Norwegian - Ta plass

Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 352758

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








NASLover
26.02.2024 kl 15:49 5398

Zaih skrev Shorten 1,31%
Det betyr at siste 2 dager og i dag blir brukt til å inndekke aksjer....fall fra 18.2 var bare å ordne dette med støtte fra Fredriksen salg. Det skal bli 18 ila uka hvis shorten fortsetter å minke. Tror Qube har kjent lit heat i aksjen og vil selvfølgelig ut før den ryker over 20
Tipper sluttkurs over 17 eller mellom 17-17.1
Redigert 26.02.2024 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Ransen
26.02.2024 kl 15:57 5539

Det forklarer noe av oppgangen på svært høyt salgsvolum
Elverhøi16
26.02.2024 kl 18:37 5701

Hva ble det nye kursmålet ?
Strategi
26.02.2024 kl 18:44 5761

20 kr.
NASLover
26.02.2024 kl 22:01 5612

Blir sikkert nå et bud rundt 25-35kr per aksje som sikkert ikke blir godkjent ved først omgang....og da blir det budkrig mellom flere selskaper.
Hardly
26.02.2024 kl 22:46 5660

February 26 (SeeNews) - Bosnia and Herzegovina's Sarajevo International Airport said that the Tourism Association of the Sarajevo Canton selected Norwegian Air as winner in a tender for financial incentives to airlines that will introduce flights to the airport in 2024.
Norwegian Air was the sole airline which submitted a timely application in the tender, Sarajevo Airport said in a notice on Friday.
The air carrier plans to connect Sarajevo to Oslo and Stockholm.
An application from Air Arabia arrived late and was therefore not considered for review, the airport operator added.
The canton launched the subsidy call for airlines planning to inaugurate new flights to Sarajevo in 2024 in February, shortly after disclosing the results of a similar call initiated in late November. In the prior tender, the canton designated LOT, Ryanair, Aegean Airlines, and TUI Airways as the successful recipients.
Passenger numbers at Sarajevo International Airport came in at 1.36 million in 2023, slightly down compared with 1.38 million a year earlier. Bosnia and Herzegovina has three other international airports, located in Banja Luka, Tuzla and Mostar.
The Sarajevo Canton is one of ten cantons making up the Federation, one of two autonomous entities that form Bosnia and Herzegovina. The other entity is the Serb Republic.
MaxMekker
27.02.2024 kl 08:34 5574

Virker som godeste Fredriksen har gitt seg med salget sitt. Han lettet seg med 5 mill aksjer ser det ut for.
Hardly
27.02.2024 kl 09:00 5494

Noen gevinst sikrer en del av porteføljen, noen selger seg helt ut mens andre kjøper. Ikke noe dramatisk i dette.
Redigert 27.02.2024 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
27.02.2024 kl 09:05 5489

Kvalmt hvordan analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets holder på og hausser for å få solgt egne aksjer.. Oppe på nettavisen i dag som eneste avis... Kjøpt og betalt. Mer trua på selskapet selv enn disse besservisserne som ikke kan mer enn andre.. Naturlig Norwegian får seg en dupp nå da vettu etter megaoppgangen. Vi venter i spenning!
NASLover
27.02.2024 kl 15:35 5322

Shorten fortsetter å krympe seg fra 1.31% til 1.29%
Redigert 27.02.2024 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
28.02.2024 kl 08:24 4916

Ny logo og rebranding av Norwegian på gang!!! Dette blir spennende. Dette kommer garantert sammen med andre nyheter!!!!👍👍

https://www.linkedin.com/posts/norwegian-air-shuttle_flynorwegian-activity-7168500419717914624-0-O4?utm_source=share&utm_medium=member_ios
mrleksa
28.02.2024 kl 08:46 5033

https://www.nordnet.no/market/news/1009141843
Da var Sneisungen ute av lista. Det er vel Bjørn Kise som styrer der. Det står ikke hvor andel han hadde.
Strategi
28.02.2024 kl 09:19 4982

Likte den gamle logoen bedre, men jeg er nok litt gammeldags.🤔
Som forventet ser vi at det er sterk motstand rundt 17.70
Vi får nå håpe vi snart er kvitt Qube på "short" siden og at tallene fremover tar oss videre opp.
Ransen
28.02.2024 kl 09:19 5029

Akkurat dette med logobytte synes jeg er sløseri. Det koster fort 1 mrd før all logo er byttet. Dessuten undergraver det samarbeidet med Strawberry som da kanskje kan ansees som avsluttet.
Bagara
28.02.2024 kl 09:34 4993

Rebranding koster penger, det er viden kjent. Men det er også ofte nødvendig som et ledd i fornyelse. Dessuten er det definitivt riktig tidspunkt med den kontantbeholdningen som er i selskapet nå. Mange selskaper gjør slike ting når kassa er tom, i et desperat forsøk på å fornye og redde seg selv. Jeg mener dette er et riktig grep å ta.

