DOF - starter Ă„ret med solid pluss!

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 351002

Da er det bare Ä vente i spenning pÄ kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjÞres hardt pÄ nedskrivninger I et marked med betydelig Þkning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
27.08.2022 kl 22:02 3902

:-)) bra fortsett med det, Ingen fasit pÄ noen ting desverre. Er der kursen hÞrer 10-15kr men siden vi har et flott forslags Ä forholde oss til :) er vi pÄ 1kr til EGF og kan komme bÞlger.:-) men en aksje skal pÄ et vis vÊre stabil, og Dof er ikke der og derfor har vi bÞlger :)

Edit: eg blir vekk et stykke tid nÄ, eg syns det blir litt mye tango dansing mellom partene og er kjenner det pÄ kroppen om at dette blir litt for usunt sÄ eg velger Ä stÄ ut ifra forume :) ellers er min beholdning stabil og fullstendig imot gasskammeret forslaget :)
Redigert 27.08.2022 kl 22:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
27.08.2022 kl 22:26 3903

Enig med deg at Dof kursen er som en Berg og dalbane , man trenger ikke dra pÄ Tusenfryd for Ä fÄ litt adrenalin kick . Ikke alltid lurt Ä se pÄ kursen eller bli psyket ut pÄ hva folk skriver her . Ser helt klart spillet som foregÄr her inne , og undres litt over hvor enkelte skribenter bruker 24/7 pÄ gjentagende spÞrsmÄl om det samme . Skulle nesten tro det er hakk i plata til vedkommende 
..
Mulig skifte plata eller finne pÄ noe nytt kunne vÊre en ting .

PS: Du gjÞr det lurt med Ä ta deg en liten pause . Lad batteriene og kom full lada tilbake til oss smÄaksjonÊrer 
.
Slettet bruker
27.08.2022 kl 22:45 3909

Takk doffen999 :-) selvfĂžlgelig kommer eg tilbake. :-) takk fĂ„r nĂ„ og stĂ„ sterke đŸ’Ș
tobben
27.08.2022 kl 23:07 3928

En ordrebok pÄ 21 milliarder burde vÊre verdens beste papir for refinansiering!
syvert1
27.08.2022 kl 23:20 3912

HÄper vi klarer Ä mobilisere sÄ mange private aksjonÊrer at dette forslaget blir nedstemt med over 50% av stemmene. Dette vil sende et signal til Styret, blir ikke vÄre interesser ivaretatt er de bare en EGF unna Ä bli avsatt. Men eg anntar ingen eiere Þnsker dette skal gÄ sÄ langt og at de heller tar til fornuft.
Ellers legger eg merke til Dof sin visjon og verdier som skal gjennom syre selskapet i alt de gjÞr og tenker. Her stÄr det blant annet at selskapet skal jobbe for vÄres interesser. Det legges vekt pÄ Ä behandle samarbeidspartnere med respekt og integritet. Kan dette ha gÄtt for langt med tanke pÄ obligasjonseierne, enkelte kreditorer? Mulig de har behov Ä mÞte noen som kan svare med samme mynt, sette hardt mot hardt?
http://www.dof.no/en-GB/DOF-Group/DRIVEN-BY-VALUES/Vision---Values
Redigert 27.08.2022 kl 23:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
kongsberg1
28.08.2022 kl 11:48 3652

Jeg er med med mine aksje, det vet minoritetsgruppen syvert1 👍👍
suspekt
28.08.2022 kl 12:07 3663

Ja det ser jo greit ut med med stor ordrebok, men det hjelper lite nÄr det er minus pÄ bunnlinja og neste like stor gjeld??
De som sitter med mye ledig kapital er ikke fristet til Ä gÄ inn i dof fÞr alt er avklart, og det kan jeg forstÄ.
Vi som har sittet stuck med aksjer i lang tid (var med pÄ siste emi, det er mange Är siden) vi hÄper Ä kunne fÄ igjen pengene pÄ et tidspunkt der fremme.
Usikkerhet er noe ingen liker pÄ bÞrsen, og det er det fortsatt i dof.
Enn sÄ lenge sÄ er jeg med og hÄper det snur, mye pga dere som legger ned mye arbeid i gruppa. hadde det ikke vert for den kunne smÄaksjonÊrene blitt totalt overkjÞrt her.
xray292
28.08.2022 kl 15:39 3640

DOF leverte solide tall, men det er valutasmell pÄ 1,3mrd som dro ned resultatet. Dollarkursen kommer til Ä gÄ ned nÄr den amerikanske Þkonomien svekkes. Da vil gjeldsverdien gÄ ned drastisk nÄr NOK Þkes pÄ bakgrunn av renteoppgang.
Villmannen
28.08.2022 kl 17:17 3568

