GoodBulk varsler knallmarked og utbyttefest
Etter en volatil start på året venter tørrbulkrederiet et mer stabilt oppsving i markedet fremover. Spesielt for Capesize-flåten ser det bra ut, mener ledelsen.

- Ledelsen fortsetter å være optimistiske til at Capesize-makedet er i startfasen av en syklisk opptur, støttet av sterkere fundamentale faktorer på både etterspørsels- og tilbudssiden av markedet, noe som understøttes av sterkere spotrater for Capesize-fartøyene i 2018 mot 2017 i det sesongmessig svake første kvartalet, heter det i tørrbulkrederiet GoodBulks ferske rapport for første kvartal.Tørrbulkrederiet som er registrert på Bermuda og har hovedkontor i Monaco, forholder seg svært positive til markedet til tross for den kraftige volatiliteten som ble sett i spotmarkedet i starten av året.Siden 9. januar falt spotratene for Capesize-fartøyene fra 20.890 dollar pr. dag til rett over 7.000 dollar pr. dag 5. april.- Den sesongmessige nedgangen på grunn av kinesiske nyttår ble forsterket av problemer i lasteområder, noe som begrenset antall tilgjengelige laster, skriver rederiet i rapporten, og viser til at så fort fraktvolumene normaliserte seg, steg ratene raskt opp til over 17.000 dollar pr. dag i slutten av april.Det ventes et stramt marked i andre halvår, blant annet som følge av et stabilt tilbud av de store Capesize-skipene, og blant annet en ny trade langs sjøveien med kull fra USA til India.Capesize-fokusGoodBulk, som er notert på den norske OTC-listen, ble etablert i oktober 2016 med mål om å bygge et ledende tørrbulkrederi med fokus på investeringer i høykvalitetsfartøyer i annenhpåndsmarkedet.Siden etableringen har rederiet bygget opp en flåte på 25 tørrbulkskip bygget mellom 2005 og 2013, derav et er av typen Panamax, to er av typen Supramax, og resten er av typen Capesize.Inkludert i flåten er én 2007-bygget Capesize på 174.412 dødvekttonn som har ventet levering i juni.I rapporten påpekes det at, selv om rederiet kan investere i fartøy på mellom 50.000 og 210.000 dødvekttonn, så mener ledelsen at Capesize-fartøyene representerer den mest attraktive risikojusterte avkastningen blant alle fartøystørrelsene i tørrbulksegmentet.Rederiet traff bra med timingen, og kan allerede melde om både overskudd og utbytte.KjempegevinstI første kvartal endte overskuddet på 9,0 millioner dollar, tilsvarende 72 millioner kroner, etter et tap på 350.000 dollar i fjorårets første kvartal som også var det første fulle kvartalet med drift.Overskuddet inkluderer en salgsgevinst på 5,4 millioner dollar knyttet til den 2003-bygde Capesizen «Aquabeauty» som ble solgt for 14,7 millioner dollar til et gresk rederi i januar, ti måneder etter skipet ble levert.Les også: Ny kjempegevinst i tørrbulk Driftsinntektene beløp seg til rett under 35 millioner dollar, etter en kraftig opptur fra 3,5 millioner dollar i samme periode året før. Det skyldes en kombinasjon av både større flåte og høyere rater.Gjennomsnittlig TCE-rate for Capesizene var på 14.672 dollar pr. dag i kvartalet. Panamax-fartøyene tjente i snitt 13.679 dollar pr. dag, mens Supramax-fartøyene hadde en gjennomsnittlig inntjening på 11.256 dollar pr. dag.«GoodBulk fortsetter å levere på planen sin om å bygge en ledende eier av tørrbulkskip med en strategi om aktiv forvaltning av eiendelene og lav finansiell gearing for å skape en portefølje med betydelig operasjonell gearing i et stigende tørrbulkmarked», heter det i rapporten.Betaler utbytteVed utgangen av kvartalet hadde rederiet 32,1 millioner dollar, tilsvarende 257 millioner dollar, i kontanter, samt 90 millioner dollar tilgjengelig under rederiets fire kredittfasiliteter.Styret har, på bakgrunn av det solide overskuddet, besluttet å betale ut 0,22 dollar pr. aksje i utbytte til aksjonærene. Det tilsvarer nær 1,8 kroner.Videre har GoodBulk som intensjon å betale ut mellom 25 og 50 prosent av resultatet til aksjonærene på kvartalsbasis i form av enten utbytte eller tilbakekjøp av aksjer, opplyses det i rapporten.Tidligere har rederiet meldt at det ønsker å bli notert på en større børs, men det foreligger ikke ytterligere opplysninger om progresjonen rundt dette i rapporten for første kvartal.GoodBulk-aksjen ble sist omsatt for 120 kroner på den norske OTC-listen, noe som verdsetter rederiet til drøye 3,5 milliarder kroner.