OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL



NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.


Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.



Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
rayeknor
04.04.2022 kl 18:57 11250

Gir mening, men jeg trodde at det allerede var klappet og klart at NODL har et rent pengekrav nå på ca $230 pluss renter etc. mot verftet, skipene er vel av bordet allerede om dette er saken. Korriger meg gjerne de som vet.
Pettersons
04.04.2022 kl 19:39 11202

Båtene er kansellert fra Nodl side men sålenge deawoo ikke har videresolgt de vil ett av forlik-forslaget være at Nodl tar båtene (unntatt cobolt som er videresolgt) til en rabattert pris grunnet sen levering.

JF har også såpass høy upside (41% eierandel) her at han vil være tjent med at Daewoo selger båtene han har krav mot, som vil tilføre verftet likviditet til å betale ut kravet fra nodl.

Oppsummert, Jf vil kjøpe hele nodl, styremedlemmene nekter å selge, store blokkjøp seneste ukene… pluss at ratene og skipsverdiene stiger… hopp på toget folkens!
Redigert 04.04.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Ksandova
05.04.2022 kl 09:23 10928

Positivt å se stadig nye aktører som må flagge over 5%, kanskje man ser det som en kurant hedge mot markedsuro også, all den tid det primært er et rent pengekrav vi snakker om her.

Her må vel JF sukre dealen og komme med et nytt bud etter hvert?

Edit: Og ikke minst spennende volum for tiden!
Redigert 05.04.2022 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.04.2022 kl 12:17 10748

Skjønner ikke at noen vil selge denne på 29.-.
oslo0407
06.04.2022 kl 09:32 10451

Kjøpt litt aksjer her. Hva tror dere planen til flabben er med riggene ? Blir de solgt videre til nye SDRL?
Ksandova
06.04.2022 kl 09:42 10415

Her kan dere jo se hva som har skjedd i en tilsvarende sak: https://www.offshore-energy.biz/samsung-to-pay-411-million-to-stena-drilling-after-losing-rig-dispute/
Alle saker er forskjellige, men selv om Samsung mente at Stena hadde skyld i forsinkelsene måtte de betale tilbake forskuddene +++.
kodenavn
06.04.2022 kl 10:01 10396

Ja, jeg tror sannsynligheten for å vinne frem her er god.

Forøvrig stiger riggratene bra.
Det betyr at Daewoo går glipp av 300.000 USD pr. boreskip for hver dag de ligger ved kai. Det er 1,9 mrd NOK på et år for de 2 skipene.
Det skulle tilsi at det er i partenes interesse å bli ferdig med prosessen raskt.
Redigert 06.04.2022 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.04.2022 kl 10:13 10380

Fin den Ksandova.
Limer inn det viktigste her:
On 5 March 2021, a London Arbitration Tribunal determined certain issues in dispute between Stena Atlantic Limited and Samsung Heavy Industries over the construction of a harsh environment semi-submersible drilling unit, formerly known as Stena MidMAX.
The contract for the unit was signed on 26 June 2013 with the delivery of the unit to be made by 20 March 2016. The reported value at the time of the order was $727 million.

However, the contract was terminated by Stena on 1 June 2017 due to excessive delay.

The rig provider requested reimbursement of $215.4 million in pre-delivery instalments paid to Samsung, plus accrued interest.

Samsung disputed the termination and referred the dispute to London Arbitration.

According to Stena’s statement on Monday, the Tribunal determined that its termination of the contract was valid and in doing so dismissed all claims by Samsung against Stena.

The Tribunal also ordered payment by Samsung to Stena of the minimum sum of $411 million by way of refundment of pre-delivery payments plus further amounts in respect of interest and project costs.
kodenavn
06.04.2022 kl 10:32 10352

Også verd å merke seg at det opprinnelige kravet fra Stena var 215 mill USD + renter og kostn, og de fikk tilkjent 411 mill USD i voldgiftsdommen i London.
Jeg har kanskje vært for konservativ i mitt trådstarterinnlegg. Kanskje renter og kostnader vil utgjøre et større beløp. Desto bedre.
Mr Karma
06.04.2022 kl 11:11 10285

Bra info fra deg kodenavn.

