircraft, predominately turboprops. The acquisition
of Widerøe will enable the linking of complementary route networks, create
significant operational synergies, and provide Norwegian with additional
diversification through Widerøe's substantial public service obligation (PSO)
operations.
"We are now in the process of onboarding Widerøe as part of the Norwegian group.
I very much look forward to exchange decades of experience between the two
airlines. This will enable us to go to the market with an improved and more
comprehensive offering to our customers," said Karlsen.
Dividend and outlook
The Board of Directors intends to propose a dividend of NOK 0.60 per share for
2023 to the annual general meeting in 2024. Distribution of the dividend is
subject to approval from holders of the company's debt instruments. If such
approval is not obtained, the Board proposes to set aside the dividend amount in
a fund for later distribution.
Current booking trends are encouraging, and the duration of the booking curve
has improved compared to the two previous years, giving improved visibility. For
the full-year of 2024, Norwegian forecasts an overall production (ASK) of around
36,000 million seat kilometres, corresponding to a growth of approximately 12
percent from 2023. The company projects profits for 2024 to improve and is
currently expecting an operating profit (EBIT) to be in the range of NOK 2.5 to
3.2 billion, given certain assumptions.
Norwegian's customers highly value the airline's strong punctuality and the
attractive and growing route network. The acquisition of Widerøe will further
ensure that Norwegian remains a preferred travel partner throughout the Nordics.
For the remainder of the winter season, Norwegian will keep a reduced capacity
level that matches the seasonally lower demand. From March and onwards, the
company will ramp-up capacity into the busy travel season. The company is
growing its fleet to approximately 90 aircraft for the peak summer 2024 season.
For detailed information, please see attached report and presentation.
For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA Tel: +47
906 64 401
https://www.nordnet.no/overview
Følg med på kommende webcast, det er der guidingen for fremtiden kommer klart frem, og dette ser mer enn bra ut.
Strategi
16.02.2024 kl 07:35
4016
Sier litt om Geir Karlsens nye strategi om å kutte kraftig i vinter rutene, som nå har gått fra store tap gjennom vinteren til solide inntekter og sterk fyllingsgrad.
Dette kommer til å skape et sterkere og mer forutsigbart Norwegian sett fra investorsiden, hvor vinter ikke lenger er å regne som taps måneder.
Implementeringen av Widerøe vil neste vinter skape ekstra sterke sinnerier med sømløse overganger i Nye Norwegian.
Dette vil vi også oppleve utover våren i år.
LES nøye .
RE: Fjerde kvartal 2023 endte isolert sett med et overskudd før skatt på 208 millioner kroner av en omsetning på 5,9 milliarder kroner, sammenlignet med et underskudd på 80 millioner kroner av en omsetning på 4,9 milliarder i samme periode året før.
På forhånd hadde analytikerne ventet et overskudd før skatt på 27 millioner kroner i kvartalet, ifølge en sammenstilling innhentet av selskapet selv. Dette estimatet hadde imidlertid relativt forsiktige anslag som lå et lite stykke under det selskapet selv anslo gjennom resultatvarselet i slutten av januar.
-----------
I sine estimater bommet analytikerne totalt i 4 kvartal:
Bare her leverte Norwegian 181 millioner bedre enn analytikernes beste estimat.
Fantastisk snuoperasjon.
Dette kommer til å skape et sterkere og mer forutsigbart Norwegian sett fra investorsiden, hvor vinter ikke lenger er å regne som taps måneder.
Implementeringen av Widerøe vil neste vinter skape ekstra sterke sinnerier med sømløse overganger i Nye Norwegian.
Dette vil vi også oppleve utover våren i år.
LES nøye .
RE: Fjerde kvartal 2023 endte isolert sett med et overskudd før skatt på 208 millioner kroner av en omsetning på 5,9 milliarder kroner, sammenlignet med et underskudd på 80 millioner kroner av en omsetning på 4,9 milliarder i samme periode året før.
På forhånd hadde analytikerne ventet et overskudd før skatt på 27 millioner kroner i kvartalet, ifølge en sammenstilling innhentet av selskapet selv. Dette estimatet hadde imidlertid relativt forsiktige anslag som lå et lite stykke under det selskapet selv anslo gjennom resultatvarselet i slutten av januar.