Jeg tror personlig at dette er et steg i riktig retning i forhold til samarbeidet med Strawberry. Det er bare min antakelse altså, men jeg har vanskelig for å se hvordan det undergraver samarbeidet som du skriver.
Redigert 28.02.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Ransen
28.02.2024 kl 09:45 4981

Dette samarbeidet skulle bli noe stort og helt nytt med et eget valutasystem osv. da tenker jeg at begge selskapene kan dra synergier fra en oppklarende logo. Det har vært stille om dette samarbeidet, så derfor synes jeg logobyttet kom påfallende nå etter at Stordalen gikk på en solid skattesmell.
Bare en tanke, men tror ikke Geir Karlsen blir en slags redningskasse for dårlige selskap utenom widerøe. For der må det brukes penger snart da Dash 8 maskinene snart er utgått på tid. Problemet her er st det ikke finnes noen erstatter for Dash 8.
Derfor mener jeg at et logobytte er meningsløst på nåværende tidspunkt.
NASLover
28.02.2024 kl 09:46 4997

Helt enig med deg....hvis dere husket når POWER var på kanten til å bli konkurs så snudde dem med logobytte, det kostet dem jo oenger men det ble en stor suksess tril selskapet. Se på Power nå, en stor konkurrent til Elkjop. Jeg personlig synes at det var viktig å gjøre for å kunne presentere Nye Norwegian på en bedre og nye måte. Folk trenger Change. Jeg har personlig erfaring fra eget selskap der jeg jobber der ikke bare logo men også navn bytte ble en stor suksess, dvs. Marine harvest to MOWI
Bagara
28.02.2024 kl 10:17 4920

https://www.lofotposten.no/nytt-fly-med-50-seter-kan-vare-aktuelt-for-lofoten-vi-er-her-for-a-teste-og-vil-optimalisere-det-for-vinter-i-norge/f/5-29-1027732

ATR har lenge jobbet med en kortbane-versjon av 42-modellen sin. De ser at det finnes et marked, både her i Norge, men også andre steder i verden. Den er klar om ikke så alt for lenge. Jeg kjenner ikke til hva Widerøe tenker, men det er et godt fly, som har flydd lenge, og er modernisert underveis. Med moderne motorer og drivstoff kan dette være en bærekraftig erstatter om ikke så alt for lenge.
KanonBra5
28.02.2024 kl 10:38 4880

Personlig tror jeg det snart kommer noe nytt om det viktige Strawberry sammarbeidet. Det er sikkert derfor dette skjer nå. Slik at når det blir launch/kick off på dette skjer det med den nye logoen👍👍
Strategi
28.02.2024 kl 10:39 4903

Vi har uansett nå en ny drakt på flyene fremover, regner med at den nye logoen har en sammenheng med Straw Berry bank og alliansen mellom Nye Norwegian og Straw Berry samt oppkjøpet av Widerøe.
Det jobbes hurtig på alle kanter i selskapet nå og fremtiden ser mer enn lys ut.
Strategi
28.02.2024 kl 11:03 4862

Enig.

Vi kan glede oss til : March
6 March
Monthly traffic data February

Tror tallene blir meget sterke, det meldes om gode fulle fly.
Tar man da hensyn til kraftig redusert antall flyvninger som gir enorme besparelser skjønner man at dette blir mer enn bra.
Prater da om 30-40 % nedskalering i vinterprogrammet .
Ransen
28.02.2024 kl 11:42 4924

Min investormage sier at man skal holde på det man har og avvente ytterligere kjøp.
Following the conversion, the Company has New Capital Perpetual Bonds in issue
in the nominal amount of NOK 1,512,067,553. The remaining New Capital Perpetual
Bonds may be converted into approximately 161.0 million shares in the Company at
a conversion price of NOK 9.39, subject to anti-dilution provisions.
suspekt
28.02.2024 kl 12:14 4906