Du nevner dagens ratenivå for skipene som ligger hos Daewoo. Vet du hva operasjonskosnadene er pr dag også. Jeg prøver meg nemlig på noen enkle regnestykker på markedsverdier og hva NODL har innbetalt/kontrheringspris. Dagens antatte payback scenario kan være noe å tenke på.

Jeg mener å huske at når JF var på det mest aggressive i oppbyggingen av riggflåte var payback rundt utrolige 3 år for moderne rigger, og utsiktene gode.

Jeg har en følelse over at de fleste aktører ikke er overbevist enda om at dagens høye oljepriser kan vedvare over lang tid. Men det bilde jeg har greid å forstå er at hvis Ukraina situasjonen fortsetter en stund til, så vil den gjøre så stor ødeleggelse på russisk energiproduksjon, at vi er på vei inn i en regelrett energikrise. Så ille at Greta Thunberg - fans kan se fram til å bli spyttet på.

Når realitetene synker inn tror jeg alt av rigger klar for aksjon vil gå som varmt hvetebrød.

Hva betyr dette for NODL? Jeg ser for meg ingen rettsak og løsning innen sommerferien. Som kodenavn antyder, kan NODL egentlig være verdt 200 pr.aksje?????!!!!!

rayeknor
06.04.2022 kl 13:02 10191

Jeg synes at nevnte 120-150 pr Aksje er litt urealistisk høyt. Tar jeg feil så gråter jeg selvfølgelig ikke. Kravet ligger rundt usd230 mill så forholder meg til det, regner med det blir litt renter på toppen men oppside er jo fra dagens kurs flere 100%. srlv om det ikke blir full pott. Fredriksen selger i Vår energi så det spruter men gir ikke en eneste NODL Aksje og sikler på alle. Han og lovavdelingen hans kjenner saken best unntatt NODL ledelsen. Der selger de ikke heller. Spørsmålet blir jo om det blir løsning før sommeren eller neste år, kan hende man må bli sittende en stund gjennom noen korreksjoner men har man troen og is i magen kan det bli en fin lønningspose. Kanhende emisjon og for å dekke tvistutgifter ble nevnt fra styret også.
Ols1
06.04.2022 kl 13:09 10337

I den saken det ble linket til her mellom Samsung og Stena så kom kanselleringen i 2017. Voldgiften i London kom med voldgiftsdom mars 2021. Hva sier dette om den pågående prosessen til NODL? Det er jo lett å tenke seg at voldgiftdom først vil foreligge i 2025? Er det noen som har mer detaljkunnskap som kan sammenligne disse prosessene?

Dersom vi legger til grunn at dommen går i favør av NODL og at det blir en større utbetaling fra DMSE, hvordan gjøres det i praksis med betaling til aksjonærer? Er det mest nærliggende at det blir et ekstraordinært utbytte engang i fremtiden?
Ksandova
06.04.2022 kl 15:00 10336

Umulig å spå hvor lang tid saksbehandlingen kan ta, det kan bli langt kortere enn 2025, men det kan også ta tid.
Det som er mer interessant er vedvarende høy oljepris og dermed et bedre marked for rigger - det betyr jo nye incentiver for å løse konflikten raskere slik at riggene kan tas i bruk.
Mr Karma
06.04.2022 kl 15:28 10336

Daewoo får vel med seg den dommen også. Lysten på å satse på London sank vel markant......Enda større grunn til å finne en minnelig løsning snart. Alternativet blir å gamble på høyere skipspriser og la oppgangen i markedet betale for forskuddet til NODL.
rayeknor
06.04.2022 kl 17:12 10343

Angående voldsgiftsdom så er det vel noen måneder som er normen der, skal vistnok være kjappere enn tradisjonell retssaksgang. Det kan foreligge dom iløpet av neste halvår, men det kan og trekke ut. 2025 hørtes vel lenge ut, spesielt med den nevnte etterspørselen i rigg etter moderne skip. Fredriksen visste jo at når han bikket over 40 med påfølgende pliktig bud så ville kursen våkne til live. Jeg tror ikke han forhastet seg her, han har nok kontroll. Personlig tror jeg på løsning iløpet av året, før jo heller med tanke på prisendringene. Jeg er rimelig sikker på at Londonarbitrasje måles i måneder ikke år, skulle hatt noen riggadvokater eller så her på forumet..
Redigert 06.04.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
hill
07.04.2022 kl 09:35 10055

Enig med deg rayeknor. Her synes NODL å ha et legitimt krav mot verftet, på linje med kravet fra Stena mot Samsung.
Kravet fra NODL må vel kunne sies å være en blåkopi av Stena-kravet.
Når saken også føres for samme domstol, bør retten da ha en grei sak å forholde seg til.
Mener derfor at saken kan være avgjort relativt tidlig, kanskje før vi aner.

