Flybransjen kjemper sin tøffeste kamp noensinne.
Aldri før har kriser rammet like hardt som coronapandemien, skriver Financial Times (FT).
Bare den siste uken har American Airlines sagt det skal kutte 19.000 jobber, australske Qantas skal kutte flere tusen jobber og Norwegian har advart om at de kommer til å trenge mer arbeidskapital i første kvartal 2021, bare noen få måneder etter at flyselskapet ble reddet fra konkurs.
Nå venter en ny bølge av corona, etterfulgt av restriksjoner og nedstengninger, og analytikere advarer om at flyselskapene, som er vant til å kunne forutsi langsiktig etterspørsel med matematisk presisjon og justere ruteplanene deretter, om at de, vil få det tøft.
– Du har flyselskaper som går fra 0 til 70 prosents kapasitet på sekundet, og så plutselig må kutte igjen, sier Mark Manduca, flyanalytiker i meglerhuset Citi til FT.
Nå frykter man også at kunder skal velge privat bil som fremkomstmiddel fremfor fly.
– Europeiske flyselskaper med lang historie har nå utfordringer med å gjenvinne forbrukertillit i en verden der stadig strenger restriksjoner tvinger dem i kne. I tillegg står lavprisflyselskaper overfor trusselen om at reisende nå heller vil velge privatbiler, som for mange blir sett på som tryggere og mer fleksibelt, sier John Grant fra luftfartsrådgivningsselskapet, OAG, til FT.