Blir jo en del mer aksjer i nas nå da, når gjeld omgjøres til aksjer, men mindre gjeld så det ser ikke ut som det har noen innvirkning på kursen. Det var jo en gunstig innløsningskurs de fikk. Så får de jo utbytte i tillegg litt frem i tid. Ser da ut som det er bare å sitte rolig enn så lenge. Skulle staten velge å innløse til aksjer så skjer det vel noe.
Strategi
28.02.2024 kl 15:35 4726

Ransen

Kan du utdype hva dette har å si for kursutviklingen fremover.
Hardly
28.02.2024 kl 16:06 4729

Jeg lurer også på noe av det samme. Selskapet skriver:
Den resterende andelen i obligasjonen «New Capital Perpetual Bonds» kan bli konvertert til om lag 161 millioner aksjer til konverteringskurs 9,39, fremgår det.
Hva vil dette si for den videre kursutviklingen dersom det pøses ut 161 mill aksjer ut på markedet, hvis det er det som skjer da?
Strategi
28.02.2024 kl 16:08 4741

Tror denne konverteringen fra gjeld til aksjer sannsynligvis gagner Nye Norwegian. Dette er vel et oppsett av ledelsen i Nye Norwegian.
Regner med at de ivaretar egne interesser på beste måte , dvs. eierne og det er jo b.l.a. oss.
Personlig liker jeg ikke gjeld.

👍
Redigert 28.02.2024 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
28.02.2024 kl 17:12 4652

Det er jo til å le av at dette med omgjøring av aksjer er nytt for noen. Dette har stått i informasjon fra selskapet flere ganger og for de som kan lese så er dette ikke nytt. De som innløser har ikke fått en heldig kurs, men stilte opp med lån til selskapet når det holdt på å gå konkurs. Basert på at de stilte opp fikk de på forhånd avtalt en konverteringskurs som den gangen ikke var gunstig, men som i dag er gunstig. Tro og langsiktighet når andre ikke har det lønner seg, eller aksjemarkedet dreier seg om overføring av verdier fra de utålmodige til de tålmodige som noen sier.
Dersom det kommer som en overraskelse at de vil konvertere når innløsnkursen er på 9 tallet og dagens kurs er ca. 17, ja da bør dere begynne å lese og regne og se hva dere selv ville gjort. For øvrig får selskapet mindre gjeld og de må betale inn konverteringskursen til selskapet for aksjene. Hilens fra en en som ikke leser det som en nyhet og er ikke overrasket over innløsningen.
nima
28.02.2024 kl 17:37 4738

Hva er problemet, det er en fordel å bli kvitt gjeld,synes jeg
Santa01
29.02.2024 kl 10:56 4296

Ser ut som vi rigger oss til trafikk tallene 6. mars:-) Har god tro på denne over kr 18 før den tid.
NASLover
29.02.2024 kl 15:05 4152

Ser sånn ut ja men tror det skal ta en til runde rundt 17 før den
Zaih
01.03.2024 kl 02:23 3910

Shorten ned i 1,26%
Singa
01.03.2024 kl 08:57 3713

Der er enda iflg shortregisteret 12 161 268 aktier tilbake, om de innlöses i dag koster det ca 213 mille. Småpoteter?
Strategi
01.03.2024 kl 09:36 3656

Det vi så i dag, var at den underliggende interessen for Norwegian aksjen er ekstremt solid.
Makan til rabalder på åpning.
Norwegian aksjen er bare i "Startgropa".
Ikke rot bort investeringen er mitt tips.
Strategi
01.03.2024 kl 14:20 3470

Har sittet i dag å sett på billett priser i Norwegian.
Bare for å konstatere at det er høye priser sett i forhold til i fjor på denne tiden.
Prisene på flygningene er svært høye og mye er utsolgt.
Det er slutt på billetter til 400 kr og lavpris billettene selges nå for ca 800.- på kortere reiser.
Tirsdag kommer trafikk tallene.
Nye Norwegian melder nå at de allerede har begynt å skalere opp.
Det er bare å glede seg til tirsdag.
Poenget med innlegget er at de som leser må forstå et par ting som er helt essensielle.
Understreker et par ting i den forbindelse.

Norwegian har skalert kraftig ned i vintersesongen, dette betyr mindre fly i lufta og fullere fly.
Altså store besparelser på crew og parkerte fly, resultatet av dette er voldsomt store inntekter sett i forhold til tidligere.
Når markedet for flyreiser melder om sterkt økende bestillinger og mange utsolgte avganger er det bare å ta frem kalkulatoren igjen.
Redigert 01.03.2024 kl 15:04 Du må logge inn for å svare