Kan også være verd å merke seg, som kodenavn allerede har nevnt lenger oppe i tråden,
at Stena's oprinnelige krav, var på $ 215,4 mill og de ble tilkjent $ 411 mill - nesten det dobbelte av det opprinnelige kravet!
rayeknor
07.04.2022 kl 13:22 9918

Kursen kjøres ned idag på svært lave volumer, her er folk på stoploss fiske, bare å slenge seg på fisketuren og rabatt.

Etter å ha sett nærmere på saken nevnt mot Samsung pluss en tidligere sak med likheter der Fred. Olsen fikk medhold mot verft så har jeg vurdert at å gå inn med mer midler her idag enn i Flyr og Resqunit som begge er opp ca 20% idag i dette øyeblikk vil betale seg mer i fremtiden så får vi se..

Oppsummert er kursen nå ca 25, kravet er på ca 124+ per aksje. Mulighet for ca 6 gangen og med innsidere og Fredriksen som kjenner saken best observert tviholdene på sine aksjer gjør at usikkerheten minker daglig for meg. Tror derimot ikke at den vil gå mye over 30 uten nyheter men det trodde jeg også om lavere kurs før New York fond og Mosvold flagget opp.
Mr Karma
08.04.2022 kl 09:51 9703

Teknisk er det nå en del signaler som tyder på oppgang igjen nå, om ikke annet kortsiktig. Hadde vært trader hadde jeg vurdert en posisjon nå.

hvis oppgangen siste måned er normen, så er vi over 30 i løpet av april.

Vi får se. Jeg har ikke solgt noe enda, selv om siste måneds oppgang gjør at NODL har fått en vel stor prosent av porteføljen. Tror nok vi får flere kursdrivende nyheter framover. Ikke det at jeg vet om noen. Jeg kjører den samme passive holdningen som da jeg startet i denne aksjen i februar ette tips fra kodenavn. Men jeg tror dette er den aksjen som jeg har vært mest aktiv i her på forumet. Hehe.
rayeknor
08.04.2022 kl 15:21 9559

Tok tidlig påske så hadde tid idag til å grave litt. Nedgangen fra all time high til dødvakingen frem til ting begynte å røre på seg før Fredriksens morsomme bud på 17 virker ikke å ha noen sammenheng med nyheter eller meldinger fra selskapet i perioden. Her har kursen seget seigt nedover i stillhet, verdien forsvant aldri fra selskapet selv om aktiviteten har gjort det.

Spørsmålene man kan stille seg under en ørkenvandring er
a) Ville selskapet tilsynelatende gamblet vekk sine verdier på å kansellere skipene til å begynne med om det var større sjanse for at disse verdiene slik kan gå tapt heller enn å ta for sen levering?
b) Det er kun småsparere som selger aksjer her, Fredriksen kjøper og drømmer om å sluke hele kaken mens innsidere kjøper også, vel å merke etter kanseleeringer. Ingen av de selger.
c) Hedgefondet QVT Financial fra Manhattan har nå nylig flagget over 5% med sine 800k aksjer, Mosvold har også flagget opp til 5%.
d) Alt av skarpe kursfall siden Onsdag har vært på ørsmå volumer for å forsøke å fiske stoploss og se om noen blir nervøse.

Til å begynne med var jeg svært usikker på denne aksjen men jo mer jeg sitter og jo mer jeg skjønner at dette er et rent pengekrav fra verft som ikke er registrert i kursen i det hele tatt jo tryggere blir jeg. Spørsmålet man må stille seg er om det går greit å vente på verdiøkning som kan komme enten imorgen eller om si ett år.

