BWE - nye tider, nye kursmål og økt produksjon.

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2023 kl 12:42
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ruter8
BWE 11.03.2022 kl 10:49 466319

Krøll på tråden og FF ønske om ny tråd. Dagens analyse kan være et godt utgangspunkt å gå videre på.

BW Energy - Investing for spectacular 2023 and beyond
Update
BW Energy is ramping up capex this year to deliver first oil at Hibiscus & Ruche by YE’22e. This is expected to lift BWE’s net production to 23,000 bbl/day next year and 29,000 bbl/day in 2024e. Assuming a Brent oil price of USD 80-120/bbl in 2023-24e, we estimate that this will result in an annual FCF yield of 46-70%. The company thereby is on track to generate is entire EV in FCF before YE’24 prior to a potential FID at Maromba. If realized, BW Energy’s FCF story (and potential dividends) will likely move a couple of years out in time while the upside potential increases to above NOK 70/share. We increase our TP to NOK 42 (40) as higher oil price assumptions more than offset the lowered 2022 production due to the previously announced temporary gas capacity issues. BUY reiterated
bluesky2023
02.03.2023 kl 12:49 5908

I værstefall blir det økt fokus på eksisterende felter og utbytter
gunnarius
02.03.2023 kl 12:58 5909

Ok, la oss nå se hvordan dette utspilles. La oss bare håpe at kommunikasjonen mellom Petrobras og ANP opprettholdes - og ikke stanser den prosessen -usikkert. Så behøver ikke nettoeffekten bli så stor. Kan være nyttig å lese på nytt hvordan Petrobras besvarer dette brevet. Har fremdeles ingen tro på at Lula blokkerer salget i sin helhet, men at ting & tang skal vurderes. Men det var som bare svarte .....
bluesky2023
02.03.2023 kl 13:18 5842

"The company said that MME had requested a suspension of ongoing sales of assets for 90 days without putting Petrobras' interests at risk, according to a Petrobras filing with the U.S. Securities and Exchange Commission which includes a letter from the Brazilian Ministry of Mines and Energy (MME) dated February 28, 2023."

https://www.oedigital.com/news/503319-bw-energy-s-brazilian-oil-field-purchase-faces-delay-amidst-petrobras-divestment-program-review

"without putting Petrobras' interests at risk"

Det er i Petrobras sin interesse å selge, virker som det er mer relatert til prosess enn innhold og brasil er prosesskåte, mange kontorer og mange skal stemple papirene
Redigert 02.03.2023 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
hulabalula
02.03.2023 kl 14:05 5778

Det vil være ekstremt ærgerligt, hvis Golfinho ikke går igennem, men mon ikke sandsynligheden stadig er i den lave ende? Brasilien er jo trods alt "a country of rule of law", og ikke et diktatur. Man river da ikke bare en kontrakt i stykker... Men skulle det ske, så håber jeg BWE "hævner" sig ved at sige: "ok, no Maromba then". Det absolut værste scenario lige nu ville være hvis vi taber Golfinho, og at BWE alligevel går videre med Maromba. Igen, jeg tror sandsynligheden er lav for at begge de ting sker, men skulle det ske, så vil jeg nok overveje at sælge hele eller dele af min position, og det på trods af at Dussafu er en lækkerbisken.
Redigert 02.03.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
02.03.2023 kl 14:09 5773

Hva skjer med FPSO:en de kjöper, hvis dette nå drar ut på tiden?

Finnes mulighet å kansellere kjöpet?
Fluefiskeren
02.03.2023 kl 14:18 5770

Petrobras med beste resultat ever.

« Petrobras posts largest profit ever for a Brazilian company but investors watchful on government moves

Results come in a week where the Brazilian government has announced plans for a temporary tax on crude exports

2 March 2023 10:22 GMT UPDATED 2 March 2023 11:11 GMT
By Gareth Chetwynd in London
Petrobras posted a record annual profit of 188 billion reais ($36 billion) last year, up 76% from the 107 billion reais profit registered in 2021, and a record for any Brazil company.

Fourth-quarter earnings of 43 billion reais were also up 38% up on a yearly comparison with 2021 as the state-controlled company continued to reap the benefits of higher oil prices and stronger refining margins. The quarterly earnings were down 6% on a sequential comparison with the previous quarter.»

https://www.upstreamonline.com/finance/petrobras-posts-largest-profit-ever-for-a-brazilian-company-but-investors-watchful-on-government-moves/2-1-1412510


bluesky2023
02.03.2023 kl 14:20 5794

https://epbr.com.br/mme-pede-para-que-petrobras-suspenda-venda-de-ativos-por-90-dias/

"He pondered, however, that there was no way for the transition team to paralyze more advanced processes. And it has already minimized the ability of the new government to prevent closed contracts."
hulabalula
02.03.2023 kl 14:54 5724

Og $6.9 milliarder udbtales i udbytte. Er det et selskab som er i gang med at lave en 180...? Næppe.

Jeg faldt i og har lige købt for første gang siden december 2022. Måske en fejl når jeg allerede har for mange aktier, men 6% ned på regnskab, og 4,5% ned i dag på en "måske"-nyhed, og samtidig er kronekursen faldet 7% siden 1 januar. Det blev for attraktivt til at jeg kunne holde mig tilbage. Aktien har ikke en gang fået credit for Golfinho-købet, så hvorfor skal den falde pga lidt tvivl om at købet bliver til noget...
hulabalula
02.03.2023 kl 14:56 5737

De bør have mulighed for at kansellere: Dette skrev de i forbindelse med købet 24 juni 2022: "The transaction is subject to fulfilment or waiver of conditions precedents with an expected closing and takeover of the FPSO in the first quarter of 2023."

