<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kunster Sverre Bjertnæs: – Jeg kjøper tilbake egne bilder

Sverre Bjertnæs er en av Norges best betalte samtidskunstnere og deler atelier med up-and-coming-kunstner Christer Glein. I denne episoden av Kunstpraten snakker de om priser, hvordan det er å jobbe sammen og følelsen av å gjøre noe unyttig.

Publisert 17. sep. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 644 ord
Article lead
lead
KOMMERSIELT KUNTSLIV: Christer Glein (t.v.) og Sverre Bjertnæs har slått seg til ro med å være en del av et kommersielt kunstliv.  Foto: Andreas Drange Jensen
KOMMERSIELT KUNTSLIV: Christer Glein (t.v.) og Sverre Bjertnæs har slått seg til ro med å være en del av et kommersielt kunstliv.  Foto: Andreas Drange Jensen

– Jeg føler meg ofte urolig, men når jeg maler finner jeg en ro. Maleri er en egen tilstand. Det snakker Christer og jeg ofte om, sier Sverre Bjertnæs, som er en av de i Norge som tjener aller best på salg av kunsten sin.

Bjertnæs dro fra Trondheim som tenåring for å bli elev hos Odd Nerdrum. Under et opphold i hjembyen en del år senere, kom han i kontakt med Christer Glein. Det ble starten på et nært forhold, kollegialt og vennskapelig. Nå deler de atelier på Sinsen i Oslo.

Hør denne ukens episode her:

Møttes da Glein var 16 år 

– Det var viktig for meg å møte Sverre som så ung. Det var Sverre som fikk meg til å satse på kunst, sier Christer Glein.

VISER FREM VERKENE: Kunstnerne Sverre Bjertnæs (t.v.) og Christer Glein viser frem verk de har laget. Verket til venstre selges hos Brandstrup senere i høst, men verket til høyre er ute på nettauksjon hos Blomqvist nå. Foto: Andreas Drange Jensen

I dag blir like påvirket av hverandre.

– Sånn var det ikke da du var 16 år, sier Bjertnæs.

– Vi har en vennlig tone på atelieret, men det er en oppriktighet i tilbakemeldingene, sier han.

– Mange står alene i atelieret. Hvis du maler alene, kan du gå lenge i et feilspor, sier Glein.

– Jeg har utviklet språket mitt i en helt annen hastighet med Sverre enn hvis jeg hadde jobbet alene, sier fortsetter han. 

Bjertnæs sier at de beste dagene på atelieret er hvis Christer er oppriktig begeistret for noe han har laget.

– Men det skjer ikke så ofte, da, sier Bjertnæs.

Hør episode 2 av Kunstpraten her, med kunstsamler Erling Neby: 

  

Diskuterer meningsløsheten i arbeidet 

Før sommeren trakk Kapital frem Gleins kunstnerskap som et som har potensial til å stige i verdi. Utstillingene hans blir utsolgt nesten hver gang.

– Det er ting jeg har gjort som er fryktelig, og de vil jeg gjerne bli kvitt.
Sverre Bjertnæs
KUNSTNERE I STUDIO: Kari Nestaas (t.v.) og Margrethe Hegnar får besøk av kunstnerne Sverre Bjertnæs og Christer Glein i studio, i episoden som slippes 17. september. Foto: Eivind Yggeseth

– Det er ikke sånn at de kunstnerne som selger mest har høyest status, sier Bjertnæs.

– Jeg liker den kommersielle biten. Men man vil gjerne ha innpass i museer. Det har vi til en viss grad gjort begge to. Det kan føles meningsløst at man er en del av noe som måles så mye i penger. Det var ikke derfor vi begynte med dette. Jeg har slått meg til ro med å være del av et kommersielt kunstliv, sier han.

– Det er ulike bekreftelser, mener Glein.

– Man når bredere via den kommersielle biten.

Hør episode 3 av Kunstpraten her, med forretningsadvokat Stig L. Bech: 

    

“Laget fryktelige ting”

Bjertnæs kjøper tilbake enkelte bilder på auksjon som han selv har laget i perioder han drakk mye.

– Det er ting jeg har gjort som er fryktelig, og de vil jeg gjerne bli kvitt.

– Jeg har utviklet språket mitt i en helt annen hastighet med Sverre enn hvis jeg hadde jobbet alene.
Christer Glein

De bildene prøver jeg å kjøpe tilbake og destruere. Det som er slitsomt med å være kunstner er at det man lager ikke forsvinner, forteller han.

– Christer har vært jevnere enn meg. Jeg er utålmodig. Jeg prøver å lære av tålmodigheten hans, sier Bjertnæs.

Hør episode 1 av Kunstpraten her, med Elisabeth Vik Forsberg: