<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

iPad er blitt overvurdert

Den norske mediebransjen har overvurdert surfebrettet iPads betydning, mener teknologiekspert Eirik Newth.

Publisert 9. jan. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Internasjonale magasiner melder om fallende salgstall for sine iPad-utgaver. Amerikanske Wired solgte 100.000 av sin første utgave på iPad. Før jul solgte magasinet bare 23.000 eksemplarer på verdensbasis.Teknologiekspert Eirik Newth sier til Klassekampen at mediebransjen har hatt for stor tro på plattformen.- Egentlig synes jeg litt synd på dem som driver med tidsskrifter og aviser på iPad. De har rett og slett ikke skjønt hvor vanskelig det er. Jeg mistenker at når selv de ihuga førstekjøperne går bort fra det, er det fordi det viser seg at leseropplevelsen ikke er god nok i lengden. Nå bruker noen av de norske avisene veldig mye penger på dette, og jeg tror noen av dem vil tape innsatsen, sier Newth.Han tror mediebransjen vil oppleve noe av det samme som platebransjen gjorde ved overgangen til digitale plattformer. Salget av digitale formater økte, men ikke nok til å dekke inntektsfallet fra CD-plater.Newth mener man må innse at det som foreløpig fungerer best innen digitale medier, er lange tekster på lesebrett. Han merker seg veksten for Amazons Kindle. Lesebrett gjør det bra fordi det ivaretar den beste siden av leseopplevelsen, som er fokus og konsentrasjon, tror Newth. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv

Informasjon om bruk av AI