Og hvis Petrobras ender med at beholde Golfinho så er det vel for at køre videre med deres FPSO...
ErikNordnet
02.03.2023 kl 15:04 5721

Takk for tilbakemelding
solb
02.03.2023 kl 15:43 5689

Dumskapen og panikken er satt i høgsetet nå. Noen kjører på for å skrote kursen max i dag. Hvis BWE og Golfinho var blitt berørt av det meldte, ville vel selskapet ha kommet med oppklarende melding. Så har ikke skjedd! Overreaksjon og panikk.
gunnarius
02.03.2023 kl 16:51 5671

Egentlig er det ikke noe nytt og innhold - dette brevet fra energi dep.vs. Petrobras.

Ref. følgende artikkel fra Reuters 28. nov. 2022::

November 28, 2022 10:14 PM GMT+1Last Updated 3 months ago

Brazil's transition team asks Petrobras CEO to suspend company's divestment plan

RIO DE JANEIRO, Nov 28 (Reuters) - Brazil's government-elected transition team asked state-run oil company Petrobras' (PETR4.SA) Chief Executive, Caio Mario Paes de Andrade, to suspend the company's divestment plan so they have time to decide which asset sales would go ahead in the coming years, transition team member Mauricio Tolmasquim told Reuters on Monday.

"It would be ideal to suspend everything until the new board of directors takes over," said Tolmasquim, a member of the group dealing with mines and energy issues.

He said the suspension would give some time to decide which asset sales would go ahead in the coming years.

Company representatives have not said whether they will accept the request, Tolmasquim added.

Petrobras said on its website it was making itself "available" to share the necessary information "for the transition team to conclude a first diagnosis that should support the next management."

https://www.reuters.com/business/energy/brazils-transition-team-asks-petrobras-ceo-suspend-companys-divestment-plan-2022-11-28/

Slik det forstås fra min side gjelder suspensjonen en vurdering om hva Petrobras sin rolle og hvilke assets som har strategisk betydning, men da i et lengre tidsperspektiv. Dvs. ikke primært nåværende assets som er kommet til - eller nesten - overtakelsesfasen av kjøper.

Ref. ovennevnte artikkel av 28. nov. 2022 og følgende:

Brazil's government-elected transition team asked state-run oil company Petrobras' (PETR4.SA) Chief Executive, Caio Mario Paes de Andrade, to suspend the company's divestment plan so they have time to decide which asset sales would go ahead in the coming years,

Atter en gang, ta en kikk på tilsvaret til Petrobras av 1.mars 2023 hvor selskapet stiller opp flere forhold/betingelser:

The Board of Directors will analyze the ongoing processes, from the standpoint of civil law and within the rules of governance, as well as any commitments already made, their punitive clauses and their consequences, so that the governance bodies assess potential legal and economic risks arising, subject to the rules of secrecy and other applicable governing rules.

jeg lander på at Brasil har solgt f. eks. raffinerier etc. og angret på slike salg og andre som har stor strategisk betydning. Nå ønsker myndighetene en gjennomgang av hva som ligger i Petrobras sitt lovfestede divestment program, samt luke ut de som er av største interesse i en strategisk setting.

jeg kan ikke se at Petrobras har lagt seg langflat, men at Petrobras sitt styre vil gjennomgå assets for salg og komme med en anbefaling, basert på de premisser som er eller vil bli oppstilt av Lula & Co.

Det sier seg selv, skulle Petrobras kjøre videre med Golfinho nå, 3 år etter at Golfinho-klyngen ble lagt ut for salg. Decline på Golfinho er i det siste formidabel og det kreves mye kapital til å bore in-fills etc. Gassen fra Camarupim eller Canapu er ikke av en slik størrelsesorden at dette gir grunnlag for myndighetene å satse.

Skulle først Petrobras ha satt med denne Golfinho-klyngen selv, måtte salget ha blitt reversert for et par år siden. Nå har toget etter mitt syn gått, og Petrobras vil slite hardt med både forsvare kapital - gitt hovedsatsingsområdet er deep/ultra deep nye felt som Petrobras skal operere.. Golfinho-klyngen er overmoden og må bringes i bedre shape. Dette kan BWE, men det er ikke sikkert at Petrobras har eller prioriterer ressursene som skal til for at Golfinho-klyngen kan komme opp å stå før om flere år. Jeg er temmelig sikker på at BWE har kommet meget langt med prosessen/overtakelsesfasen og tatt flere grep, som bare avventer ANPs aksept.
Først må eventuelt Petrobras nullstille, deretter planlegge på nytt egentlig alt siden selskapet slapp grepet i januar 2020.

Kostnad med FPSO CdV alene forsvarer ikke salget av kun olje med stadig synkende decline på Golfinho.

Er dette gagnlig for Petrobras eller samfunnet i Brasil for øvrig?

Skal Golfinho-klyngen visne på rot?

Jeg ser for meg at det muligens kan gå noe lengre tid, men håper sterkt på at ANP og Petrobras avslutter den protokoll som det arbeides mot.