Jeg tror på løsning jo før jo heller tatt i betraktning endringene i markedet samt at arbitrasje skal visstnok ta 40-70 dager eller så versus rettsaker som ofte gror grå hår, noe som bør nærme seg nå.
fjellape
09.04.2022 kl 17:55 9320

Erfaring fra saken mellom Stena Drilling og Samsung, er at saken varte 3-4 år etter man hadde sagt opp avtalen, og reder selger i mellomtida:
2013. Avtale om drill, som var verdsatt til 737 MUSD.
2016, 20. mars var avtalt leveringsdato
2017, 1. juni: kunden sa opp avtalen
2018, april: Verftet hadde solgt drillen til noen andre for 505Musd. Oddfjell skulle forhhåndbetale 220Musd for Deepsea Nordkapp, og man planla å starte drilling sommerhalvåret 2019
2021. 5. mars: Stena meldte at saken var avgjort i London. Kunden fikk i tillegg dekka prosjektkostnader.
https://www.stena-drilling.com/stena-atlantic-limited-v-samsung-heavy-industries-co-ltd/
Er det noen som kjenner til når tvisten blei sendt til London? Vi kan håpe at det går raskere denne gangen, siden noen har vært gjennom samme prosessen før.
Og er det noen som kjenner til hvor store prosjektkostnader Nodl har hatt, eller er det tidligere eiere som har tatt prosjektkostnadene?
Redigert 11.04.2022 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
kjylling
12.04.2022 kl 13:50 8879

Men har stena fått pengene? Kan ikke finne info som bekrefter at samsung har fått avslag på å få anke avgjørelsen etter at denne saken ble publisert.

https://www.google.com/amp/m.koreaherald.com/amp/view.php%3fud=20210308000624

Man skal være forsiktig med å satse for hardt på slike binære rettsutfall som dette, se bare på Noreco sine runder i det danske rettssystem noen år tilbake i tid. Stemningen på forumet var også da at det var snakk om penger på gata, og Noreco hadde faktisk allerede vunnet saken. Men det hele snudde totalt ved neste rettsinstans og videre mulighet for å anke ble avvist. Mange tapte mye penger.
fjellape
14.04.2022 kl 22:20 8594

Ja, du har rett at det ikke er så lett å se hva enden på visa mellom Stena Drillling og Samsung blir.
Det er mulig Stena og Samsung er blitt enige om noe, siden de fortsetter å handle med hverandre.
I desember var det nyhet om at Stena skulle kjøpet en annen drill av Samsung, for 245 millioner da den var kansellert av en annen kjøper: https://splash247.com/stena-drilling-emerges-behind-samsung-drillship-buy/
rayeknor
17.04.2022 kl 11:24 8407

Nå er saken mellom NODL og Daewoo ikke i rettsapparatet men til behandling gjennom London arbitrasje. Utfall ene eller andre veien vil ta kortere tid. Ingen her som har lest kontraktene men jeg antar siden NODL tok skritt mot kansellering pga sen levering at de gjorde dette i henhold til kontrakt og ikke sørpe fulle uten grunnlag med påfølgende mulighet til å tape verdiene.
Mr Karma
17.04.2022 kl 14:47 8699

ja, og husker jeg rett så krever NODL også penger for utgifter og tap, og da er det ikke rart det må megling til, for her er det ikke bare å presentere en faktura på noe som motparten ikke har hatt kontroll på.
rayeknor
17.04.2022 kl 19:19 8647

Sakser litt fra børsmelding her og påfølgende definering - styret driver ikke med gambling her med noen av de kansellerte skipene:
"...that it has cancelled the resale contract for the 7th generation ultra-deepwater drillship West Libra due to delay of delivery as well as repudiatory breach of contract. "

Hva betyr så egentlig "repudiatory breach of contract"? jo, ifølge Engelsk juss som vel er mest relevant her:
"A repudiatory breach of contract is a breach which is so serious that it effectively renders the contract useless and therefore gives the innocent party the option to terminate. "

Jeg skjønner godt hvorfor det er blitt vanskelig å skaffe store volumer med NODL aksjer. Folk sitter stille. Fredriksen fikk ikke alle aksjene men han fikk vel ca 85000 for 17 per stykk, heldiggrisen.
Redigert 17.04.2022 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Load
21.04.2022 kl 08:36 8685