-----------
I sine estimater bommet analytikerne totalt i 4 kvartal:
Bare her leverte Norwegian 181 millioner bedre enn analytikernes beste estimat.
Fantastisk snuoperasjon.
Redigert 16.02.2024 kl 07:45
Du må logge inn for å svare
Santa01
16.02.2024 kl 07:37
4256
Med tanke på statens rentefrie lån til Nas, så står det:
Staten kan ta gevinst på krisehjelpen til Norwegian dersom aksjen ligger over 13,50 kroner per aksje..
Noen som kan forklare dette litt nærmere.
Uansett, dette blir en knall investering gjennom 2024.
Staten kan ta gevinst på krisehjelpen til Norwegian dersom aksjen ligger over 13,50 kroner per aksje..
Noen som kan forklare dette litt nærmere.
Uansett, dette blir en knall investering gjennom 2024.
Ransen
16.02.2024 kl 07:46
4201
Snakk om timing for storavtalene staten/forsvaret. Nå skal forsvaret opprustes kraftig, noe som vil generere enormt med reiseaktivitet i hele skandinavia. Samspillet ned Nato i norden blir stort og krever setekapasitet på helårsbasis.
NASLover
16.02.2024 kl 07:50
4265
Oi oi oi overskudd 328mil og mulig utbytte på 0.6 kr 🤑🤑🤑
Kan ikke være bedre enn dette i lavseasong
Norwegian har forberedt seg på den tøffe vinteren ved å redusere kapasiteten. Sammenlignet med forrige kvartal var kapasiteten ned 32 prosent.
Selskapet melder at det for resten av vinteren vil fortsette å beholde et redusert kapasitetsnivå for å møte den sesongmessig lave etterspørselen.
Norwegian varslet allerede før fredagens tallslipp at inntjeningen i fjerde kvartal var bedre enn det selskapet tidligere hadde ventet.
Om utsiktene fremover melder Norwegian at det venter at inntjeningen vil øke videre. Selskapet ser for seg et driftsresultat mellom 2,5 og 3,2 milliarder kroner i år, en oppgang på mellom 12 og 44 prosent fra i fjor.
Disse anslagene ser bort i fra effekter knyttet til blant annet oppkjøpet av Widerøe. I januar fullførte Norwegian milliardoppkjøpet av det regionale flyselskapet Widerøe. Selskapet er nå i ferd med å inkludere Widerøe i Norwegian-konsernet.
Norwegian opplyser at det ikke ser tegn til svakheter i booking-tallene.
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JeB3x/sterkere-fra-norwegian
Kan ikke være bedre enn dette i lavseasong
Norwegian har forberedt seg på den tøffe vinteren ved å redusere kapasiteten. Sammenlignet med forrige kvartal var kapasiteten ned 32 prosent.
Selskapet melder at det for resten av vinteren vil fortsette å beholde et redusert kapasitetsnivå for å møte den sesongmessig lave etterspørselen.
Norwegian varslet allerede før fredagens tallslipp at inntjeningen i fjerde kvartal var bedre enn det selskapet tidligere hadde ventet.
Om utsiktene fremover melder Norwegian at det venter at inntjeningen vil øke videre. Selskapet ser for seg et driftsresultat mellom 2,5 og 3,2 milliarder kroner i år, en oppgang på mellom 12 og 44 prosent fra i fjor.
Disse anslagene ser bort i fra effekter knyttet til blant annet oppkjøpet av Widerøe. I januar fullførte Norwegian milliardoppkjøpet av det regionale flyselskapet Widerøe. Selskapet er nå i ferd med å inkludere Widerøe i Norwegian-konsernet.
Norwegian opplyser at det ikke ser tegn til svakheter i booking-tallene.
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JeB3x/sterkere-fra-norwegian
Ransen
16.02.2024 kl 08:52
4168
Spørs om ikke Qube har beregnet tap og nedgang på NAS I dette kvartalet. Nå er de ille ute og kommer sannsynligvis til å starte inndekning, slik som Voleon og Arrowstreet gjorde mye tidligere.
Qube må til rundt 9 kroner for å utligne
Qube må til rundt 9 kroner for å utligne