Klesgründer: – Jeg lærte å sy, tegne og male på Youtube
Med bakgrunn som stylist, frisør, makeup-artist, trafikklærer, personlig trener, kostholdsveileder og faglig leder, er det ikke gitt hva som blir det neste for kles- og interiørgründer Line Biagio Solvang.
HARESTUA
Med en fantastisk utsikt over en innsjø på Hadeland, boltrer Line Biagio Solvang og familien seg i en stor enebolig. Det skal vise seg at det er husfruen selv som har designet og produsert alt fra bord, kunst og bestikk til sofaen vi kryper oss sammen i.
Biagio
Navn: Line Biagio Solvang (44).
Forretningsidé: Designer det meste til klesskap og hjem som bestikk, sofa, kunst og så videre.
Ambisjon: Omsette for ti millioner kroner neste år.
Finansiering: Egenkapital, ingen gjeld.
Eiere: Gründeren (100%).
– Jeg kommer ikke fra en akademisk familie. Jeg er utdannet stylist, frisør og makeup-artist, sier Solvang, som senere fylte på med flere utdannelser:
– Jeg utdannet meg til trafikklærer og jobbet som kjøreskolelærer i Bærum. Men etter å ha vært innblandet i seks bilulykker, ble det vanskelig å sitte i bil.
Irritasjon var starten
Med hjelp av NAV ble utdanningsløpet ytterligere utvidet. Solvang har PT-utdannelse fra Norges Idrettshøyskole, kostholdsveileder og faglig leder ved trafikkskole.
Under utdannelsen ble Solvang gravid, med ny mann. Et mirakel, for den første datteren var et resultat av prøverør. Men ni år senere kom Kaiser. På grunn av utfordringer ved oppstart i barnehagen, valgte hun å være hjemme lengre enn planlagt. Det var i denne perioden gründerreisen startet:
– Jeg startet å sy fordi jeg var irritert. En venninne hadde sydd en vognpose som ikke passet i barnevognen, så jeg laget en selv. Og på det tidspunktet kunne jeg ikke sy i det hele tatt, så jeg lærte meg det på Youtube.
Det langsiktige målet er å komme inn på Nordström i USA og Canada
Og det var åpenbart flere som var på jakt etter vognposer som passet. Ved siden av laget hun klær til sønnen, og etterspørsel etter både vognposer og klær var tilstede. Men det var da hun sydde en fleece-dress til Kaiser og en influenser viste frem denne på sosiale medier at det virkelig tok av. Salget eksploderte, og Solvang mener hun har vært heldig:
– Jeg har aldri betalt en influenser noen gang. De har funnet meg.
Solvang utvidet kolleksjonen og sydde både natt og dag. Det resulterte i såre hender og lite søvn.
– Skulle dette bli noe av, måtte jeg finne en fabrikk som kunne produsere for meg.
Etter først å ha søkt støtte til en fabrikk på Hadeland – hvor innvandrere som sto utenfor arbeidslivet skulle få jobb – uten å komme i mål, produserer hun nå Biagio-klær i Kina, Pakistan og India for alltid å ha en fabrikk åpen.
– De har ulike høytider, forklarer Biagio-gründeren.
Nå selges varene i egen nettbutikk og i et par klesbutikker i Finland og England. Solvang ble spurt om hun kunne selge til dem, butikker hun selv ikke hadde hørt om.
– Det er takket være sønnen min at jeg gjør det jeg gjør nå; å sette mitt eget navn på et produkt og være stolt av det.
Ble kontaktet av investorer
I fjor ble Solvang kontaktet av ekteparet Reme som er investorer for influensere. For et år siden designet hun for Sara Emilie, kjent fra blant annet TV-serien Bloggerne. Hun har over 350.000 følgere på Instagram og rundt 130.000 abonnenter på Snapchat.
– Jeg leier meg inn for influensere. I fjor omsatte Sara Emilie for 15 millioner kroner, og jeg sitter igjen med 15 prosent av dette.
– Skulle dette bli noe av, måtte jeg finne en fabrikk som kunne produsere for meg
Solvang har ikke bare lært å sy på Youtube, hun har også lært å tegne og male på samme kanal. Hun selger kunst, og det største bildet med Pushwagner-motiv solgte hun for 35.000 kroner.
Målet er innpass i USA
Solvang tar oss med inn i husets systue. Der er her hun klekker ut alt fra pene flyteplagg (til barn der vertskapet har svømmebasseng) til barnebriller som ikke ser ut som om de er designet for Harry Potter. Da hun selv hadde behov for en mer behagelig treningstights, designet hun det også. Nå er flere Biagio-produkter på vei. Ambisjonen er å få merket inn i flere butikker i Norge og utlandet. Solvang forventer en omsetning på ti millioner kroner neste år.
– Hva gjør du om fem år?
–Jeg aner ikke, jeg gjør jo så mye forskjellig. Men jeg er på investorjakt. Det jeg ikke er god på, er å bygge merkevare inn mot butikk. Der mangler jeg kunnskap. Det langsiktige målet er å komme inn på Nordström i USA og Canada. Her hjemme står Babyshop og Høyer på ønskelisten, hinter Solvang.