Slik blir nye Jaguar
Jaguar håper at Type 00 med opptil 1.000 HK vil sjokkere og begeistre, slik E-Type gjorde det i Genève i 1961. Med pastellfarger og messing skal verden erobres på ny.

GAYDON, ENGLAND: Type 00 er starten på en ny tidsregning hos Jaguar. Der det kun skal handle om luksuriøse elbiler, til dels inspirert av kunst, samt britisk og indisk skreddersøm.
Da passer det jo bra at konseptbilen Type 00 lanseres på Miami Art Week nå fra 2. til 8. desember. Detaljer om drivverk og motoreffekt mangler foreløpig, men rekkevidden blir opptil 770 kilometer pr. oppladning. Hurtiglading på 15 minutter skal under optimale forhold gi deg opptil 321 kilometers rekkevidde.
Designsjef Gerry McGovern sa under lanseringen i Miami at dette blir de kraftigste Jaguar-modellene noensinne, med muligheter for opptil 1.000 hestekrefter. Navnet på kommende modeller røpes først senere, men det er nærliggende å tro at første modell ut, den nylig omtalte 4-dørs GT-modellen, blir kalt Type 01, etterfulgt av Type 02 og Type 03. Hvorvidt luksus-sedanen blir etterfulgt av en SUV eller en todørs GT coupé (á la dette konseptet), er ikke avklart. Men alle gode ting er tre altså. Skjønt, interiøret er blottet for treverk.
Messing som den nye rammen
I stedet for trefinér er messing den nye kronen på verket, et metall valgt med vitende fordi det over tid kan få sin helt egen patina.
Messing dukker opp flere steder på elbilen. Det nye Jaguar-merkenavnet, latterliggjort av mange fordi det er skrevet i en enkel font med små og store bokstaver, står sentralt i front. Hver bokstav fremstår som lagd av legeringen, som kombinerer kobber og sink i et lett formbart metall.
Messing oser tradisjoner og håndverk, og finishen danner en flott kontrast til den pastellfargede lakken. Det vil ikke forundre om enkelte kunder vil betale ekstra, for at navnet på fronten av elbilene er deres eget navn.
På flere av bildene fremstår Type 00 lyserosa, men på enkelte bilder er bilen lyseblå. Designavdelingen har åpenbart lekt seg med fargejusteringene, ettersom konseptbilen vi fikk se i Gaydon i november hadde et matt sølvfarget aluminium-eksteriør.
De ulike pastellfargene får oss til å tenke at karosseriet til Type 00, enn så lenge, må kunne anses som et lerret, som skal få funkle i mange farger. Med indiske Tata Motors i ryggen, og et fargekart ikke fremmed for en finere sari, tipper vi at det blir flere 1960-talls pastellfarger. I metallic. Om vi fikk bestemme, hadde vi valgt den pastellgule E-Type-fargen «Pale Primrose», som sikkert vil se nydelig ut sammen med de blanke messing-detaljene.
Trekker frem Enzo
Selv om flere av de nye logoene er blottet for Jaguar-kjennetegn, har ikke selskapet glemt arven. Under vårt besøk på hovedkvarteret i Gaydon, tar det ikke mange minuttene før glansbilder og video av merkets rike bilhistorie dukker opp. Især blir E-Type trukket frem, og sitatet fra Enzo Ferrari blåses opp på storskjerm:
«The most beautiful car in the world.»
Sitatet får henge der oppe på skjermen, lenge nok til at samtlige fremmøtte (uansett engelskkunnskaper) kan lese det tre-fire ganger. Jaguar-sjefen Rawdon Glover soler seg i glansen fra Enzo Ferrari og alt E-Type har representert for bilmerket Jaguar.
Hvorvidt dagens Ferrari-sjef Beneditto Vigna vil si noe tilsvarende i møte med Jaguar Type 00, gjenstår å se. Vi har våre tvil, men linjene er udiskutabelt oppsiktsvekkende, modige og annerledes. I den forstand en voksen Grand Tourer med langt panser og en romslig kupé, trukket godt bakover, kan være det. Designen er mer kantete, mer brautende. Dette kunne like gjerne vært en ny Audi.
Tradisjonell bakrute finnes ikke. Hekken er lukket og man benytter kameraspeil i stedet, litt slik Polestar har gjort med deres SUV-coupé Polestar 4, uten sammenligning for øvrig.
På Jaguar Type 00 er hekken enda litt mer tildekket, ettersom det stripete panorama-glasstaket slutter lenger foran på elbilen.
– Elefanten i rommet
Glover håper at nye Jaguar skal begeistre slik E-Type gjorde det i Genève i 1961, men av andre grunner. De nye bilene til Jaguar blir kun elektriske, fordi målet er at hele produksjonsprosessen skal bli klimanøytral.
Timingen er i beste fall modig og i verste fall dumdristig. Mens andre aktører som BMW, Porsche, Mercedes-Benz, Bentley, Lotus og Aston Martin har fått kalde føtter og snakker om å satse på en miks av drivlinjer; fossil, hybrid, hydrogen og elbiler, går altså Jaguar «all-in» på elbiler, med utelukkende elbil-salg fra 2026.
– Elefanten i rommet, for mange av dere, er det at vi nå satser kun på å lage elbiler. Men fra vi først begynte å se for oss nye Jaguar, var det fundamentalt å tenke at mobilitet skal være bærekraftig, messer Rawdon Glover.