Jeg ser for meg at det tenkes mest på Petrobras divestment plan og salg, som skal gjelde for flere år fremover. Lula ønsker klarere kjøreregler.
Redigert 02.03.2023 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.03.2023 kl 17:54 5621

Jeg oppfatter det slik at det gjelder fremtidige salg. Golfhino er jo allerede solgt. Kun myndighetsgodkjennelse gjenstår. Men BWE vurderer det annerledes tydeligvis og de sitter selvsagt mye nærmere dette enn meg.
Fluefiskeren
02.03.2023 kl 18:22 5570

Også Woodside kaster seg på bonanzaen rundt Kudu.

« The Australian oil and gas company Woodside Energy has entered into an agreement for an option to acquire a 56% Participating Interest in Petroleum Exploration License 87 (“PEL 87”) offshore Namibia.

This is according to the Canadian company Sintana, which through a stake in Custos Investments, owns a stake in the PEL 87 block.

Sentana said that Woodside will have the option to take the 56% stake in the block in consideration for, among other things, paying the full cost for a 3D-seismic survey covering an area of at least 5,000 square kilometers within the license, at an estimated cost of US$35 million.

Woodside will have a period of at least 180 days after the delivery of the seismic survey data to exercise that option. »

https://www.oedigital.com/news/503325-woodside-eyes-56-stake-in-namibian-offshore-block

Fluefiskeren
02.03.2023 kl 18:25 5556

« Petrobras asked to pause asset sales
March 2, 2023
Brazil’s Minis

RIO DE JANEIRO, Brazil — Brazil’s Ministry of Mines and Energy has requested that Petrobras suspend sales of its assets for 90 days.

This is due to the current reassessment of Brazil’s National Energy Policy and the establishment of a new composition of the National Energy Policy Council (CNPE).

Petrobras said it would analyze the ongoing processes in terms of civil law and within the rules of governance, as well as any commitments already made, their punitive clauses and their consequences.

This would allow the governance bodies to assess any potential legal and economic risks that may arise.

Courtesy BW Energy's Q42022 presentation

Golfinho
Golfinho
Following this intervention, Petrobras has informed BW Energy that their planned transactions for the Golfinho and Camarupim Clusters in the Campos Basin are now to be reviewed.«

https://www.offshore-mag.com/business-briefs/company-news/article/14290497/petrobras-asked-to-pause-asset-sales

ErikNordnet
02.03.2023 kl 20:31 5344

Jeg tror det er viktig å også ha tillatelse å skrive kritiske spørsmål på et forum og ikke bare hausing, eller blir det ikke noe mening og konstruktiv dialog.

Q4 rapporten til BWE inneholdt ikke bare ros. (hvis det er lov å si). Bla. ble oljen solgt i kvartalet til 74 dollar/fat, ca 20% lavere enn oljeprisen i samme periode. Bla fordi ratene for tankship er mye høyere nå, enn tidligere. Noe som sannsynligvis også kommer å skje neste åren.

Jeg husker når Saetre var CEO for BWO og uttalte i finansavisen at "Det er viktig å være stor i denne bransje"... Vil tro han har litt samme filosofi for BWE.

Den flinke forum skribenten "Foreigner" skrev en gang: It is allways a "if" with BWE - og jeg er helt enig med hva han skrev.

Hvis BWE skal bli "Store" i denne bransje, trenger de finansiering. beste måten å finansiere kommende prosjekter er 1) via økt produksjon 2) lån 3) emisjon.

Hvis Golfino blir forsinket, blir også økt produksjon forsinket og alle egg legges fortsatt på Adole. Det er dessverre ikke lengre like billig å låne penger som i perioden 2020 - 2022 for å finansiere kommende prosjekter.

Kudo trenger fortsatt en avklaring fra regjeringen for å starte utarbeidelse av infrastruktur og produksjon - og Maromba trenger avklaring rundt finansiering og veien videre.

Husker når Gunnarius to uker, tilbake skrev et innlegg på forumet til OKEA - hvor han anbefalte BWE. Hva han ikke skrev noe om var politisk risiko knyttet til de forskjellige prosjektene. En skal huske forskjellen mellom eks. Norge vs. Brasil eller Namibia. Eller hvis en trenger olje tankers eller ikke for å frakte oljen, eller markedsverdi. Personlig synes jeg OKEA per dagens dato er en bedre investering.

Uansett: Jeg håper dette går veien for BWE - Men venter på investere til avklaring rundt Golfinho og hvordan kommende prosjekter skal finansieres.
Ro
02.03.2023 kl 21:07 5282

Planned transaction.... is now to be reviewed..
Altså må transaksjonen sees på, på nytt?

zavva
02.03.2023 kl 22:29 5245

Selvsagt kjipt at Golfinho transaksjonen pauses nå helt i sluttfasen men er enda ganske trygg på at den gjennomføres til slutt. Det kan dog bli en litt lengre prosess en det vi hadde sett for oss - tenker det fort blir i slutten av Q2/Q3.

Det viktigste nå er å få melding om first oil på Hibiscus samt fungerende gas lift. Det er dette som er den store game changeren i år så får Golfinho heller være en bonus. Økt produksjon får ned OPEX betydelig og det vil bokstavlig talt sprute dollar inn i kassen til BWE. Jeg ser på dette som en unik kjøpsmulighet rett før det dunker inn en melding om first oil fra Hibiscus.