Takker for innpass i gruppen. Selv er jeg nok positiv til DOF. Har en del Ä lÊre, men gjÞr det ok pÄ bÞrs. Det rare med DOF er verdsettingen. Pr dato er aksje kurs langt under slakte verdi. Dette vet de som har sagt ja til Ä putte inn 5,7 milliarder.
Offshore OBS
28.08.2022 kl 18:03 3555

Dessverre passet denne valutasmellen utmerket for obligasjonseierne. De kan vise til , med historiske og nÄ tall at DOF trenger en restrukturering som foreslÄtt av styret.
Redigert 28.08.2022 kl 18:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
xray292
28.08.2022 kl 18:45 3530

Ja, det kom litt i ubeleilig tid, men dette er ikke et tap. Markedet forstÄr at valutatapet er urealisert og vil aldri bli realisert. Urealisert valutatap har ingen ting Ä si i det lange lÞp. Obligasjonseierne gjÞr sÄ godt de kan Ä spre usikkerhet. Ser de har opprettet egen trÄd for obligasjonseiere som et desperat forsÞk pÄ manipulere og spre usikkerhet blant aksjonÊrene. Dette er et tegn pÄ at innkallelse til egf er rett rundt hjÞrnet.

Du kan jo spÞrre deg hvorfor de er pÄ offensiven. Forklaringen er enkel. Det er mye som stÄr pÄ spill for obligasjonseierne. Hvis de hadde vÊrt sÄ sikre i sin sak, hadde de ikke brukt sÄ mye tid her pÄ forumet. Dette er et skittent spill, og dette spillet vi de tape med stil. De har ingen ting Ä komme med, og det vet de.

Redigert 28.08.2022 kl 18:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
28.08.2022 kl 18:58 3524

Velkommen :) 5,7 er "smÄ penger" nÄr vi ser pÄ backloggen som bare Þker og Þker.
Offshore OBS
28.08.2022 kl 20:33 3499

xray22:
"Du kan jo spÞrre deg hvorfor de er pÄ offensiven. Forklaringen er enkel. Det er mye som stÄr pÄ spill for obligasjonseierne. Hvis de hadde vÊrt sÄ sikre i sin sak, hadde de ikke brukt sÄ mye tid her pÄ forumet. Dette er et skittent spill, og dette spillet vi de tape med stil. De har ingen ting Ä komme med, og det vet de."

Er ikke direkte uenig. Men gitt at de ikke har noe Ă„ komme med, MÅ det bety at styreleder (erfaren forretningsadvokat) og MĂžgster har sovet fullstendig i timen....

Naturlig lÞsning pÄ dette mÄ da vÊre at minoritetsaksjonÊrene samler 50% av stemmene for Ä innsette et annet styre i samme EGF som restruktureringsforslaget stemmes ned. Om ikke vil jo nyvalgt styre (utpekt iht restruktureringsforslaget) iverksette plan B. En plan CEO og CFO har uttalt seg tydelig om : 4 % eller nÊrmest 0,0 prosent.

HĂžyt spill fra begge sider her!
xray292
28.08.2022 kl 21:23 3458

Styreleder og MÞgster har ikke sovet i timen. De vet akkurat hva som er i ferd med Ä skje. Problemet er at ADHOC gruppen ble etablert og innleid for over 2 Är siden for Ä finne en lÞsning pÄ gjeldsutfordingene. Styret og ledelsen er forpliktet til Ä samarbeide og gjennomfÞre det ADHOC gruppen fremmer av forslag. De er mer eller mindre bondefanga. Heldigivs er ikke det tilfelle for aksjonÊrene. Det forklarer hvorfor ledelsen gang pÄ gang nedsnakker selskapet, fordi de er forpliktet til Ä overbevise markedet at en gjeldskonvertering er absolutt nÞdvendig. Kommuniserer de noe annet, vil det svekke alt det ADHOC gruppen har jobbet for i over 2 Är, og det kan medfÞre at styret og ledelsen blir erstatningspliktig dersom de ikke forholder seg til avtalen.