Kursen beveget seg hele 14,54% i går med et volum på kun 54 433 aksjer.
Det blir spennende å se hva som dukker opp på kjøper og selgersiden i dag, her skal det ikke mye til å bevege kursen.
kjylling
21.04.2022 kl 09:46 8699

Fra siste kvartalsrapport: "DSME has disputed this claim and on September 9, 2021 commenced
arbitration proceedings in London pursuant to the resale contract,"

Det er altså DSME som har trukket tvisten til london. De må da selv mene de har rimelig god odds for å vinne. Kan det være en klausul i kontrakten som omhandler force majeure, og kan knyttes til covid?
rayeknor
21.04.2022 kl 12:08 8776

NODL ville aldri kansellert om de ikke mente de har gode kort. Å starte arbitrasje i slike saker er automatisk selv om man mener man har en dårlig sak, bedre å betale senere enn idag. Etter kanselleringene kan vi spekulere og grave, som det er lurt å gjøre i slike saker men fakta er jo at Fredriksen har forøåkt å sluke selskapet og styremedlem har hamstret aksjer ETTER disse skipene ble kansellert. Jeg ville ikke lagt for mye vekt på hvem av partene som startet arbitrasjen.
Mr Karma
23.04.2022 kl 09:48 8571

NODL holdt seg bra i går. Tror reaksjonen etter kraftig brudd av motstanden rundt 22 er over. Tror ikke det blir så lenge til den er over 30.

Når det gjelder opptreden fra det koreanske verftet så handler det vel også om å ikke tape for mye ansikt, høy gevinst/innsats i å barbere bort noen millioner fra kravet, og ikke minst kunne rapportere til sine overordnede at alle muligheter er prøvd før utbetaling. Samt ved tap kan det være greit å dumpe litt skyld på disse folkene i London.

Mener også om at forskuddene rettslig ikke er borte selv om NODL ikke får de tilbake, for da ligger de som en eierandel i båten. Men jeg vet ikke så mye om kontraktsrett.
fjellape
29.04.2022 kl 19:40 8016

Det spørs om man kan tolke noe av dagens årsrapport.
Om oppsigelsen av kontrakten er helt enderlig, eller om Nodl fortsatt håper på enighet for å overta båtene.

Her lurerer jeg på om det er termineringen som ikke er helt utkrystallisert, eller om at det er tapet av termineringen som ikke er utkrystalisert:
DSME has disputed these claims and commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contracts, claiming that DSME is entitled to retain the $180.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize.

Under risikovurderingene, ser det ut som at selskapet fortsatt drømmer om å heller holde på med drilling:
Further, the success and growth of the Company’s business is depending on the level of activity in the offshore oil and gas industry generally and the drilling industry specifically. Both such industries are highly competitive and are significantly impacted by the price of oil, which can be very volatile.
Redigert 18.05.2022 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
geirsoma
18.05.2022 kl 16:08 6707

