Saken er oppdatert.
Gamle Logen, onsdag 27. november: Ikon-verket "Kvitebjørn kong Valemon", signert Theodor Kittelsen, fra 1912, ble klubbet for rekordhøye 36 millioner kroner i Kvadraturen i Oslo. I tillegg må kjøper ut med omkostninger på 25 prosent, altså 45 millioner kroner til sammen. Det er solid, ny rekord i det norske auksjonsmarkedet. Summen er mer enn 2,5 ganger så høy som den tidligere rekorden for et kunstverk solgt på auksjon. Selgerne er de tre døtrene til rederavingen Petter Olsen.
– Jeg håper det blir mange nuller, og at Hegnar kan skrive om det, sa Petter Olsen i en kort kommentar til Kapital før auksjonen startet.
Jeg håper det blir mange nuller, og at Hegnar kan skrive om det.Petter Olsen
Kjøpt for knappe to mill. i 1990
I den oppdaterte versjonen av denne saken kan Kapital opplyse at Olsen kjøpte bildet 11. november 1990. Det var hos Bukowski's i Oslo og som siden ble til Grev Wedels Plass Auksjoner, altså samme auksjonshus som solgte nå. Tilslaget for 34 år siden var 1,48 millioner kroner pluss omkostninger. Etter det Kapital erfarer kom totalregningen da på tilsammen knappe 1,9 millioner kroner (omkostningene var litt annerledes utformet).
Selv om beløpet var høyt også den gangen, er dette en god kunstinvestering. Justert for inflasjon tilsvarer 1990-beløpet i overkant av tre millioner 2024-kroner. "Kanskje dette er Petters beste investering?" filosoferer en kilde. Han viser til de økonomiske problemene rederarvingen har rotet seg inn i og som har endt med personlig konkurs nå i høst.
Olsen har uttalt på TV at "Kvitebjørn kong Valemon" har vært i familien siden 1914. Kapital kan nå opplyse om at han da snakker om familien i litt større termer, altså ikke sine egne foreldre. I en utstillingskatalog fra 1964, katalog nummer 537, står det oppført at verket tilhørte en Annie Talén. Hennes pikenavn var Olsen. Hun levde fra 1885 til 1964 og var datter av Thomas Fredrik Olsen d.e. (1857–1933). Han var Petter Olsens farfar. Det vil si at Annie Talén var Petter Olsens tante, slik Kapital har oppfattet det, via slektsoppføringer i Store norske leiksikon. Vi vet ikke hvem som eide bildet fra tanten gikk bort i 1964 og frem til Petter kjøpte det i 1990.
Gikk til budgiver i salen nå
Tilbake til 2024: I salen i Gamle Logen var det mange kjente fjes, både samlere og profiler fra bransjen. Hele åtte personer var hyret inn for å ta i mot bud over telefon.
I forkant av auksjonen har det ikke vært kjent hva vurderingen på Kittelsen-bildet var, utover at man har håpet på ny, norsk rekord. Spekulasjonene og veddemålene har ikke uteblitt. Kapital har hørt alt fra usolgt til 26 millioner kroner.
Auksjonarius Hans Richard Elgheim startet utropet på det berømte Kittelsen-bildet på 15 millioner kroner. Etter en intens budkamp endte prisen på 36 millioner kroner. Tilslaget gikk til slutt til en budgiver i salen.
Samme budgiver som i 2020
Rekorden i det norske auksjonsmarkedet tilhørte fra før også et verk av nettopp Kittelsen. Det var i 2020 at “Andersnatten” ble klubbet for 14 millioner kroner hos konkurrenten Blomqvist. Inkludert omkostninger måtte kjøper da ut med 17,5 millioner kroner. Kapital vet hvem som satt med spaden i hånden hos Blomqvist. Da kjøpte vedkommende, en samler, bildet på vegne av noen andre. Det var samme person som fikk tilslaget på Kittelsen-bildet "Kvitebjørn kong Valemon" i Gamle Logen nå. Vi vet ikke hvem han kjøpte bildet til denne gangen.
Sveaas slo Olsen
I 2018 satte et annet Kittelsen-bilde rekord, “Guldhornet” som gikk for 12,8 millioner kroner. Kapital kunne da avsløre at milliardær og kunstsamler Christen Sveaas vant budrunden – og at den var mot nettopp Petter Olsen. Det året var Olsen god for 2,4 milliarder kroner i Kapitals oversikt over Norges 400 rikeste. Nå er han altså slått personlig konkurs, men har likevel adresse på Gimletoppen, også kjent på milliardærhøyden, på beste Frogner.