<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vanskelig kapitalmarked byr på muligheter

Bankflukt fra shipping og offshore åpner mange dører. – Der ser vi store muligheter, sier Astrup Fearnleys nye toppsjef.

Publisert 6. juni 2019
Oppdatert 6. juni 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Ivan Kverme
Ivan Kverme

– Så langt er omsetningen totalt sett på linje med fjoråret, men investeringsbankvirksomheten har merket en betydelig nedgang som følge av motgangen i shipping og offshore, sier Even Matre Ellingsen som fra 2012 til utgangen av mars ledet Fearnley Securities.Siden årsskiftet har en rekke rederier og riggselskaper, deriblant Transocean, fått bank på børsen. Aksjonærverdier for milliarder har forduftet.– Men det er blitt bedre. Vi var nylig med på to flotte transaksjoner, sier Matre Ellingsen og sikter til emisjonene i tankrederiene Hunter Group og Okeanis Eco Tankers som fikk inn henholdsvis 695 millioner kroner og 131,4 millioner kroner til finansiering av nye råoljetankere.– Kapitalmarkedet er jo tilgjengelig, men det mye vanskeligere enn før, påpeker han.Bedre balansenSpesielt bankene trekker seg i større grad unna shipping og offshore. Nylig måtte offshorerederiet DOF noe overraskende melde om trøbbel med en ordinær refinansiering av et banklån.Matre Ellingsen synes det er trist at bankene trekker seg unna, men medgir at det samtidig skaper forretningsmuligheter for aktører som Astrup Fearnley.– Både Fearnley Securities og resten av konsernet jobber veldig bra for å hjelpe selskaper med å skaffe alternativer til bankfinansiering. Der ser vi store muligheter. Vi skaffer egenkapital, obligasjonsgjeld og såkalt «asset backed finance». Det er et flott forretningsområde for oss, sier han.– Mer disiplinNår det gjelder den pågående handelskrigen mellom USA og Kina, er Matre Ellingsen bekymret for at den kan vedvare.– Vi vet at den type risiko som handelskrigen representerer gjør at investeringer blir satt på vent, sier han.En rekke selskaper prises nå til godt under verdijustert egenkapital (NAV) på børsen, noe som betyr at kapitalkostnaden øker. Det har fått en positiv effekt på tilbudssiden.– Man kjøper ikke nye skip når egne skip prises til halv pris på børsen. Da får man mer disiplin inn i markedet, og det er bra.– Den fundamentale balansen mellom tilbud og etterspørsel ­etter skip er vesentlig bedre enn på flere år, sier Astrup Fearnley-toppen.– Det er jo ekstremt positivt. Hadde det ikke vært for handelskrigen og risikoen knyttet til den, kunne vi sett et helt annet marked, sier han.