Det hadde vÊrt en stor glede Ä avsette nÄvÊrende styret, men det er ikke det som bÞr fokuseres pÄ nÄ. Det viktigste er Ä stemme ned forslaget. Blir forslaget nedstemt, kan det medfÞre at styret vil gÄ av pÄ eget initiativ
Redigert 28.08.2022 kl 21:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
syvert1
28.08.2022 kl 23:08 3389

Q2 rapporten viser at de betalte ned pÄ bank lÄn i Q2 men ikke obligasjonsgjeld.
Normalt nÄr gjeld har forfalt prÞver en Ä betale det en kan, dette er ogsÄ den dyreste gjelden Dof overfÞrte heller 125 mill av kontabt strÞmmen til banken. Hborfor betales ikke heller obligasjons gjeld?
Offshore OBS
28.08.2022 kl 23:28 3374

Ja, det er viktig Ă„ stemme ned forslaget.
Men teksten fra meldingen 22 juni gir vel en mulighet for at nyvalgt styre kan iverksette en plan B, som er mer enn antydet ennÄ dÄrligere enn 4 prosent. De har jo lenge visst at det er flagga 33 prosent eierandel som er opptatt av aksjonÊrenes beste mulige utkomme av situasjonen. Noen virkemidler mÄ man vel tenke er planlagt.
Derfor mener jeg man er nĂždt Ă„ gĂ„ for 50 prosent av avgitte stemmer, Ă„ velge et styre som er villig Ă„ gĂ„ i krigen for en restrukturering som gir mer enn 4% til dagens aksjonĂŠrer. Å stemme ned, sĂ„ sette seg i baksetet Ă„ vente har jeg vanskelig for Ă„ se er sĂŠrlig vinnende.

"8. The Restructuring Agreement provides that a new board of directors agreed between a requisite majority of the Senior Finance Parties and the Ad Hoc Group shall be put up for election at the extraordinary general meeting of DOF that will be called to approve the Restructuring, and a process for identifying a world class board with industrial, strategic, finance and international expertise has been initiated."
Slettet bruker
29.08.2022 kl 00:00 3389

NÄ har det klikka fullsending for dette forumet. Systemet logget meg inn pÄ 5 forskjellige kontoer, jeg kunne se epost og personlig informasjon. Og til og med slette kontoen.. Sorry Hegnar dette er for dÄrlig.
X-43 scramjet
29.08.2022 kl 02:06 3338

HÄper det skjer noe med kursen fÞr Q3. Blir spennende Ä se om dette kan gÄ mot en bra lÞsning, offshore markedet er sterkt. Vi vil ha en positiv forandring, noen gode Är nÄ etter 7 Ärs motgang. Utrolig nok akkurat nÄr det har snudd kommer et dÄrlig forslag om Ä utvanne aksjonÊrene i DOF. Hadde det kommet frem en bedre lÞsning sÄ er alle fornÞyde. Men alltid noen store som vil at andre smÄ skal tape. FÄ DOF opp til 5 kr igjen er min mening
Slettet bruker
29.08.2022 kl 10:09 3156

MÄ ikke glemme at Q2 reflekterte bakover i tid. Q3 som Mons ogsÄ sier vil bli mye bedre. NÄr backlogene begynner Ä fÄ effekt vil kursen bare Þke og Þke uansett utvanning. En utvanning kan ogsÄ da reverseres nÄr skatte kravet stÄr skyhÞyt.
xray292
29.08.2022 kl 12:18 3063

Skal styret skiftes ut mÄ aksjonÊrene avgi stemme over dette. AksjonÊrene er nÄ mer kritiske og denne gangen slipper vi ikke inn hvem som helst.
AlanS
29.08.2022 kl 12:46 3057

Helt enig med deg, xray292 i at "det viktigste er Ä stemme ned forslaget". Det er forstÄelig at mange reagerer kraftig pÄ det som ledelsen og styret driver med, men aksjonÊrer mÄ nok forholde seg til regelverket som gjelder, hovedsakelig aksjeloven.

Det er viktig at aksjonĂŠr mobiliseres for Ă„ delta i EGF og avgi sine stemmer.

Selskapet leverte et meget solid driftsresultat som er blant de beste siden 2016. Viktig Ä legge merke til at EBITDA er vanligvis noe svakere i Q2 pga mobilisering og vik kan fort se EBITDA opp mot 1 mrd i Q3. Ellers gÄr offshore inn i en supersyklus og resultatene er allerede i bedring. Det som virker negativt er urealisert valuta tap. Allikevel er dette en fradragspost knyttet til Þkning i verdien av gjelden omregnet til NOK. Valuta slÄr positivt pÄ inntekter. Om valuta vil vÊre stabil fremover blir det ingen ny urealisert valutatap, mens inntekter omregnet til NOK blir hÞye.
syvert1
29.08.2022 kl 13:55 2993