Selskaper guider first oil innen utgangen av Q1 og vil jeg tro de har gitt seg noen uker i tilfelle noe skulle oppstå i innspurten. Selskapet skriver selv: The drilling campaign at the Hibiscus field commenced at the start of 2023 and is progressing in line with the schedule for first oil from the Hibiscus / Ruche development towards the end of the first quarter of 2023. Vi har i skrivende stund fullført 70% av Q1 og jeg tror melding er rett rundt hjørnet.

Videre tror jeg selskapet internt driver med selvransakelse og går gjennom sine planer på ny om dagen. Synes tonen i webcast er en annen en tidligere og det virker som de er mer åpne for alternativer enn før.

Maromba: Med dagens inflasjon bør det bli farm down eller så bør prosjektet skrinlegges.

Kudu: Svært spennende og kanskje en juvel som en ikke helt forstår størrelsen av enda. En farm down med Shell eller annen major her hadde gjort seg og er ikke usannsynlig gitt utviklingen i tilstøtende felt.

Redigert 02.03.2023 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.03.2023 kl 23:20 5274

Petrobras informs that its Board of Directors, in a meeting held today, unanimously, appointed Mr. Jean Paul Terra Prates as Petrobras' Director, until the next General Shareholders' Meeting and elected him as the company's CEO, the latter with a mandate until 04/13/2023, the same term of office of the other members of Petrobras' Executive Board. Mr. Jean Paul Terra Prates took office in both positions on this date.

Mr. Prates som ny CEO:

He was recently recognized as one of the three most influential people in the renewable energy sector in Brazil, and one of the 50 most important personalities in the world energy sector, by the two main international energy magazines - Recharge (European) and WindPower (American). He was also elected one of the 25 most influential in the world wind industry by Windpower magazine.

https://petrobras.com.br/en/news/our-board-of-directors-appointed-new-president.htm

Fra meldingen til BWE i dag noterte jeg meg særlig:

Both transactions (min komm. – Golfinho-klyngen og FPSO CdV), subject to fulfilment of waiver of conditions precedent, were expected to close in in the first quarter of 2023. It is anticipated that that the MME's general suspension request may result in a delay to the closing of the transactions. BW Energy will keep the market updated on developments relating to the suspension request when and if appropriate.

BWE snakker om «may result in a delay» vs. innen Q1. Med ny CEO – kompetanse spesielt innen fornybar segmentet - og annen ommøblering internt i Petrobras, må det antas at Petrobras med ny politisk rettet bemanning, selv tar gjennomgangen av Petrobras og Saipem assets. Nå er det jo ikke Saipems FPSO CdV som er satt under lupen, men rubbel og bit av assets under Petrobras sitt divestment program.

Petrobras skriver I sin melding og tilsvar MME:

“Ministry of Mines and Energy (MME) yesterday of the sales of assets for 90 (ninety) days, due to the reassessment of the National Energy Policy currently underway and the establishment of a new composition of the National Energy Policy Council (CNPE), respecting the Company's governance rules, commitments made to government entities and without putting Petrobras' interests at risk.”

MME anmoder om, spør om – «requesting the suspension”. MME krever ikke eller forlanger. Kan dette ses på som at Petrobras selv skal gjennomgå med ny CEO og øvrige nye medlemmer internt?

For det er ingenting så langt som tilsier at Petrobras legger seg langflat og ser et reelt behov, som etterspurt av MME. Petrobras vil forfølge prosessen, men det sies lite om Petrobras selv kan friskmelde et asset for salg. Selv om og fordi det stilles opp ymse måleparametere/forhold som vil få betydning:

“The Board of Directors will analyze the ongoing processes, from the standpoint of civil law and within the rules of governance, as well as any commitments already made, their punitive clauses and their consequences, so that the governance bodies assess potential legal and economic risks arising, subject to the rules of secrecy and other applicable governing rules.

Material facts will continue to be disclosed to the market.”

Ser man på begrunnelsen til MME, gjelder dette «the National Energy Policy currently underway”

Her tenkes nok både på forsyning av energi og hvor skal økningen i energi komme fra. Ref. ren energi og fornybar segmentet.

og

The National Energy Policy Council (CNPE).

https://latinno.net/en/case/3091/

Legg spesielt merke til:

“establish guidelines for the import and export so as to meet the needs of the domestic consumption of oil and its derivatives, natural gas and gas condensate.”

Det er nettopp her at BWE kommer til å score, fordi all gass trolig går til innenlands forbruk. Gassen føres i pipeline onshore og videre dit den behøves (domestic).

President Lula vil forsøke å begrense dyr import av bl.a. gass, som koster Brasil store summer.

Jeg kan ikke se at president Lula er ute etter å stanse/blokkere for salg av offshore felt, men snarere vil sikre seg at Petrobras ikke selger bl.a. raffinerier eller andre strategiske eiendeler, som strir mot landets policy. Dvs. skape energien og produktene domestic, samt vinkle til renere energi og fornybar energi.

Ingen er tjent med trenering i denne «divestment program» saken, så nærmere spesifisering vil komme.


Redigert 02.03.2023 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
zavva
03.03.2023 kl 08:51 4996

Takk for gode refleksjoner gunnarius. Støtter deg her - tror heller ikke at Lula er ute etter å stanse/blokkere offshore felt av typen og størrelse som Golfinho. Dette salget er helt klart i Brasil sin interesse - både om en isolert sett ser på salget men også om en ser det større bildet med Maromba.

