Én spesiell trend stikker seg ut
2024 markerte året da originale klassikere slo knock out på de mest fantastiske restaureringer. Hvordan vil det påvirke klassikermarkedet fremover?

Da «Best of Show»-prisen på Pebble Beach Concours d’Elegance sist sommer gikk til en urestaurert bil for første gang, skapte det store overskrifter og diskusjoner i klassikerkretser.
Historisk seier
Var virkelig Fritz Burkhards «urørte» 1934 Bugatti Type 59 Sports den mest «elegante» bilen av alle de nærmere 300 klassikerne på det 18. hullet på Pebble Beach Golf Links denne augustsøndagen?
Var den mer «elegant» enn de tre andre bilene nominert til den gjeveste prisen i klassikerverden?
Robert Kudelas nyrestaurerte 1948 Talbot-Lago T26 GS Saoutchik Coupé, Harry Yeaggys gedigne 1934 Packard 1108 Twelve LeBaron Sport Phaeton og Phillip Sarofims dramatiske 1970 Lancia Stratos HF Zero Bertone Coupé kan ta pusten fra hvem som helst når som helst. Skulle de stille bak i køen for en sliten 90 år gammel Bugatti?
«Ja» svarte juryen med toppene av bilindustriens designere og ledere og stemte frem den sorte, litt skabbete, men unike Bugattien.
Dette var bilen som definerte «eleganse» med 2024-øyne – i en mer utvidet betydning enn noen gang tidligere i den snart 75 år lange historien til verdens mest fornemme bilutstilling.
Villa d’Este startet
Europas mest fornemme bilutstilling, Concorso d’Eleganza Villa d’Este brøt isen allerede i fjor vår da en urørt 1932 Alfa Romeo 8C 2300 Figoni Spider tok den gjeveste Coppa d’Oro-prisen som juryens valg av utstillingens beste bil.
Alfaen kom for dagen i Frankrike i 2014, hos sin da 98 år gamle eier som hadde fått bilen i 21-årsgave fra sin far i 1937! I 77 år hadde han eid og pleid bilen som hadde fått bruksmerker opp gjennom årene.
Det var britiske Gregor Fisken som fikk oppdraget med å selge bilen, og den havnet hos en meget ung (og helt sikkert rik) belgisk samler. Han viste den på Chantilly Arts & Elegance i 2015 og Pebble Beach i 2023, hvor den var en av kandidatene til «Best of Show»-prisen. Og på Villa d’Este i 2024 ble det virkelighet.
Nye kriterier
Hvor mye denne seieren betydde for bedømmingen på Pebble Beach er vanskelig å si, men at den betydde noe er helt sikkert. Som lederen for Pebble Beach-juryen sa til dommerne på morgenen: «Vår definisjon av eleganse skal ikke begrenses til å gjelde selve karosseridesignen. Den skal også omfatte mekanisk eleganse, bilens visuelle uttrykk, så vel som dens påvirkning på bilhistorien».
Og det var nok spesielt de siste kriteriene som ble tungen på vektskålen for flertallet i juryen og ga sveitseren Fritz Burhard en pris han neppe hadde forventet, men kanskje håpet på da han kjøpte bilen på Gooding & Cos London-auksjon i 2020.
Svindyre originaler
Hvis du tror det blir «fritt frem» for at originalbiler skal vinne slike priser fremover, er det nok på plass å helle litt kaldt vann i blodet på entusiasmen. Det er ikke hvilken som helst Bugatti eller Alfa Romeo vi snakker om.
Type 59 er en av kun fem bygde racere og har en historie som inkluderer førere som René Dreyfus, Robert Benoist og Jean-Pierre Wimille. Etter endt tjeneste for Bugatti-teamet ble den bygd om til gatebruk og levert til Ettore Bugattis gode venn, Kong Leopold av Belgia.
Burkhard er bilens femte eier etter at den ble solgt fra den belgiske kongefamilien i 1964, og heldigvis har ingen av disse eierne gjort annet enn å ta vare på den. Aldri restaurert den.
Nevnte vi ikke prisen da Burkhard fikk tilslaget under pandemien? Med en pris på 12,7 millioner dollar var den den dyreste auksjonsbilen det året. Allerede da lå det i kortene at dette var en bil som etter å ha vært borte fra offentligheten i mange år skulle få en ny vår.
Trend
Og det var bare nok et bevis for at de aller beste originalbilene oppnår høyere pris enn tilsvarenden restaurerte eksemplarer på auksjon.
En annen av originalbilene på Gooding-auksjonen i London i 2020 var en 1928 35 C som oppnådde en pris på 5,2 millioner dollar, mer enn noen annen tilsvarende modell. Også den bilen har kommet ut på utstillingskarusellen de senere år, med unge eiere. Den tok prisen for beste førkrigsbil på Chantilly Arts & Elegance i fjor etter å ha blitt hedret på Villa d’Este på våren.
Det blir neppe noen fast tradisjon at urestaurerte biler vinner på de mest eksklusive utstillingene, men isen er brutt og tidene forandrer seg, slik at de i aller høyeste grad er kandidater.