Det er ikke usansynlig at Q3 kan bli i overkant av 1 mrd nok i EBITDA og Q4 blir pÄ linje med Q2.
NÄr det gjelder gjelden vs usd/nok er det riktig at det pÄvirker inntekt, EBITDA positivt men som vi har sett pÄ Q2 drar Þkt gjeld kraftig ned E. K.
Et selskap med negativ E. K er i utgangspunktet insolvent men kan drive sÄ lenge kreditorene sier det er greit, dette betyr at det er kreditorene som bestemmer mye i Dof m. h. t drift. Derfor vil beste lÞsning vÊre en EBITDA som gir Gjeld/EBITDA 5-6 som Nordea i 2018 betegnet som meget bra og en dollar kurs som reflekterer dette. Etterhvert som ratene, utnyttelses graden Þker fÄr vi hÄpe dollaren svekkes. Det samme mot BRL, Nok/BRL som vil gi bra E. K i forhold til gjeld. Tiden er vÄr venn...
AlanS
29.08.2022 kl 14:04 2993

NĂžkkelen til positiv EK er skipsverdier. Det er flere skip som vil generere Ă„rsinntekter rundt USD 50 mill som er bokfĂžrt til under NOK 50 mill... Bruk av ViU skulle medfĂžre en kraftig oppskriving av skipsverdier, men det nok greit Ă„ bruke meglerestimater som gjenspeiler verdier av skip i opplag eller skip uten solide kontrakter.
hypotetic
29.08.2022 kl 14:41 2960

Det mest interessante i hele 2-kvartals presentasjonen er at Hilde forteller i minutt 53 at dette forslaget er et forslag der verken ledelsen eller selskapet (styret) forelÞpig har deltatt i forhandlingene. Dette er altsÄ et forslag kommet fra Adhoc gruppen som er direkte videreformidlet inklusive «gribbenes» kommentarer til oss eiere uten at ledelsen eller styret forelÞpig har forhandlet omkring betingelser. Det er fÞrst etter at vi eiere har stemt ned forslaget at selskapet og ledelsen nÄ bÄde skriftlig og muntlig har forklart at de vil igangsette forhandlinger rundt alternative lÞsninger.
Det er trolig fornuftig at ledelsen og styret har ventet med Ä forhandle om betingelser for oss eksisterende aksjonÊrer til etter vi har stemt ned forslaget. Tallene blir stadig sterkere og det er Äpenbart at tallene blir mye sterkere etter 3 kvartal der vi ogsÄ fÄr kraftig valutagevinster og oppskrivninger. Vi vil ogsÄ i 3-kvartal fÄ et ekstremt forbedret driftsresultat nÄr vi ikke fÄr store kostnader lenger fra Covid eller klargjÞringer.
Det er ikke mye ledelsen og selskapet vil rekke av forhandlinger med lÄngivere og innhenting av alternative finansieringslÞsninger pÄ slutten av Är 2022 etter at forslaget er nedstemt. Det er mest naturlig Ä se for seg at slike forhandlinger vil skje utover i 2023 og at vi er langt uti 2023 fÞr en alternativ fornuftig markedstilpasset vurdering er klar til Ä bli presentert. Vi vet at samtlige kapitalinnhentinger i selskaper som Borr, PGS, NOL, GEG ++++ er blitt fulltegnet gjentatte ganger pÄ noen fÄ timer til over gjeldende bÞrskurs. Hvis det fortsatt skulle vÊre behov for en liten emisjon i 2023 vil dette ikke vÊre noe problem. Slik alle jeg har snakket med vurderer dette sÄ er det ikke lenger behov for verken gjeldskonvertering eller emisjon i Dof de kommende Är. Det er likevel riktig Ä slÄ fast at det har vÊrt et behov for gjeldskonvertering i Dof tidligere.
syvert1
29.08.2022 kl 14:55 2941

Om styret, Ledelse, Hovedeier har fÄtt tredd dette nedover hodene med beskjed om Ä smile, skryte av forslaget kan de stole pÄ at de private aksjonÊrene i Dof, eierne vil vÞre i stand Ä stoppe dette. Her har det nok vert viktig Ä sikre enkeltes interesser pÄ bekostning av andres.

Her er en meget informativ artikkel om value in use.
https://ifrscommunity.com/knowledge-base/value-in-use-impairment/

Kan jo gjÞre tilsvarende beregninger pÄ de skip vi kjenner og spÞr Dof hva er galt siden verdiene blir mye hÞgre en det som er i ballansen.