Hva er dine refleksjoner rundt eventuell farm down på Maromba / Kudu?

Jeg mener selskapet burde forsøke å lande farm down på Maromba, få inn en solid partner som kan være med på å ta deler av CAPEX - noe som igjen vil sette selskapet i utbytteposisjon allerede fra 2024.
Fluefiskeren
03.03.2023 kl 10:03 4888

« Acquisition of two Brazilian offshore clusters facing delay after being put on hold»

https://www.offshore-energy.biz/acquisition-of-two-brazilian-offshore-clusters-facing-delay-after-being-put-on-hold/

gunnarius
03.03.2023 kl 10:53 4808

Mitt syn er det samme om prioritet:

Dussafu og Golfinho-klyngen.

Endelig ser det ut til at myndighetene i Namibia er med på laget. Da kan det videre fremover blir god progress for Kudu prosjektet.

Maromba ønsker jo BWE å se på en gang til og forbedre rent kommersielt. Uten tvil, farm down Maromba - om betingelsene er fair.

Mitt hovedanliggende gjelder fremdeles Golfinho-klyngen, Dussafu ruller og går og trenger egentlig ikke fotfølges hver eneste dag. Men for Golfinho-klyngen forholder det seg anderledes. Her kan man ta utgangspunkt i worst case og arbeide seg nedover til minimale konsekvenser.

Det var et statement fra tidligere senator Prates, nå CEO i Petrobras, som jeg forsøkte å finne. Mener å ha lest at Prates bekrefter at kontrakter som er kommet langt i prosessen og kontraktene er signert, så har myndighetene meget liten påvirkning eller ønske om å avbryte.

Medfører en rimelig vurdering etter mitt syn. For den rettslige situasjonen blir, om Golfinho-kontrakten på en måte oppheves, og må vurderes som regelrett kontraktsbrudd. Hverken BWE eller Saipem har gjort noe som skulle tilsi at kontrakten kan brytes.

Det ble stilt to betingelser for at BWE fikk close kontrakten, nemlig CADE sin godkjennelse. Denne betingelsen er allerede innfridd. Da gjenstår ANP. Her er det ikke fremkommet noe som tilsier at ANP ikke vil innfri, snarere tvert i mot, ettersom Petrobras og ANP arbeider med å innfri hva som må til for at Golfinho/FPSO kan starte opp igen. Dvs. man kjenner til betingelsen og prosessen er kommet så langt at BWE i praksis har en foreløpig godkjennelse. Uansett - det foreligger ingen innsigelse gitt ved ANP.

Brasil har et omdømme innen olje og gass å ta vare på. Hvilket signal sender ikke denne suspenderingen til investorene og O&G selskapene? Skal det i et land som Brasil være rett frem til å avbryte, uten rettslig etterspill? Klarligvis ikke - og det er derfor jeg lander på at det i denne omgang dreier seg primært om raffineriene og assets av kritisk betydning for Brasil. Videre må det forventes at man ønsker seg noe pustepause - både vs. ny regjering, men også policy making. Dvs. om Petrobras divestment program, lovlig etablert og votert - skal endres for de kommende år.

Noe sier meg at BWE har vært klar over dette suspensjons spøkelset helt siden november 2022. Flere artikler som belyser en mulig regimeendring innen energi. Da tenkes også på renere - og fornybar energi, samt selvforsyning av div. forbruksvarer i større grad. Enn videre - hva skal være Petrobras sine satsingsområder. Imidlertid foretar man ikke slike endringer ved å suspendere for alle salg. Det virker panisk og korttenkt - for myndighetene må først og fremst endre lovverket og Petrobras sitt divestment program. For å gjøre dette må myndighetene ha oversikt hva eller hvilke assets og segment det dreier seg om.

Ingenting er frremkommet fra BWE som tilsier annet enn business as usual. At det kunne bli en pause, har nok selskapet vært klar over, men neppe noe mer.

Tross alt har BWE bygget opp en helt ny organisasjon med flere medarbeidere i Rio de Janeiro. Uten Golfinho-klyngen kan denne nedlegges inntil Maromba har behov.

Kunne BNamaericas skrive, basert på to uavhengige kilder, at BWE skulle til med en borekampanje på Golfinho i mars, må påregnes at både Petrobras og ANP kjenner til det samme.

Uten tvil har BWE lagt planer og prosesser, som ikke kan meddeles markedet - før deal er closed.

Det er bare en påstand fra min side, men gitt media og industrien over minst tre mnd. har vær kjent med Lulas ambisjoner, er det allerede innhentet nok info eller rettslig vurdering fra BWEs side , som tilsier at Golfinho-klyngen kan bli formelt lukket.

Det er timing for close, som markedet nå spekulerer i.
Redigert 03.03.2023 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.03.2023 kl 11:42 4754

Må innrømme at jeg ble litt matt. Dette kan jo bety lang utsettelse og skape tvil i markedet om det i hele tatt blir noe av. Endelig var BWE-aksjen i godt driv. Gikk over 30 kr. Så ble det kraftig ned ved Q4 og ny nedgang på dette med Golfhino. Dermed var det «rykk tilbake til 12. januar.

Det åpner seg imidlertid en kjøpsmulighet. Golfhino går seg vel til og neste lifting fra Dussafu blir vel ikke med 15 dolkar rabatt.