– Sir William Lyons snakket om å skape det beste, og ikke kopiere. Hvem vil kjøre bilene våre? Hva de kjører i dag hjelper ikke stort. Fremtidens Jaguar-kunder er uavhengige, de liker design og ønsker seg noe eksklusivt. De er yngre, mer velstående og bor i byen, sier Rawdon Glover.
Skal ruve i trafikken
I likhet med Rolls-Royce spesielt, men også Bentley og Aston Martin, skal nye Jaguar-biler ha en «presence», med dimensjoner og former som blir lagt merke til. Det forklarer det gedigne, nesten Bristol-lange panseret, samt korte overheng og store 23-tommers hjul som standard. Dimensjonene taler sitt eget språk.
Type 00 er 5,05 meter lang, 2,05 meter bred, men også kun 1,27 meter høy. Det er lavt. Til sammenligning er Bentley Continental GT 4.895 millimeter lang, 2.187 millimeter bred og 1.397 millimeter høy.
Nye Jaguar skal koste det dobbelte av det vi er vant med. Jaguar-sjefen Rawdon Glover trekker frem at der 50.000 pund har vært snittpris på flere av modellene i hjemlandet, vil den nye snittprisen bli 100.000 pund.
På Finn.no er den nyeste og dyreste Jaguar-en til salgs en F-Type R med 5,0-liters V8, 575 HK og firehjulstrekk. 2024-modellen som står til salgs hos Hellestø Jaguar Land Rover på Sola, koster 2.488.000 kroner. Om vi dobler prisen, kan de dyreste nye elbilene fort havne på rundt 5 millioner kroner her til lands.
Glover er lei av det han kaller «såpeformede» elbiler, som kan forklare den kantete designen på Type 00. Han vil vekk fra små hjul og elbiler flest som han mener har en alt for «homogen design».
– Vi skal lage biler folk har lyst på. Det er usannsynlig at våre kunder har kun én bil hjemme. Folk vil kjøpe biler for en høyere pris fordi de liker merket og designen, proklamerer Rawdon Glover.
Vi kan ikke dy oss og må spørre om de nye Jaguar-modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste og takrails. Luksus er vel og bra, men norske bileiere liker slikt, og selv Rolls-Royce Cullinan har utsvingbart hengerfeste. Når latteren i rommet har stilnet, det er visst ikke vanlig å spørre om slikt, får vi svar.
– De nye Jaguar-modellene vil ikke få takrails, men hengerfeste blir det, lover Jaguar-sjefen Rawdon Glover.
Lyst som på en yacht
Interiøret til Type 00 har en design som vil prege den nye generasjonen med Jaguar-modeller.
Konseptbilen har store elegante overflater. I det «sommerfugl»-dørene åpnes på skrått utover, blir vi møtt av delikate, lyse toner og et dashbord blottet for instrumenter.
Rattet er avlangt og mer firkantet enn rundt. De tykke vinduskarmene, de store vindusflatene og det lange panseret med «Strikethrough»-striper (som også preger toppen av dashbordet), gir assosiasjoner til luksusyachter. Dette er mer enn en elbil, det er en opplevelse. Rolls-Royce snakker ofte om å skape «visuelt teater». Jaguar har fulgt med i timen. Type 00 styrer en modig ny kurs, som ingen annen elbil i salg i dag gjør.
«Strikethrough»-grafikken som skal illustrere at merket er i endring, vises på «grillen», hekken, glasstaket, toppen av dashbordet, på deler av felgene og på Jaguar-i-firsprang-merket.
Én detalj som vi antar ikke vil benyttes på produksjonsutgavene er «Prism», et forseggjort skrin som er gjemt i den ene luken på siden av bilen.
Tenk smykkeskrin eller en slags liten Indiana Jones-skattekiste med kun én gjenstand. Inni er det en liten forseggjort ekstranøkkel eller «totem»-sten, som Jaguar kaller det, av alabaster eller travertin, med en innbakt datachip. Når den plasseres i et spor i midtkonsollen, forandres lyset, skjermgrafikken og lydbildet inni bilen.
Instrumentene kan stues vekk
Undertegnede er ingen fan av kameraspeil og heller ikke biler som mangler bakruter. Men på Type 00 er det dimensjonene på C-stolpene som virkelig trekker ned. Selv med de beste HD-kameraene, antar vi at blindsonen blir stor på denne bilen. Men vi håper at vi tar feil.
En av interiørdesignerne, Vit Rosicky, viser oss innsiden av bilen og flere av detaljene som ikke er umiddelbart opplagte. Som de to avlange skjermene, en foran føreren og den andre foran passasjeren, som hentes frem når de trengs. Men som også kan stues vekk når man ikke ønsker instrumentene. Dette er gylden kombinasjon av å være nyskapende og tradisjonell.
– Når instrumentene er skjult, er det mulighet for å benytte «Head-up display»?
– Nei, det er ikke «Head up»-display på Type 00, fordi det ville ødelagt renheten i «Strikethrough»-designen, og ville betydd at vi måtte ha skåret et stort hull i dashbordet, forklarer Vit Rosicky.
Jaguar har fått tyn for den nye stilen, takket være reklamefilmer med en gjeng avantgarde-mannekenger med underlige frisyrer. Konseptbilen Jaguar Type 00 vil muligens snu oppfatningen av bilmerket, og omveltningene som vil komme.
Modig er det, og nye Jaguar er ikke alles «cup of tea». Med vilje. For å løfte Jaguar opp en bilklasse – fra premium til luksus – er man nødt til å distansere seg fra folket. Nye Jaguar skal ikke lengre jage salgsvolum, men snarere bli et bilmerke som (forhåpentligvis) mange drømmer om å kjøre.