Redigert 29.08.2022 kl 14:56 Du mÄ logge inn for Ä svare
hypotetic
29.08.2022 kl 14:58 2942

NÄr alle tenker seg om en gang nummer 2 mÄ man vel egentlig vÊre enig i at det ikke er noen grunn til at ledelsen benytter dagens tall som ogsÄ vil vÊre foreldet etter 3- kvartal til Ä forhandle om en lÞsning dagens aksjonÊrer har tydelig formidlet at de vil stemme ned. NÄr det allerede er bÞrsmeldt negativt flertall over 33,34% fra dagens over 68% smÄaksjonÊrer til Ä stemme ned et grÄdig forslag er det ikke teoretisk mulig for noen Ä fÄ over 2/3 flertall selv om man kjÞper alle de andre aksjene. Er det da noen grunn for ledelsen eller styret til Ä vurdere dette fÞrste grÄdig forslag fÞr det er nedstemt? Jeg mener nei. Det er ikke noen grunn til at selskapet eller styret skal kaste bort tid og ressurser pÄ dette nÄ nÄr forslaget uansett blir nedstemt. For Ä sikre seg mot sÞksmÄl i ettertid mÄ de likevel understreke enhver nedside grundig. Det er ikke ledelsens oppgave Ä snakke opp selskapet akkurat nÄ for da kan de risikere sÞksmÄl i ettertid. Ledelsen og styret fÄr nok daglig trusler skriftlig og per telefon fra grÄdige investorer som har kjÞpt obligasjoner og ser at det er nÄ eller aldri de har mulighet til Ä frata dagens aksjonÊrer 96% av oppsiden i DOF.
AlanS
29.08.2022 kl 16:19 2857

https://www.westwoodenergy.com/news/westwood-insight/westwood-insight-global-onshore-rig-demand-forecast-for-24-growth-by-2026
Westwood Insight – Global onshore rig demand forecast for 24% growth by 2026

The outlook for onshore rig demand is improving with elevated commodity prices spurring increased drilling activity in many regions (from the lows of 2020 and 2021). Westwood expects to see a stronger increase in activity than previously forecast, however, operators remain wary of threats such as rapid changes in commodity pricing and the pricing of drilling materials such as drill pipe and frac sands.

Westwood projects the number of wells drilled over the forecast period (2022-2026) to strongly increase year-on-year, reaching upwards of 60,000 in 2026, compared to c. 49,600 in 2022. Global drilling levels are expected to top 2019 drilling levels in 2024, which was not previously considered in Westwood’s outlook last year. The increase in wells drilled is forecast to lead to a year-on-year growth in the number of rigs operational. Westwood estimates that 4,070 rigs on average will be operational in 2022, growing to c. 5,050 by the end of the forecast, representing an increase of 24%.
****

Dette viker meget lovende.
X-43 scramjet
29.08.2022 kl 18:30 2767

Alt virker lovende sÄ lenge vi fÄr en gunstig refinansiering, ser bra mulighet for oppside her, 4 dobling mot hÞsten og det legges frem estimater for 2023, rekordstor inntjening og redusert gjeld, men fÞrst mÄ det brutale forslaget bli nedstemt, det virker som DOF ikke var klar for opptur under Q2, det ser mye bedre ut mot Q3. Har lyst at verdiene skal reddes her, markedet har snudd
Offshore OBS
29.08.2022 kl 21:13 2641

DU skriver generelt fint og troverdig, skulle Ăžnske du hadde rett i alle dine resonnement.
Men dette blir feil tenker jeg:

"Det mest interessante i hele 2-kvartals presentasjonen er at Hilde forteller i minutt 53 at dette forslaget er et forslag der verken ledelsen eller selskapet (styret) forelÞpig har deltatt i forhandlingene. Dette er altsÄ et forslag kommet fra Adhoc gruppen som er direkte videreformidlet inklusive «gribbenes» kommentarer til oss eiere uten at ledelsen eller styret forelÞpig har forhandlet omkring betingelser. Det er fÞrst etter at vi eiere har stemt ned forslaget at selskapet og ledelsen nÄ bÄde skriftlig og muntlig har forklart at de vil igangsette forhandlinger rundt alternative lÞsninger. "

Du har rett i at CFO sa ledelse/styret ikke var involvert, men jeg mener og ha rett i at CEO , 2,30 min ut i presentasjonen snakka som om bÄde ledelsen og styret hadde vÊrt involvert i at restruktureringsforslaget kommer pÄ bordet. (Jeg tror ikke noen er i stand til Ä fÄ dette skriftlig eller muntlig fra CFO pÄ nytt. I sÄfall meld det her!)
Og alt annet er smÄtt utenkelig. Jeg mener det er Äpenbart at det er forhandla ferdig, og at styret har inngÄtt en avtale med kreditorene.
Og jeg tror dessverre viva1 har rett i mye av det som skrives pÄ andre trÄden, hva planen til Pareto/styreleder/MÞgster er. ( for det er Pareto og advokatfirmaet til styreleder som har klekka ut den forelda lÞsningen)