Jeg er nær kjøpsknappen nå, men er skikkelig lei myndigheter som i stedet for å legge forhold til rette skal være så tilbakelente. Kjenner det igjen også fra PEN og PNOR. Jeg sier som Franklin D. Roosevelt : Look to Norway!
Redigert 03.03.2023 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
solb
03.03.2023 kl 11:43 4778

At Brasil nå skulle begi seg inn på en vei å bryte inngåtte kontrakter, anser jeg som helt utenkelig. Til det er nok Brasil ansvarlig og sikkert også ivrig på å sikre sine fremtidige inntekter. Vi må huske på at det er Brasil som har lagt sine olje/gass assets ut på anbud. Brasil ønsker vel nå fremover å fremstå som en seriøs aktør? Umiddelbar konsekvens for BWE er utsatte utgifter noen måneder frem i tid?
gunnarius
03.03.2023 kl 12:08 4747

Fluefiskeren, merket selv at jeg tapte mye av den gode driven. Lener meg bare tilbake en stund og samler krefter til ny giv.

Det skjer heldigvis så mye at det blir å henge med i fortsettelsen. Dussafu neste ....

Jeg har sagt det før, børs er snodige greier. Ved den tid det ble kjent at BWE fikk kjøpe Golfinho-klyngen og FPSO-en av Saipem - reagerte markedet med et skuldertrekk. Nå - gitt det trolig kun dreier seg om en mindre utsettelse, så kjøres aksjekursen så til de grader ned på denne meldingen.
Fluefiskeren
03.03.2023 kl 12:11 4779

Nei, det er snarere utsatte inntekter. Inntektene vil være større enn utgiftene.
hulabalula
03.03.2023 kl 12:35 4751

"Ved den tid det ble kjent at BWE fikk kjøpe Golfinho-klyngen og FPSO-en av Saipem - reagerte markedet med et skuldertrekk. Nå - gitt det trolig kun dreier seg om en mindre utsettelse, så kjøres aksjekursen så til de grader ned på denne meldingen."

Ja, lige præcis. 1 juli, kun en uge efter transaktionen blev meldt ud, var kursen tilbage til samme niveau som inden. Markedet har med andre ord aldrig givet BWE cred for transaktionen. Men lige pludselig skal markedsværdien ned med næsten $125M på tre dage pga en 3 månederish udsættelse. Det giver jo ikke nogen mening.

Som Warren Buffett siger: In the short run the market is a voting machine (emotionelt) and in the long run it is a weighing machine (rationelt). Jeg har altid ment at hvis man har ambitioner om at slå markedet over tid er man nødt til at handle når markedet reagerer emotionelt.
citius
03.03.2023 kl 12:52 4813

Et par viktige moment

2022 production of 3.9 million barrels

2023 production expected in the range of 8 to 10
million barrels with OPEX of USD 20 to 25 per barrel

Bring Hibiscus / Ruche to first oil at end of Q1 2023

I Q2-23 så er produksjonen svært mye høyere enn ved utgangen av året

Har ventet på en pullback til støttenivået, da er det best inngang etter mine vurderinger
Fisketuren kan starte nå :-)

Konsensus kursmål er 49,50
Redigert 03.03.2023 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Ro
03.03.2023 kl 14:59 4699

Høres bra ut med dobbel produksjon å :)
Vet du noe om løfting i dette kvartalet?
Blir det mer penger i kassa enn status ble for Q4?
citius
03.03.2023 kl 15:10 4670


Har lest meg opp på noen nye estimater

Inntekter
2022 ca 298 mill USD

2023 ca 800 mill USD

2024 hele 1.200 mill USD

PE blir ca 1,3 som sier superrabatt !! og en Pris bok på 0,5

Mye oppside er å finne i dette papiret

Ro
03.03.2023 kl 15:48 4609

Det er jo fantastiske tall. Er da dette medregnet at ANP i Brazil blir gjennomført?
Fluefiskeren
03.03.2023 kl 16:46 4528

Litt på siden. Nå har også Total spuddet avgrensinsbrønnen sin på Venus. Shell er vel snart ferdig med sin på naboblokken.

«TotalEnergies starts drilling critical Namibia appraisal probe on potentially huge Venus oil discovery

French giant kicks off four-well drilling campaign in 'golden' play will prove if there is any substance behind 'fantasy' resource numbers

3 March 2023 13:41 GMT UPDATED 3 March 2023 15:21 GMT
By Iain Esau in London
TotalEnergies has spudded a critical and highly anticipated appraisal probe offshore Namibia that will go a long way to revealing the scale of its potentially huge Venus oil and discovery.

Venus was discovered a year ago in Block 2913B in about 3000 metres of water, with the market speculation emerging at the time that the Orange basin find could hold 12 billion barrels of oil and many trillions of cubic feet of gas.

TotalEnergies subsequently tried to tamp down resource expectations, but it speaks volumes about the supermajor’s view of Venus that it plans to spend half its 2023 exploration budget on a four-well Namibian exploration and appraisal campaign this year.»

https://www.upstreamonline.com/exclusive/totalenergies-starts-drilling-critical-namibia-appraisal-probe-on-potentially-huge-venus-oil-discovery/2-1-1413718?abtest=b
citius
03.03.2023 kl 21:45 4253


Det er mange, alt for mange som navigerer feil i markedet for tiden

oljen https://www.dn.no/investor/ravare/C1/Brent+Spot

Bekymringer

https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/03/7990852/aramco-sjefen-bekymret-for-oljemarkedet


Oljen mot 100 USD
Markedet solid opp et par måneder fra nå

BWE bør trekke over 35 kroner i april, kanskje litt mer
gunnarius
04.03.2023 kl 12:04 3902

Jeg har i min yrkeskarriere arbeidet med kontraktsadministrasjon og prosjektledelse og opplevd ganske så mange problematiske juridiske problemstillinger. Makan til den man ser nå i Brasil, mangler sidestykke.

