Trump-fest på Wall Street
Onsdag ettermiddag var flere amerikanske børsindekser opp med 2–4 prosent. Tesla var blant vinneraksjene, med et kursløft på 12 prosent.

Onsdag ettermiddag tydet alt på at Donald Trump igjen tar over roret i verdens største økonomi. At en republikaner med tro på skattelettelser danket ut en venstrevridd demokrat bidro til at Dow Jones- og Russell 2000-indeksene var opp med 3–4 prosent, mens Nasdaq og S&P 500 steg med rundt 2 prosent.
Tesla fikk imidlertid et kursløft på hele 12 prosent. Markedet tror tilsynelatende at toppsjef Elon Musks støtte til Trump vil gi selskapet medvind, etter at den 78-årige milliardæren flytter inn i Det hvite hus. En annen vinner var banksektoren, der store aktører som JPMorgan, Bank of America og Wells Fargo fikk oppturer på 6–10 prosent.
I kryptomarkedet klatret bitcoin-kursen til mer enn 75.000 dollar, en ny rekord. Trump har ofte uttalt seg positivt om digitale valutaer, og hevdet nylig at USAs myndigheter burde sitte på sin enorme bitcoin-beholdning, som hovedsakelig er et resultat av konfiskering fra angivelig kriminelle. Optimismen i kryptomarkedet smittet over på meglerne Coinbase og Robinhood, som var opp med henholdsvis 18 og 11 prosent.
Også et selskap som bærer den nye presidentens navn, Trump Media & Technology Group, leverte en ganske vill avkastning – godt over 8 prosent. Konsernet eier Truth Social, og Trump selv er hovedaksjonær. En estimert 5 millioner brukere er aktive på plattformen hver måned.
I Europa var det lite jubel over Trumps valgseier. Euro Stoxx 600-indeksen tapte 0,5 prosent, mens Frankfurt- og Milan-børsen falt med 1–2 prosent. Bilsektoren var en taper, ettersom Trump stadig snakker om å innføre skyhøye tollsatser på utenlandske selskaper som kan konkurrere med amerikansk industri. For både BMW og Mercedes-Benz ble nedturen på 7 prosent, mens Volkswagen-kursen endte opp 6 prosent lavere.
Skuffende kvartalstall fra Toyota bidro til elendigheten. Topp- og bunnlinjen var milelangt under konsensusestimatene, blant annet grunnet kvalitetsproblemer og høyere markedsføringskostnader.