Mecum Auctions lar knapt nyttårsrakettene falle til jorden før de starter sin 13 dagers auksjonsmaraton i Kissimmee, Florida 7. januar.
Med over 4.000 registrerte auksjonsobjekter og 45 samlinger under hammeren frem til søndag 19. januar er dette verdens største bilauksjon. Bare utfordret på antall av Barrett-Jackson som drar i gang sin nidagers auksjon i Scottsdale, Arizona samme dag som Mecum slutter i Florida.
Og Arizona blir den første virkelig store kamparenaen for noen av de store auksjonshusene med RM Sotheby’s og Bonhams i spissen.
Mer prestisje
Mecum har typisk solgt nærmere 3.000 biler til en totalverdi på 150 – 200 millioner dollar på disse auksjonene. I fjor fikk man uttelling for en stadig sterkere satsing mot den mest eksklusive delen av markedet med en håndfull Ferrarier fra øverste hylle.
Normalt er det RM Sotheby’s, Gooding & Co eller Bonhams som håndterer salgene av de aller dyreste Ferrariene. Men i 2024 stakk Mecum av med prisen for den dyreste auksjonsbilen med en 1963 Ferrari 250 GT SWB California Spider til 17,9 millioner dollar.
Rekorder i vente
Den prisen kan de meget vel gjenta også i år, når Steve McQueens Porsche 917K fra filmen Le Mans skal under hammeren på auksjonens nest siste dag. Porscheen med chassisnummer 917-022, har hatt en nærmest ubrutt linje av kjente og berømte eiere: Reinhold Joest, Brian Redman, Richard Attwood og til sist den ikke ukjente komikeren og Porsche-entusiasten Jerry Seinfeld.
Forrige gang dette eksemplaret var på auksjon var i 2000, da den satte rekord for modellen med en pris på 1,3 millioner dollar. 25 år etter kan summen mer enn tidobles, for estimatet ligger i området 16 – 18 millioner dollar. Den vil i så fall bli verdens dyreste Porsche på auksjon. Den nåværende rekorden er på 14,1 millioner dollar, også det for en 917K.
Det er lørdag 18. januar som er dagen de tyngste objektene skal selges. Blant annet en annen filmbil, «Shaguar», Jaguar E-Type Roadsteren fra Austin Powers-filmene. I perfekt originalstand vil en slik E-Type normalt gå for et sted rundt 150.000 dollar, men her fables det om én million dollar.
Usikre estimater
Er du ute etter ombygde amerikanske biler er Barrett-Jackson-auksjonen midt i blinken, mens Bonhams har en 1967 Lamborghini Miura P400 som sitt toppobjekt. Med prisen for beste resaturerte Miura under 50-årsjubileet for modellen på Quail Lodge i 2017, er den nok en av de beste du kan få. Skjønt få, estimatet er på 2,2 til 2,8 millioner dollar.
Bonhams er ganske sene med å presentere bilene på auksjonen, men litt på siden av de vanlige typene er et par spesielle Land Rover og to 1980-talls Nissan Skyline racerbiler. Dessverre oppgir ikke Bonhams estimatene for objektene (ennå), noe som nok vitner om at det kan være svært vanskelig å sette forventningene i dagens marked.
Kjøpers marked
De som trodde at samlerbiler var en «sikker» investering for noen år siden, har måttet innse at markedet etter pandemien er blitt meget selektivt.
– Det er definitivt kjøpers marked for 99 prosent av klassikermarkedet, skriver markedsekspert Adolfo Orsi i Classic Car Auction Yearbook i årets utgave.
Orsi har studert resultatene fra over 100 auksjoner med totalt over tilbudte 11.300 biler hvorav 7.900 ble solgt med en total omsetning på 2,1 milliarder dollar på et år. Hele tre fjerdedeler av omsetningen skjer i USA, og Ferrari står for en fjerdedel av omsetningen.
Eksklusive bruktbiler
Antall frembudte biler er langt over doblet i løpet av årene fra 2021, ikke minst drevet frem av at auksjonene ikke lenger er for «classic cars», men «collector cars».
Antall og andel biler nyere enn 20 år har eksplodert siden 2021. For ti år siden handlet det om et par-tre hundre biler i året, men det eksploderte etter pandemien til 1.500 biler og i fjor langt over 3.200 biler. For gruppen mellom 20 år 30 år har også antallet blitt tredoblet på få år.
Auksjonsselskapene henvender seg til nye og yngre kundegrupper enn tidligere, ikke minst med eksklusive sportsbiler i øverste klasse. Og felles for mange av bilene som frembys er at de ofte knapt er kjørt, men kjøpt inn som investeringsobjekter. Med lite hell.
Et typisk eksempel er en 2020 McLaren Senna GTR hos RM Sotheby’s med kun 871 kilometer på telleverket. Den er nummer 73 av 75 bygde av modellen, kostet nesten 1,8 millioner dollar da den var ny, og kommer med et estimat på 1,1 til 1,3 millioner dollar. Fem millioner kroner i nedskrivning over knapt 90 mil er heftig.
RM Sotheby’s dyreste bil i Arizona 24. januar er som seg hør og bør en Ferrari, nærmere bestemt en nydelig 1958 Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour de France med estimat fra 3,5 til 4,5 millioner dollar.
Arven etter forfatteren
De som har lest noen av spenningsbøkene til den amerikanske forfatteren Clive Cussler har nok lagt merke til at det i handlingene i bøkene ble blandet inn noen ganske detaljerte beskrivelser av ymse biler av eldre årgang. Det var ikke uten grunn, for Cussler var en stor bilentusiast til han gikk bort i 2020, 88 år gammel.
Boksalget gikk strålende og finansierte en gedigen bilsamling som etter hvert vokste til over 100 biler og et eget museum. Nå selger enken 32 biler fra samlingen på RM Sotheby’s, fra en 1903 Oldsmobile Curved Dash til en 1939 Lincoln-Zephyr Coupé.
Samlingen er bygd opp med mange amerikanske førkrigs luksusbiler, modeller som ikke akkurat har steget i verdi de seneste årene. Det er lenge siden du kunne få for eksempel en gedigen 1930 Cadillac V16 All-Weather Phaeton til under to millioner kroner. Det kan du nå om estimatene holder.
Europa neste!
Fra Arizona er det bare tid av veien for RM Sotheby’s og Bonhams å sette kursen for Europa og salgene i Paris, hvor også Artcurial skal teste markedet første uken i februar.
Også der har RM Sotheby’s gått hardt ut med med både en 2022 Bugatti Centodieci med estimat mellom 10 og 15 millioner euro og ikke minst Le Mans-vinneren fra 1965: Ferrari 250 LM til godt på nordsiden av 25 millioner euro…håper de.
Men først skal de innom Mercedes-Benz-museet og selge Indianapolis Motor Speedway Museums 1954 Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen. Har du ikke 50 millioner euro å avse trenger du ikke tenke på å ta turen til Stuttgart.
Til tross for nok av dystre utsikter skal det nok bli noe heftige bilpriser også i år. Velkommen til 2025!