For det første ønsker særlig Petroleum Workers Union (FUP) å bryte hva som er demokratisk vedtatt godkjent dokument - Petrobras divestment program . En prosess og beslutning som har gått helt til toppa i Brasils styresett.

For det andre ønsker FUP å gi blanke i alt og alle. Dvs. alt er lovlig i FUPs øyne, bare det gagner FUPs interesser. Her han man derved å gjøre med en fagbevegelse om ikke respekterer lov og rett, men ønsker sine særinteresser ivaretatt. Dette gjelder også de kontrakter som er inngått, men hovedagendaen er trolig minst få endret nåværende divestment program for fremtiden.

Det avgjørende i situasjonen må likefullt være at å suspendere gjelder rubbel og bit ifm. Petrobras sitt divestment program. Det er nok her nøkkelen ligger, Petrobras og myndighetene må vurdere hvert enkelt asset. Dette for å blidgjøre FUP, men samtidig stake ut kursen for Petrobras og salg i fremtiden. Atter en gang, det er særlig salg av raffineriene det tenkes på, samt omstilling til ren energi og fornybar energi.

Det sier seg selv, skulle det vise seg slik dette vil fortone seg videre, vil det trolig kommet et kollektivt opprop og tilsvar fra O&G industrien som en helhet. For her er det ikke bare BWE det angår.

Legger ved link til tre interessante artikler. Bl.a. med utdrag i hvordan Petrobras sin nye CEO Prates (senator) vurderer situasjonen:

He pondered, however, that there is no way for the transition team to paralyze more advanced processes. And it has already minimized the capacity of the new government to intervene in negotiated and closed contracts.

https://brazilenergyinsight.com/2023/01/24/petroleum-workers-union-fup-asks-government-to-suspend-petrobras-contracts-for-the-sale-of-assets-worth-us-4-2-billion/

Etterfølgende artikkel, viser at FUP allerede i november 2022 var på banen, men da ikke primært de kontrakter som var signert, men lå i divestment porogram:

RIO DE JANEIRO, Nov 28 (Reuters) - Brazil's government-elected transition team asked state-run oil company Petrobras' (PETR4.SA) Chief Executive, Caio Mario Paes de Andrade, to suspend the company's divestment plan so they have time to decide which asset sales would go ahead in the coming years, transition team member Mauricio Tolmasquim told Reuters on Monday.

https://www.reuters.com/business/energy/brazils-transition-team-asks-petrobras-ceo-suspend-companys-divestment-plan-2022-11-28/

March 3, 202310:38 PM GMT+1Last Updated 13 hours ago

Brazil's Petrobras faces legal risks after halting asset sales -lawyers

https://www.reuters.com/business/energy/brazils-petrobras-faces-legal-risks-after-halting-asset-sales-lawyers-2023-03-03/

Redigert 04.03.2023 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 12:41 3357

Da fikk Shell treff på Jonker-1 også.

« Shell makes ‘big’ oil discovery offshore Namibia — results imminent

Sources tell Upstream that results of Jonker-1 probe could be revealed within days

3 March 2023 16:24 GMT UPDATED 3 March 2023 16:56 GMT
By Iain Esau in London
Shell looks to have a third significant oil discovery on its hands in Namibia’s red-hot Orange basin play and could make an announcement within hours or days, according to informed sources.

Early last year, the supermajor hit oil with its Graff-1 probe in Block 2913A, just ahead of TotalEnergies striking hydrocarbons at its huge Venus prospect in adjacent block 2913B and before Shell went on to have success with its follow-up La Rona-1 well, close to Graff.

In late January, Upstream reported that early signs from Shell’s Jonker-1 exploration

https://www.upstreamonline.com/exclusive/shell-makes-big-oil-discovery-offshore-namibia-results-imminent/2-1-1413816

gunnarius
05.03.2023 kl 13:40 3310

Det er viktig at markedet ikke tolker gjennomgang på nytt av Petrobras vurderes separat. Alle segment som Petrobras har i sin portefølje skal gjennomgås. Begrunnelsen er begrunnet tidligere her på forumet. Viktig også å ta høyde for at de respektive assets for salg har gjennomgått forskjellige stadier. Noen er. f.eks del av Petrobras divestment program ,men ikke realisert. Andre er på tilbudsstadium. For enkelte assets foreligger signert kontakt. Og atter, som BWE, hvor selskapets kjøp allerede har signert kontrakt - er godkjent av CADE (konkuansetilsynet i Brasil) - og beror kun på et sett med betingelser som er verifisert av ANP til gjennomføring før oppstartsfasen av feltet. Det dreier seg således mest om asset og prosess som BWE skal kjøpe av Saipem – FPSO CdV – og denne FPSO er ikke del av Petrobras divestment program.

