Så med ett produkt, ett marked som står for brorparten av veksten og en etterspørselsside, typisk i Asia, som klarerer veldig tett på oljeprisen (ettersom plastikkproduksjonen, som fremdeles er den viktigste konsumenten av LPG, kan velge å heller bruke oljeprodukter som innsatsfaktor), er det faktisk mulig å være langt mer presis i LPG-analyser enn for eksempel i tørrbulk.
Dette gjelder altså både når man skal konkretisere hva tilbud- og etterspørselsvekst er sannsynlig til å bli, men i tillegg har man også fremtidsmarkeder for propanpris i både USA og Asia og dersom flåteutnyttelsen er høy, er det typisk slik at VLGC-ratene kan deduseres fra forskjellen i pris i Asia og USA.
ARTIKKELFORFATTER: Shippinganalytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier. Foto: Lars Brænden Schram
Hvis man gjør dette nå, altså regner ut hva fraktratene burde være gitt prisdifferansen på propan i Asia og USA, så sier kalkylen at spotratene burde være 170.000 dollar pr. dag og at ratene bør snitte om lag 100.000 dollar pr. dag i 2025. Disse 170.000 er faktisk nokså nøyaktig hva ratene var for ett år siden, og det er også de høyeste ratene noensinne registrert. Men, nå skraper spotratene på bare 12.000 dollar pr. dag etter flere berg-og-dal-baner over dette siste året.
Etter toppen i september i fjor holdt de seg høye helt til januar i år, før de falt kraftig til om lag samme 12.000 dollar pr. dag som nå. Dernest bykset de tilbake til over 60.000 dollar pr. dag i mai, som til tross for å være halvparten av toppen, fremdeles er en svært god rate. Men så har de altså falt mer eller mindre kontinuerlig til nå.
Så akkurat nå ser det opplagt ut som det er overkapasitet av skip, ellers ville ikke ratene vært så lave som de er. Samtidig har de siste årene med rekordrater drevet annenhåndsprisene på LPG-skip høyere enn noensinne tidligere.
Prisene kvoteres fremdeles på samme nivåer som da transaksjonen ble gjort og det er fremdeles åpent hvem av shipping-sluggerne som vil ende opp med den mest lønnsomme siden av dealen. Men, hvis det skal bli Sohmen-Pao så bør nok ratene nokså snarlig finne tilbake til 2023-mojoen, eller så vil antagelig skipspriser falle. Og da vinner verdens rikeste nordmann, igjen.