Det vi ikke vet er om det kan Ă„pnes nye forhandlinger eller det blir iverksatt en plan B , etter nedstemming. Eller om det dukker opp en X aktĂžr ifm EGF.
Redigert 29.08.2022 kl 21:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
X-43 scramjet
29.08.2022 kl 21:31 2619

Det virker som om ledelsen lever ennÄ tilbake i 2021, det er komplisert med forskjellige selskap under hele DOF. Det er mye vi ikke vet, er nok forhandlinger bak i kulissene nÄ. Hadde bare Þnskt at aksjen hadde komt frem mer Êrlig og Äpent i lyset, at de klarer Ä betjene gjelden, at en gunstig refinansiering vil gÄ hvis de fortsetter Ä fÄ gode kontrakter fremover, dette er trist hvis det gÄr mot en utvanning. En gang mÄ uflaksen snu for DOF. September nÊrmer seg, hÄper pÄ et mirakel
Redigert 29.08.2022 kl 21:34 Du mÄ logge inn for Ä svare
xray292
29.08.2022 kl 21:48 2597

Er jo ikke noe nytt du kommer med her. SĂ„ klart har MĂžgster vĂŠrt innblandet i prosessen. Og de har helt sikkert en plan B. Men Ă©n plan B trenger fortsatt samtykke av aksjonĂŠrene. SĂ„ hva frykter du plan B er?
X-43 scramjet
29.08.2022 kl 21:53 2585

Det er flere forskjellige type mennesker som fÞlger med pÄ DOF nÄ. Folk som "hÄper" pÄ at DOF blir utvannet. Da dette fÞrer til "glede" for de Ä se at andre taper penger. SÄ er det banker, fond, kreditorer og obligasjons eiere som alle Þnsker en riktig lÞsning til slutt. SÄ har vi oss pÄ denne lukket trÄden som bare Þnsker Ä se det beste i DOF og prÞver Ä bygge pÄ noe positivt. Vil det endelig komme en rettferdig lÞsning og DOF kan begynne Ä skrive opp verdiene som skjuler seg i havbunnen? Ingen tvil om at Hypotetic har mest modighet av alle her og har utrolig gode forklaringer om DOF aksjen samt mange andre olje aksjer. Ønsker alle oss lykke til frem mot hÞsten og hÄper det gÄr mot noen hyggelige overraskende meldinger at de endelig klarer en gunstig refinansiering
hypotetic
29.08.2022 kl 23:30 2483

PÄ side 94 i Ärsrapporten kan vi lese om Dof Subsea obligasjonene der initsielt belÞp var ca 3,739Milliarder mens utestÄende nÄ er 2,6Milliarder + renter 379Mill. Selskapet har kjÞpt tilbake ca 1,139Milliarder av denne gjelden. De kjÞpte gjelden tilbake med 75-80% rabatt. Rest obligasjonsgjelden 2,979 milliarder inklusive renter er nÄ ved Ärsskifte verdsatt til 0,66Milliarder.
Grunnen til at denne obligasjonsgjelden har vĂŠrt uomsettelig og nesten usalgbar og nesten ikke omsatt fra 2020 til denne sommeren er at den er av typen sisteprioritets gjeld uten pantesikring. Renten var historisk ved utstedelse hĂžy og attraktiv men ufordelen var at obligasjonseier har ingen sikkerhet eller panterett.
I obligasjonsmarkedet omtales denne typen gjeld som evigvarende hybridgjeld. SÄ lenge et selskap har finansiell usikkerhet er denne gjelden verre enn Ä eie aksjer fordi man i praksis ikke kommer noen vei nÄr man skal kreve pengene sine. Aksjer vet vi at er mulig Ä omsette raskt nÄr som helst. Denne typen evigvarende hybridobligasjoner er derimot uomsettelig. Ved en konkurs gÄr sÄ mange milliarder tapt i form av tapt ordrebok, tapt fremfÞrbart underskudd, ekstraordinÊre kostnader, rabatt ved konkursbo-salg at slike sisteprioritets obligasjonseiere tilnÊrmet aldri fÄr noe etter at pantesikrede banker har fÄtt sitt. Etter at restruktureringsforslaget ble kjent var det noen obligasjonsmeglere som jobber for tilrettelegger for gribbeforslaget som klarte Ä selge noen slike obligasjoner helt opp mot 70-75% av pÄlydende. Det vil si at de rett etter de selv hadde foreslÄtt at obligasjonene skulle konverteres pÄ lav kurs har lurt andre til Ä kjÞpe dem til 75% altsÄ 300% hÞyere pris enn DOF ASA kjÞpte dem for i 2020. Det fremsatte forslaget om sÄ lav konverteringskurs ble solgt inn inn til investorer uten Ä informere om at det var over 99% sannsynlig at forslaget blir nedstemt av eierne. Dette er svindel fordi disse obligasjonseierene vil aldri fÄ konvertert til aksjer og de vil i motsetning til aksjonÊrene ha sÊrdeles begrenset oppside og fortsette Ä sitte pÄ et uomsettelig verdipapir. Obligasjonene har like stor nedside som aksjene men disse obligasjonene har vist seg Ä vÊre totalt uomsettelige fom. 2020 til i sommeren i Är da det ble igangsatt oppsÞkende telefonsalg til investorer. Selv har jeg fÄtt daglige kurser pÄ disse obligasjonene de siste Ärene fra de ble omsatt for 20-25% av pÄlydende. Jeg vurderte ikke den gang Ä kjÞpe disse likevel fordi de var bÄde usikrede og uomsettelige og fordi oppsiden var begrenset til maks 400% mens aksjen kan stige veldig mye mer enn det.
Redigert 29.08.2022 kl 23:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
hypotetic
30.08.2022 kl 00:00 2444