Spørsmålet må derfor bli om alt arbeid legges dødt i 3 mnd. eller om Petrobras kan klarere ut de krav ANP har stilt ifm. oppstartsfasen vs. FPSO CdV. Dersom arbeidet ikke innstilles, behøver ikke dette medføre å suspendere BWE medfører særlig forsinkelse.

I det hele tatt - markedet har vurdert brevet fra MME (oljedep) , hvor det heter «requested» – altså ber om/spør Petrobras å suspendere – som worst case. Som det heter i Reuters meldingen vedr. hva og hvordan denne gjennomgangen av rubbel og bit av Petrobras assets for salg skal gjennomføres:

Petrobras has yet to formally confirm its decision to the government.

Egentlig er det ikke så langt kommet noen tilbakemelding på MMEs (oljedep) request vs. Petrobras, men må forventes. Markedet vil få vite mer. Ser egentlig for meg en presisering som definerer mer tydelig hva og hvilke segment og kriterier det skal evalueres mot - og tilbudsfasens/kontraktens respektive status og konsekvens.

Jeg registrerer å ha fått noe pes av en skribent her på forumet for at jeg ikke vurderte tilstrekkelig risk i BWE aksjen. Jo, det gjør jeg alltid, men det er nok min forståelse av global rettspraksis som her har medført at å ikke følge de juridiske og kontraktsmessige spillereglene - er ikke noe man normalt skal tillegge ordinær riskvurdering. Riktignok bør alltid tillegges politisk styreretning, men som sagt – ikke ren piratvirksomhet fra myndighetenes side. Nå er det heller ikke kommet dithen at kontrakten er vurdert, men selv å suspendere vurderes iht. Reuters artikkelen som kontraktsbrudd og kan medføre det saksøkes.

Petrobras er fremdeles et «stalig» selskap, med aksjonærer over hele kloden. Dividende skal innfris og ny CEO Prates fremla ikke på siste Q noen radikal endring, men innrømmer ønske om å vinkle Petrobras mer mot fremtidens energikrav og behov. Dette vil koste mye penger – og det er nettopp her at Petrobras strategiplan godkjent i november 2022, ref. SP 2023/2027, kommer inn. Petrobras vil fremdeles være sterkt avhengig av salgsinntekter fra divestment program, for å kunne vokse og omdisponere til mer fremtidsrettede energikonsept – uten at aksjonærene vil lide for mye.

Rio de Janeiro, November 30, 2022 - Petróleo Brasileiro S.A. - Petrobras informs that its Board of Directors approved, in a meeting held today, the Strategic Plan for the five-year period 2023-2027 (SP 2023-27).

The SP 2023-27 maintains an active portfolio management, with expected divestments between US$10 billion and US$ 20 billion over the five-year period, which will contribute to improve operational efficiency, return on capital and additional cash generation to make new investments more adherent to the Company's strategy. Active management allows the Company to focus on assets that have the potential to raise the expected return on its portfolio in a sustainable way and/or reduce the risks perceived by Petrobras.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/PETROBRAS-6496795/news/Petrobras-aproves-Strategic-Plan-2023-2027-November-30-2022-42475296/

President Lula og fagbevegelsen kan nok tenke seg å vingestekke Petrobras max, men ikke i en slik grad at Petrobras mister sin makt og autoritet, samt taper penger til landes beste. Etter mitt syn har hva som skjer i Brasil et skjær av politisk gimmick, hvor det til syvende å sist vil bli «money talks». Dersom Petrobras skal bestå, vil nok dette skje i en annen innkledning, men ikke nødvendigvis innhold.

La det være klinkende klart: Petrobras og Golfinho-klyngen vil være avhengig av ganske så høy grad av capex og visner p.t. på rot. Dette er og blir ikke riktig asset for Petrobras eller policy – tid/penger. Ei heller blir det en kurant sak å omdisponere det rettslige og operasjonelle vs. FPSO CdV. For her vil – utover BWE - Saipem ha et ord med i laget.

BWE aksjen falt med -12% i uke 9. Gitt selskapet har guidet H/R Fase 1 og ny komrpessor i denne mnd., får dette fallet være nok i denne omgang – for et eiendel markedet tidligere ikke var villig til å vektlegge vs. aksjekurs.
Redigert 05.03.2023 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 16:59 3100

Sætre presenterer selskapet under SB1-markets konferanse.

https://vimeo.com/803474750/a11f0abecd

Ca10:45
zavva
05.03.2023 kl 19:03 3004

Virker som han holder igjen så godt han kan når det gjelder Kudu. Men jeg lukter optimisme og en CFO som tror Kudu kan være en elefant og game changer når ny seismikk er på plass.

Hør fra rundt 38min til 45min - svært interessant diskusjon rundt Namibia og Kudu.

https://vimeo.com/803474750/a11f0abecd
Redigert 05.03.2023 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
solb
05.03.2023 kl 21:47 2816

Ja, en svært interessant og oppmuntrende diskusjon dette. Noe stusset jeg over, og jeg lurer på om jeg hørte riktig. Knut sa da virkelig at 3. brønn på H/R skulle igangsettes nå i mars. I så fall går borringen med 7- mils fart.
Fluefiskeren
05.03.2023 kl 21:57 2790

Ja, han sier det men er 98 % sikker på at han mener første produksjonsbrønn. Fra før av er det boret to letebrønner så dette blir altså brønn nummer tre. Det fremgår også av navnet på brønnen. DHIBM-3H
Redigert 05.03.2023 kl 21:57 Du må logge inn for å svare