– Det er kjemperisiko på kostnadene
Norwegian frykter økte kostnader og kutter guidingen. – 2025 blir et svært utfordrende år, sier analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets.

– Det er kjemperisiko på kostnadene, sier SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige om Norwegian, som fredag morgen la frem kvartalstall.
Investorene svarte med å sende aksjen ned 11 prosent til 10 kroner. Det siste halvåret er kursfallet på nesten 40 prosent.
Forsinkede flyleveranser fra Boeing, inflasjon og generell prisoppgang og høyere drivstoffutgifter setter spor i regnskapene til Norwegian. Enhetskostnaden ekskludert drivstoff økte med 8 prosent år-over-år.
– Norwegian har fortsatt utfordringer med kostnadene. I denne bransjen er det avgjørende å være best på kostnadskontroll for å lykkes, men Norwegian skuffer stadig her. Det er flere faktorer som vil øke kostnadene i 2025, blant annet CO2-kvoter og lønnsoppgjørene de har vært igjennom. I tillegg kan det se ut til at de ikke tar de nødvendige grepene på driftssiden, for eksempel på hovedkontoret, sier Mossige.
Norwegian
(Mill. kr) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Driftsinntekter | 11.594 | 8.776 |
Driftsresultat | 2.128 | 2.170 |
Resultat før skatt | 2.004 | 2.050 |
Resultat etter skatt | 2.004 | 2.039 |
Estimatkutt
I vinter ventet Norwegian at årets driftsresultat skulle bli 2,5 og 3,2 milliarder kroner, men disse prognosene ble kuttet i juli til mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner.
Nå tas guidingen ned i den øvre enden og nå ventes den til mellom 2,1 og 2,4 milliarder, og det ventes samtidig økte kostnader sammenlignet med fjoråret.
– Vi har et estimat på 2,35 milliarder kroner, og det er ingen grunn til å justere opp våre estimater etter denne rapporten, sier Mossige.
Ifølge Bloomberg venter konsensus av analytikerne et driftsresultat på 2,76 milliarder kroner i 2025.
– Hvor mye andre analytikere vil nedjustere estimatene, er vanskelig for meg å si, men vi vet at dette er ekstremt sensitivt. Små endringer i kostnader og billettpriser kan påvirke resultatene betydelig, men retningen her er klar, sier analytikeren.
I tredje kvartal fikk Norwegian et driftsresultat på 2,1 milliarder kroner, noe som var 9 prosent svakere enn konsensus.
Yield-press
Mossige trekker frem at Norwegian planlegger å øke kapasiteten med 22 prosent til nye destinasjoner inn i lavsesong, noe som vil sette press på inntekten pr. setekilometer (yield).
– Etter første kvartal er det også usikkerhet rundt kapasiteten i 2025, blant annet fordi Boeing sliter med å levere de flyene Norwegian har bestilt. Norwegian ønsker samtidig å unngå kostnadskrevende innleie av fly, noe som kan bety at kapasitetsveksten flater ut til sommeren 2025. Med stigende kostnader vil dette føre til en betydelig økning i enhetskostnaden, sier Mossige, og fortsetter:
– Selv om redusert flytilbud kan ha en positiv effekt på billettprisene, er markedet Norwegian opererer i preget av forbrukere som opplever økonomisk press. Derfor er det mye som peker på at 2025 blir et svært utfordrende år for selskapet.
Norwegian begynte i mai i år å øremerke penger til utbytte. Ved slutten av tredje kvartal var det satt av 836 millioner, og dette er inkludert i kontantbeholdningen. Til tross for at pengene er øremerket, vil aksjonærene først få glede av utbytter fra 2026.
– Å betale ut utbytte i et flyselskap som ikke er ledende på kostnadskontroll er etter min mening helt uinteressant, sier Mossige.
Ifølge Bloomberg har fem meglerhus kjøpsanbefaling på Norwegian, to har hold, mens SpareBank 1 Markets er eneste med salgsanbefaling. Kursmålet til sistnevnte er på 9 kroner.