Flyselskapet Norse Atlantic, som satser på langdistanseruter til lav pris, oppsto under pandemien i en periode der mange flyselskaper slet med et vanskelig marked.
Å drive flyselskap er dyrt, og selskapet har brent store mengder cash gjennom oppstartsårene. Onsdag la selskapet frem tall for andre kvartal, som viser vekst på topplinjen, men tapene fortsetter å hope seg opp.
For aksjonærene som har vært med fra starten har Norse Atlantic vært en dyr affære. Norse-sjefen har selv spyttet inn store beløp i selskapet, med et papirtap på om lag 300 millioner kroner.
I mai uttalte han ifølge E24 at han ikke hadde noen planer om å investere mer i selskapet, men onsdag er ordlyden en litt annen.
– Jeg vil aldri utelukke at jeg kan investere mer i Norse hvis det er en god investering, selv om jeg allerede er tungt investert, sier konsernsjef og gründer Bjørn Tore Larsen.
Kapitalbehov
I forbindelse med kvartalspresentasjonen onsdag hinter Norse Atlantic om at det kan være behov for ytterligere kapital, uten at det konkret sier hvor mye og når en eventuell emisjon vil skje.
– Vi har sagt at vi kanskje må vurdere en kapitaløkning, enten i form av gjeld eller egenkapital. Hvor vi ender opp, vil i stor grad avhenge av hvilken modell vi velger for denne vinteren, og hvor mye vi får leid ut. Når vi leier ut fly på charterbasis, er kapitalbehovet vårt mye mindre enn når vi opererer med ruteflyvninger, sier Larsen.
– Hva anser du som mest hensiktsmessig av egenkapital eller gjeld?
– Det vil jeg ikke si så mye om nå, det får styret vurdere hvis vi skulle komme dit. Det vi har gjort så langt, er å jobbe hardt med kredittkortselskaper, for å frigjøre likviditet som egentlig har vært våre penger. Dette har gjort at vi har unngått å hente kapital i perioder vi ellers kanskje måtte ha gjort det. Det foretrukne alternativet er selvfølgelig å få bedre vilkår med dem vi allerede jobber med, sier han.
Kraftig kursfall
Selskapet har så langt hentet over 2,4 milliarder kroner, og det kan se ut til at mulighetene for nok en emisjon rokker ved investortilliten. Norse Atlantic-aksjen stupte fra start på Oslo Børs, og ble onsdag formiddag handlet til 1,85 kroner – ned 25 prosent.
– Kunne kommunikasjonen rundt et mulig kapitalbehov vært håndtert annerledes? Det er naturlig at dette bidrar til at aksjekursen faller kraftig i dag?
– Det kan du ha rett i, men vi mener det er viktig å være åpne og ærlige. Jeg vil ikke spekulere i aksjekursens bevegelser, men på lang sikt håper vi å levere gode resultater for våre aksjonærer. Jeg er selv en betydelig aksjonær og långiver til selskapet, så jeg har sterk tro på selskapet og jobber hardt for at både mine medaksjonærer og jeg skal få en god avkastning til slutt.
I andre kvartal økte Norse Atlantic omsetningen fra 100,1 til 164,8 millioner dollar. Resultatet før skatt endte på minus 31,7 millioner, mot minus 35 millioner dollar i samme periode i fjor.
– Hva mener du med at andre kvartal var en vellykket periode for Norse fra et vekstperspektiv?
– Det er fordi vi doblet antall passasjerer. Vi hadde mange flere flyvninger, økt kapasitetsutnyttelse, og charterstrategien begynner å gi resultater. Det er mange ting vi er godt fornøyd med, sier Larsen.
Norse Atlantic
(Mill. kr) | 2.kv./24 | 2.kv./23 |
Driftsinntekter | 164,8 | 100,1 |
Driftsresultat | −22,3 | −26,2 |
Resultat før skatt | −31,7 | −35,0 |
Resultat etter skatt | − 31,9 | − 35,1 |
Skal inn i chartermarkedet
Norse Atlantic har endret strategi, og sikter nå mot å sikre langsiktige charteravtaler.
– Som ordtaket sier, det er bedre å sove godt enn å spise godt. For oss er det viktig å skape en langsiktig forretningsmodell som er mindre avhengig av svingninger i billettpriser. Vi ønsker å stabilisere selskapet og være lønnsomme på en tolvmåneders basis, sier han.
– Hvor mye av flåten har dere som mål å ha på langsiktige charteravtaler?
– Vi sikter på å ha mer enn halvparten av flåten på tolvmåneders charterkontrakter.
– Får dere benyttet flyene deres som er på charteravtale i sommermånedene, eller er ikke det tanken?
– Begge deler. Noen avtaler har vi allerede inngått, og de gir oss muligheten til å bruke flyene i sommermånedene. Andre avtaler som vi forhandler om, vil være på tolvmåneders basis.
Sikter mot lønnsomhet
– Du har tidligere kommunisert at Norse skulle være lønnsom i løpet av andre halvår i fjor. Når skal dere begynne å tjene penger?
– Vi kommuniserte sist at vi forventer å være lønnsomme i inneværende kvartal. Vi mener at siste halvår i år vil være lønnsomt, og at 2025 vil bli et lønnsomt år.
Norse Atlantics salg i juli i år var svakere enn i fjor, mens i august er trenden for resten av inneværende år bedre enn i fjor.
– Hva skyldes den positive salgstrenden i august?
– Jeg tror det skyldes at flere valgte å reise i august enn i juli i markedene vi opererer i. 70 prosent av passasjerene våre er amerikanske, og vi påvirkes av det amerikanske ferie- og reisemønsteret, som i år har vært sterkere i august enn i juli.