Jeg har kikket på caset NODL med et forsøk på å gi en antydning på eventuelt løsning av tvisten med verftet. Jeg har forenklet mye da jeg bare har lagt til grunn de to kravene på MUSD 90 x 2 for henholdsvis West Libra og West Aquila. Kravet mot verftet er høyere og inneholder flere elementer.
Først en dårlig nyhet, for både NODL og verftet. Estimert høring i tvisten for arbitration proceedings er først Q2 2023, altså om ca. et år. (Dette fremgår av note 9 til årsregnskap for NODL for 2021, publisert 29.april 2022.) Siden det også er dårlig nytt for verftet kan det medføre vilje fra verftet til å avslutte saken før den tid.
Så kanskje gode nyheter for begge parter, verdien av boreskib synes å være stigende. Siste prisrange jeg har funnet er estimat på ca. MUSD 200 for et moderne boreskib, november 2021. Begge skibene er nye, så kanskje vi konservativt kan anslå en verdi på MUSD 225 pr. stk. for de i dag. Fra 2018 har jeg sett estimater på MUSD 325-350 for nye fullspekkede boreskib. Er nok en god lang vei tilbake til det nivået.
Verftet er under en viss restrukturering da det har blitt rammet av noe lavere aktivitet som følge av covid og alle de andre bortforklaringene et verft kan stable på beina. Gjelden er høyere en den bør være og driften har ikke akkurat vært god. Jeg har funnet en samling av noter til regnskapet til verftet fra mars 2022, og det kan trekkes ut noen relevante poenger fra dokumentet. (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Separate Financial Statements December 31, 2021 and 2020, publisert i mars 2022.)
Note 38.4 har en oversikt over detaljer knyttet til kontrakter som har hatt forfall som er misligholdt i 2021. Her er det to Drillship (Europe) som har kontraktsdato (start) på henholdsvis 2012.09.27 og 2013.06.24. På husken mener jeg at dette korrespondere med opprinnelig kontraktsdatoer for West Libra og West Aqulia. Verftet har satt estimert dato for ferdigstillelse til 2023.12.31, sannsynligvis knyttet til at de regnskapsmessig må gi et anslag når dette er ute av regnskapet. Videre er det estimert kravene for manglende eller gjenstående betaling på henholdsvis MUSD 94 og MUSD 145, til sammen 239.
Note 39.2 omtaler at verftet har 24 pågående rettstvister med et samlet tvistebeløp på ca. MUSD 399.
Dersom verftet har en interesse av å få dette løst, kan man se på muligheten for å selge skibene i markedet eller la en av de kanskje fortsatte gode kundene overta kontraktene. Dersom det samlede tvistebeløpet på MUSD 399 omfatter tvistebeløpene mot NODL på MUSD 239 utgjør disse to tvistene ca. 60 % av samlede tvistebeløp. Verftet kan da med et slik grep ta ned majoriteten av omtvistede beløp som relateres til rettstvister.
Jeg har laget et forenklet regnestykke:
Verdi av skibene i markedet:
2 x MUSD 225 = MUSD 550
Rest krav kontrakt for bygging = 239
Anslag på kostnader for å avvikle tvisten og eventuelle kostnader mot ny kjøper, klargjøring etc. = MUSD 25, (anslag – kunne likeså godt være 10 eller 50.)
Rest til fordeling: MUSD 550 minus 239 minus 25 = MUSD 286.
Kravet fra NODL er minimum MUSD 180 (90 x 2) med tillegg av renter etc. Ut av det svært forenklede regnestykke vil det da være ca. MUSD 106 til fordeling mellom NODL og verftet for å finne en løsning.
Det skulle i hvert fall fra verftet sin side være et vist incitament for å avslutte tvisten uten tap av ansikt eller de store økonomiske konsekvensene.
Disclaimer: Jeg er aksjonær i NODL og har klar interesse av å få kursen opp.

Er du sikker på at det at voldgiftssaken først skal opp i retten i Q2 2023 er dårlige nyheter for verftet. Kan ikke verftet bare selge de to drillskipene slik som de gjorde med Cobalt Explorer? I så fall kan de sitte på pengene til neste år. Spørsmålet er om kravet fra NODL vil vokse etter som tiden går pga tapte inntekter? Da vil det være i verftets interesse å inngå et forlik hvis de ikke er sikker på at de vil vinne i voldgiftsretten.
geirsoma
18.05.2022 kl 17:01 6651

Med mindre det ligger særbestemmelser i byggekontrakten vil salg av skibene gjennomført av verftet bety at kravene fra verftet mot NODL i hovedsak er dekket. Men verftet har muligens andre krav som følge av den situasjonen som verftet synes å mene nå er et mislighold fra NODL sin side. Så kanskje "forsinkelsen" med tvistebehandling om et år ikke er en dårlig nyhet for verftet isolert sett. Min tanke var at en løsning for verftet og å få saken ut av regnskapet uansett kunne være positivt. Og i så fall være et håp og ønske om at verftet så seg tjent med å få løst saken. Dersom saken fortsatt blir behandlet vil jo NODL sitt krav øke frem til avgjørelsen er klar i form av påløpte renter, det påvirker neppe valget til verftet. Å få en løsning nå kan begrunnes i markedets utvikling og være et argument man kan påberope seg i stedet for å si at man forlikte nå fordi man hadde en dårlig sak og ser risiko for å ikke vinne frem i tvisten. Det siste har vel aldri vært brukt som argument alene for noen part for å akseptere et greit forlik.
kodenavn
20.05.2022 kl 14:36 6283

Mistenkelig stor interesse for NODL 2 siste dager.
Opp 19 % i dag på høyere enn vanlig omsetning.
Går det mot en løsning ?
Mr Karma
20.05.2022 kl 15:03 6286

Løsning ? aner ikke, Men med en så stor aktør som JF inni bildet, kan jeg ikke se hvordan verftet kan være så veldig vanskelig uten å risikere ryktet og således tape senere kontrakter i bransjen.

