<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skuffende

Endelig kommer Mazda med en ny, elektrisk bil. Den ser lekker ut, men tallene later til å skuffe. 

Publisert 10. jan.
Oppdatert 10. jan.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
IKKE HEFTIG REKKEVIDDE: Du håpet på 600 kilometers rekkevidde? Eller kanskje like over 700 på denne helt nye elbilen? Slikt får du ikke hos Mazda. Foto: Mazda
IKKE HEFTIG REKKEVIDDE: Du håpet på 600 kilometers rekkevidde? Eller kanskje like over 700 på denne helt nye elbilen? Slikt får du ikke hos Mazda. Foto: Mazda

10. januar åpner den store bilutstillingen i Brüssel. Messen ble første gang arrangert i 1902, og årets utstilling er nummer 101. Selv om andre utstillinger har fått mer oppmerksomhet de senere årene, er det denne gangen snakk om hele fem verdenspremierer i Brüssel. 

Japansk elbil

En av de større nyhetene er helelektriske Mazda 6e, som Mazda selv velger å kalle «Mazda6e» i ett ord, av en eller annen merkelig grunn. 

Japanerne hevder at dette skal være en «romslig femdørs kombicoupé», uten å nevne i pressemeldingen hvor lang den faktisk er. Å anta at den blir under fem meter, er likevel fornuftig. 

Den nye elbilen skal forøvrig også vises på den norske elbilmessen eCarExpo på Lillestrøm fra 7. til 9. februar, så nysgjerrige nordmenn slipper å reise helt til Belgia for å ta en titt. 

MYE Å LIKE: Innvendig viser Mazda at de har god peiling på interiørdesign. Andre modeller fra det japanske merket har demonstrert at kvaliteten også pleier å være god. Foto: Mazda

Skuffende tall

Om det blir spesielt mange som kaster seg over denne bilen, er kanskje litt tvilsomt. Bilen ser lekker ut, men tallene som presenteres er ikke spesielt imponerende. 

Mazda 6e kommer i utgangspunktet med drivlinjer, der versjonen som antas å bli billigst har batterikapasitet på 68,8 kWh, som gir en rekkevidde på opptil 479 km. Med 200 kW effekt på hurtigladeren skal den kunne lade fra 10 til 80 prosent på 22 minutter. 

Ladetiden er ikke så dum, men det henger sammen med at batteriet ikke er så digert. En VW ID.4 har til sammenligning 77 kWh batteri, mens en Tesla Model Y har maksimal ladeeffekt på 250 kW. 

INGEN HYTTERACER: Mazda 6e lanseres med bakhjulsdrift. Det kan bety at den er morsom å kjøre, men mange nordmenn foretrekker firehjulsdrift. Vi får håpe det dukker opp senere. Foto: Mazda

For Mazdas del er det kun snakk om én elmotor, som betyr at det ikke er firehjulsdrift på den helt nye bilen. Motoreffekten på modellen med 68,8 kWh batteri er satt til 258 hestekrefter. 

Det finnes mange konkurrenter som kan vise til bedre rekkevidde og høyere motoreffekt i kombinasjon med firehjulsdrift. 

Mer skuffelse

Den andre drivlinjen heter Mazda 6e Long Range og har et batteri på 80 kWh, men rekkevidden er ikke på 650 eller 700 kilometer. Den er på 552 km og det er heller ikke i kombinasjon med firehjulsdrift. 

Merkelig nok har denne Long Range-utgaven færre hestekrefter enn drivlinjen med mindre batteri, nærmere bestemt 245 hestekrefter. 

IKKE MYE MOTOR: Konkurrenter fra Volkswagen og Tesla har godt med motoreffekt. Det er dessverre ikke tilfellet for nye Mazda 6e. Foto: Mazda

En opptur? 

Den potensielt gledelige nyheten er at bilene har bakhjulsdrift, som kan gjøre de ganske morsomme å kjøre. Likt for begge drivlinjer er et dreiemoment på 320 Nm, som muligens er tilstrekkelig. 

Det er en kjent sak at Mazda i en årrekke har laget biler du får mye kjøreglede av, og sportsbilen Mazda MX-5 er en av verdens beste. 

Mazda nevner at fra 0 til 100 km/t skal ta mindre enn åtte sekunder og at topphastigheten er begrenset til 175 kilometer i timen. Noe Autobahn-monster er dette åpenbart ikke. 

Hvor stort bagasjerom den får, nevnes ikke, men det vises til at «frunken» er på 70 liter. Mazda 6e skal være tilgjengelig hos norske Mazda-forhandlere i løpet av sommeren 2025. 

Hva bilen skal koste er det foreløpig ingen informasjon om, men en skikkelig attraktiv pris kan veie opp for manglende firehjulsdrift og rekkeviddetall som i utgangspunktet ikke imponerer stort på en helt ny elbil.