Hei Offshore OBS, det er tydelig redegjort i presentasjonen minutt 53 av CFO at ledelsen og selskapet (styret) enda ikke har vurdert forslaget fra Adhoc gruppen. Dette fremgÄr ogsÄ tydelig skriftlig i restruktureringsforslaget:
In the event that the requisite majorities at such meetings do not grant the necessary consents and approval, the Restructuring Agreement requires its
parties to negotiate in good faith and seek to agree alternative implementation steps to implement the Restructuring.
UnderforstÄtt stÄr det her ogsÄ tydelig skriftlig at en plan B vil bli igangsatt i fremtiden etter forslaget er nedstemt, ikke fÞr.
Jeg er enig i at de er overdrevet tydelig pÄ at det kan vÊre stor risiko. Det er likevel forstÄelig at de Þnsker Ä overdrive fokus pÄ risiko for Ä sikre seg selv og selskapet mot sÞksmÄl fra obligasjonshavere for avtalebrudd og aksjonÊrer som potensielt kan hevde Ä ha blitt forledet.
Redigert 30.08.2022 kl 00:02 Du mÄ logge inn for Ä svare
syvert1
30.08.2022 kl 00:01 2448

Om eg ikke husker feil hentet Dof inn advokaten som nÄ er styreleder, denne personen var en av hovedmennene bak sammenslÄingen av Solstad Farstad der det blant annet ble ordnet med at RÞkke fikk kjÞpe gjeld som ble konvertert til aksjer. PÄ presentasjonen fikk Mons spÞrsmÄl om det var noen i styret som satt pÄ obligasjons gjeld og svaret var nei. Etter pÄ ble det sagt at ingen kunne vite hvem som satt pÄ obligasjons gjeld eller annen gjeld som er tenkt konvertert. Dette fÄr vi fÞrst vite etter gjelden er konvertert.
Eg blir ikke over rasket om denne avstemningen vil dra ut i tid da det er opplagt den vil bli stemt ned og det vil da bli synlig at de private aksjonÊrene er villig til Ä kjempe for sine verdier og da har i realiteten de bare en mulighet og det er Ä levere en konkurs begjÊring. Da vil tiden gÄ slik at vi gjerne fÄr Q2 2023, svekkelse av usd mot nok, BRL styrkes og i tillegg tilbakeskriving av impairment. Ved siden av dette vil det sikkert bli bedring i finansierings muligheter innen olje og gass. Tiden jobber nÄ for oss smÄ aksjonÊrer og eg ser frem til EBITDA over 1 mrd pr. kvartall, store valuta gevinster og overskudd fremover som vil fÄ en rask oppgang i E. K til minst 3-5 mrd. Nok.
Dersom da bankene tar ansvar og gir grÞnt lys for en lÞsning der de betaler ut obligasjonseierne og lager en ny avtale basert pÄ 2019 lÞsningen vil dette se meget bra ut og Dof kan ta styringen over sin Þkonomi tilbake, konsentrere seg om Ä fÄ mest mulig ut av markedet i Ärene fremover. Ellers har Dof as llerede et selskap de eier sammen med KvÊrner innen hav vind. Vet ikke om Aker Capital kan finansiere selskaper utenfor Aker/RÞkke kontrollerte, mulig de har et annet syn pÄ olje og gass en bankene.