Jeg supplerer med teknisk analyse, og jeg har fulgt NODL, og har i de siste dager bare ventet på noe skulle skje fordi målingene begynte veldig å nærme seg et kjøpssignal. Hvis kursen holder ut dagen er det gitt et kraftig kjøpssignal. kan vi etablere oss litt over 30 bør det bli full rulle!

men... det kan jo være noen vet noe, og da får du muligens rett i at vi kan oppleve 50 % plussdager. (tror jeg husker noenlunde rett)
geirsoma
22.05.2022 kl 09:51 5795

Det kan spekuleres i mange forskjellige grunner. Noen posisjonerer seg, tekniske signaler tilsier oppgang, momentum-trading, spekulasjon på at dette er neste offshore-case, en kommende positiv analyse, en løsning er i sikte i forhold til verftet, etc.

Faktum er at p.t. er den regnskapsmessige verdien pr aksje NOK 144 ish (USD/NOK 9,74). Styret har i sin vurdering lagt til grunn en viss sannsynlighet for at man enten vinner frem med kravet eller finner en løsning. Ergo, det er en verdi i selskapet, og den er vurdert å være en god del høyere en dagens aksjekurs.
geirsoma
22.05.2022 kl 10:27 5788

Cobalt Explorer (tidligere eid av NODL sitt heleide datterselskap West Cobalt Inc) er nå eid av det statlige tyrkiske oljeselskapet TPAO. Verftet fikk solgt det i november 2021 og levering skjer i tyrkisk farvann i disse dager. Prisen er ikke offentlig, men har nok vært i nedre del ettersom verftet har forsøkt å selge skibet i lang tid. Alle skibene nå kansellert av NODL har vært solgt av verftet til NODL etter tidligere eieres eller verftets kansellering. Jeg tenker at verftet viser interesse for og kanskje en påholden tvang til å forsøke å selge også de to andre skibene. Dersom det skjer vil sannsynligvis (avhengig av innholdet i byggekontraktene) kravet til NODL være i behold og gjerne vise seg riktige.

Jeg har for øvrig sendt en forespørsel til selskapet og bedt de offentliggjøre om mulig en status angående alle tvistene.

Redigert 22.05.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
22.05.2022 kl 11:13 5745

Fint det. Men redd svaret blir veldig generelt. de vil nok være redd for subjektive opfatninger.

En ting red har tenkt på en del ganger er dette at alle ser ut til å vente på en løsning. EN løsning. Hva om utviklingen innebærer MANGE løsninger? at man skiller ut deler man er enig om litt etterhvert, og lar det bli igjen det som låser seg helt. Her har det nok vært en del formaliteter i starten. NODL antar jeg har lagt fram et omfattende krav, og så har verftet funnet det greiest å avise det i sin helhet framfor å godta deler av det. Det velger de heller å gjøre i forhandlinger. For er det noen som har kjennskap til om verftet har kommet med et motbud?

NOE må NODL få tilbake, kan ikke forstå annet. Ser også for meg at kravet fra NODL er betydelig høyere enn det regnskapsførte. For der har de bare lov til å oppføre verdier som kan forsvares.
geirsoma
25.05.2022 kl 09:51 4791

Jeg har fått svar fra selskapet - de har ikke per tiden relevant oppdatering til markedet. Og at de vil dele informasjon med markedet så raskt slik relevant informasjon kan deles.

Jeg legger til grunn at ingen av partene sitter stille, for verftet er det grunn til å tro at de må / bør foreta seg noe. Om ikke annet for den tapsbegreningsplikten de måtte ha i forhold til byggekontrakten og krav / motkrav ved kanselleringene.
Brian O
25.05.2022 kl 21:01 4562

Eksepsjonelt sterk utvikling i kursen! Flere posisjonerer seg nå og dette ser åpenbart bra ut!