hypotetic
30.08.2022 kl 13:47 2147

Clarksons Research chief Stephen Gordon believes better times for owners are here to stay this time

https://www.tradewindsnews.com/offshore/clarksons-offshore-ship-recovery-entrenched-as-rates-hit-seven-year-high/2-1-1286218
Offshore OBS
30.08.2022 kl 14:31 2106

Igjen velskrevet og tilsynelatende med god innsikt i realitetene. Skulle Ăžnske resonnementene var rett , og at det er mulig Ă„ komme seg ut av denne knipa for dagens aksjonĂŠrer. (forĂžvrig ikke noe sĂŠrlig problem om man har 50 Ăžre i snitt!)
Siden det fortsatt fremheves fra din side at det ennÄ IKKE er forhandlet tall utkomme med ledelse/styre av restruktureringsforslaget tenker jeg fÞlgende:

Mener du det etter 2 Är forhandlinger at styreleder /erfaren forretningsadvokat/MÞgster er sÄ amatÞrmessige at alt veltes med et nei fra EGF ?

ForÞvrig: Ingen ting ville glede meg mer enn at du og dine meningsfeller, som tror pÄ 50-100 dobling av kursen ( Dagens verdi 400 mill ganger 50 = 20 milliard) fikk rett og dere ble styrtrike. For om det er sÄ enkelt som Ä stemme nei , sÄ har jeg noe Ä lÊre.
Å det er for Ă„ lĂŠre jeg deltar i diskusjonen! Saklig motstand er lĂŠrefremmende.
hypotetic
30.08.2022 kl 15:10 2054

Offshore OBS: Du skriver: «Mener du det etter 2 Är forhandlinger at styreleder /erfaren forretningsadvokat/MÞgster er sÄ amatÞrmessige at alt veltes med et nei fra EGF ?»

Her har du lagt inn en forutsetning der du er helt sikker pÄ at MÞgster har en plan om Ä utvanne eksisterende aksjonÊrer ved hjelp av styreformann som vi som er 68% av eierne betaler for?
Mitt spÞrsmÄl tilbake da er om du har lÄst deg til at dette er fakta og ikke er villig til Ä vurdere situasjonen annerledes?
Hvis jeg sier at Styreformann er profesjonell og det er liten grunn til Ä tro at han ville tatt sjansen pÄ Ä bli saksÞkt i Ärevis i ettertid for brudd pÄ sine plikter om Ä likebehandle alle dagens aksjonÊrer. Hva svarer du da?
Hvis jeg sier at MÞgster med sine 31,6% ser at tiden er hans venn. Han er relativt komfortabel og er heller ikke redd for Ä mÄtte betale 2- 5 kroner per aksje litt senere totalt ca 200 Mill for Ä gÄ fra dagens 31,6 til 50,1% hvis han skulle Þnske dette senere. Hva svarer du da?
MÞgster ville nok Þnsket Ä slette gjeld for 2 Är siden da alt var krise men det har ogsÄ vÊrt greit Ä kjÞpe opp obligasjonsgjeld med 75% rabatt og kjÞpe opp hele Dof Subsea, investere i Rov-er som vil bli veldig mye dyrere Ä kjÞpe nÄ, investere i oppgradering av skip da dette var veldig billig, kjÞp av datterselskaper da dette var veldig billig ++++++
Du er nok litt for rask til Ä konkludere. Hvis jeg skal gi deg et rÄd er det Ä tenke fÞrst og deretter vurdere hva som er grunnen til at alt har vÊrt og er som det er.
hypotetic
30.08.2022 kl 15:33 2025

MÞgster har forklart at "etter en stor bÞlgedal vet vi som har vÊrt pÄ sjÞen at det kommer en stor bÞlgetopp". Han har sÄledes lagt inn en forutsetning om at de som leser dette "har vÊrt pÄ sjÞen" og har en del elementÊr grunnleggende forstÄelse: Regel nummer 1. grunnleggende elementÊr regel pÄ sjÞen er fÞlgende:
1. Du mÄ vÊre i bÄten for Ä fÄ vÊre med opp bÞlgedalen!
Akkurat den regelen er det noen som kommer til Ä tabbe seg veldig ut at de ikke forstÄr!
Redigert 30.08.2022 kl 16:03 Du mÄ logge inn for Ä svare
nafa
30.08.2022 kl 19:27 1899

Fantastisk gode innlegg hypotetic 👏👍
Kursen er nedadgÄende sÄ her er det bare Ä kjÞpe folkens !